کمبود بودجه پژوهشی برای 19 هزار محقق و 670 مرکز تحقیقاتی

معاون پژوهشی و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت تولید علم و فناوری در کشور، بودجه‌های پژوهشی را نسبت به تحقیقات نامتناسب عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، رضا ملک زاده معاون پژوهشی و تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به بوجه 550 میلیارد دلاری پژوهشی سال گذشته گفت: هم اکنون 670 مرکز تحقیقات و 19 هزار محقق فعال در کشور داریم و این بودجه نسبت به میزان تحقیقات و فعالیتهای پژوهشی نامتناسب و بسیار پایین محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی ایران در تولید علم در جهان سیر صعودی به خود گرفته است، ادامه داد: این علوم بالاخره در مراحل بعدی نیازمند تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی تر به منظور رشد بیشتر و حتی تولید فناوری است؛ مرحله ای که قطعا بدون حمایت مالی و کمبود بودجه پژوهشی ناقص و یا مسکوت می ماند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: باید بتوانیم در راستای پیشرفت علم و دانش و فناوری، بودجه های مورد نیاز محققان را نیز چه از راه جذب سرمایه و چه از محل بودجه های دولتی تامین کنیم تا آنان بتوانند پژوهش هایشان را به نتیجه برسانند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از تحقیقات پزشکی برای رسیدن به نتایج مهم گاه به 10 و حتی 20 سال زمان نیاز دارد، اظهار داشت: اگر هم‌اکنون می‌بینیم که علم پزشکی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان به چنین پیشرفتهایی رسیده است، همگی مرهون صرف هزینه، زمان و حمایت‌های قابل ملاحظه‌ای است که امروز پژوهشگران کشورمان همچنان به آن نیاز دارند.

ملک زاده یادآور شد: گاهی برخی تحقیقات برای تهیه مولکولی به منظور ساخت دارویی موثر و حتی تحولی بزرگ در علم پزشکی، بیش از یک میلیارد دلار سرمایه و یا بودجه نیاز دارد. امیدواریم که این تفکر هم در دولت و هم مجلس بیش از پیش شکل گیرد تا ایران به واسطه وجود محققان برجسته در تولید علم و فناوری به خصوص در زمینه پزشکی به پیشرفت های بیشتری دست یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

205/200

کد خبر: 723449

وب گردی

وب گردی