رافعی: جذب مخاطب با بدل خوانندگان لس آنجلسی فاجعه است!

رافعی در نخستین نشست نقد و بررسی سی و چهار دوره جشنواره فیلم فجر گفت: بسیار افسوس می‌خورم وقتی تلویزیون برای اینکه یکی از سریال‌های پر خرجش که اتفاقا با موضوع انقلاب اسلامی است، جذب مخاطب کند دست به دامن خواننده‌های لس انجسی شده است و با پخش صدا و بدل آنها باعث شده بسیاری از این رویکرد به خنده و تمسخر یاد کنند.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین نشست نقد و بررسی سی و چهار دوره جشنواره فیلم فجر امروز، ۲۹ دی ماه در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد. در این جلسه محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل سابق خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی به همراه عباس رافعی، کارگردان سینما حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه عسگر پور در سخنانی اظهار کرد: بعد از اتمام فعالیتمان در خانه سینما بهتر دیدم تا مدتی از فضای مطبوعاتی دور باشم و این شاید جزء معدود جلساتی است که در آن حاضر شده‌ام. اما بپردازیم به بحثی که به خاطر آن دور هم جمع شده‌ایم. جشنواره فیلم فجر را از زوایای مختلف می‌توان نقد و بررسی کرد. اما می‌خواهم در ابتدای سخنم با این نگرش وارد موضوع شوم.

وی ادامه داد: بسیاری تصور می‌کنند که جشنواره فیلم فجر در حقیقت کل سینمای ایران است و هر آنچه که قرار است در هنر هفتم روی دهد، در جشنواره فیلم فجر قابل لمس است. به درست یا غلط بودن این نگاه کاری ندارم اما این نگرش باعث شده که با تغییر مدیران تمام سیاست‌های سینمای جشنواره و به تبع کل سینما تغییر کند.

مدیر عامل سابق خانه سینما با بیان اینکه کمیت تولیدات سینما به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: تا چند سال پیش ما به لحاظ کمی بین هفت کشور اول دنیا در بحث تولیدات سینمایی قرار داشتیم، اما امروزه این رتبه به هفدهم افت جایگاه داده است. این اتفاق به نوعی جشنواره فیلم فجر را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی درباره تغییر متعدد مدیران جشنواره اظهار کرد: از عمر جشنواره برلین ۶۸ سال می‌گذرد، اما تنها ۵ مدیر تغییر کرده‌اند. این تعداد را مقایسه کنید با جشنواره فیلم جشنواره که در سی و پنج دوره بیش از ۱۵ مدیر در آن تغییر کردند. حال در چنین فضائی که مدیریت ثابت نیست نمی‌توان انتظار داشت که فستیوال فجر عملکرد مطلوبی داشته باشد.

کارگردان فیلم «‌مهمان داریم» تاکید کرد: من دو دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده‌ام در آن دوره سعی کردم با کاهش بخش‌های اضافی شکل جشنواره را تخصصی تر کنم اما بعد از پایان دبیری من، مدیران بعدی با فشاری که از طرف فیلمسازان به آنها وارد شد؛ دوباره همان جوایز را به جشنواره بازگرداندند. حتی قسمت‌های جدیدی نیز به آن اضافه کردند. این رویکرد از آنجا نشئت می‌گیرد که ما به جشنواره نگاهی تخصصی نداریم بلکه آن را به عنوان یک مهمانی در نظر گرفته‌ایم تا اهالی سینما دور هم جمع شوند و جایزه بگیرند با این نگرش مطمئن باشید ما به دستاوردهای خوبی دست نخواهیم یافت.

مدیر عامل سابق بنیاد سینمای فارابی با انتقاد از برخی تصمیمات اشتباه در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اخیرا تصمیم گرفته شده که جشنواره در دیگر استان‌های کشور به طور همزمان با تهران برگزار شود! اتفاقی که در هیچ کجای دنیا روی نمی‌دهد زیرا جشنواره باید مرکزیت خاص خود را داشته باشد والا تنها ما اکران عمومی برای فیلم‌هایمان خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما در جشنواره فجر توانسته‌ایم مبلغ ارزشهای انقلاب اسلامی باشیم، گفت: بحث استفاده از مفاهیم ارزشی در سینما قدمتی طولانی دارد و هر کس پیرامون آن نظری هم می‌دهد اما به نظر شخصی من جشنواره فجر باید کلیت سینما را در بهره بگیرد نه اینکه به واسطه نامش بخواهد تنها به یک موضوع و دیدگاه توجه داشته باشد اتفاقی که متاسفانه در زمان حال روی می‌دهد. برای رهایی از این وضعیت پیشنهاد می‌کنم که به موضوعات مورد نظر در قالب جشنواره‌های تخصصی توجه شود.

عسگرپور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیریت سینما در دوره فعلی آنچنان که باید طراوت دوره قبل را ندارد، اظهار کرد: در یک مواقعی ممکن است مدیری جسارت داشته باشد اما آن جسارت با وقاهت همراه باشد این خصیصه به هیچ وجه برای سینما مطلوب نیست چون تاثیراتش را در کلیت سینما به شکل بدی خواهد داشت اما با این وجود قبول دارم در دولت یازدهم نمی‌توان آنچنان روی حرف مدیران فرهنگی حساب کرد.

اثر شاخصی درباره انقلاب تولید نشد

رافعی دیگر سخنران این جلسه نیز اظهار کرد: من نیز معتقدم، نبود مدیریت ثابت در جشنواره فیلم فجر باعث شده کارکرد و تاثیرگذاری این رویداد به شدت کاهش یابد. در صورتی که با تدوین برنامه‌های بلندمدت می‌شد این عدم ثبات را برطرف کرد تا به تبع آن جشنواره فیلم فجر تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی درباره نگاه نچندان جدی جشنواره فجر به موضوعات انقلابی اظهار کرد: تنها نباید از فستیوال فجر انتظار داشته باشیم که بار کل سینما را به دوش بکشد چون این نقد تنها مختص به جشنواره فیلم فجر نمی‌شود بلکه کل سینما را در بر می‌گیرد. برای مثال اگر ارزیابی کنید متوجه خواهید شد که ما به شدت در این زمینه کم کار بوده‌ایم البته فیلم‌های دفاع مقدسی خوبی تولید شده اما اثر شاخصی که موضوع آن انقلاب اسلامی باشد در سینما و تلویزیون کشورمان تولید نشده است.

رافعی در پایان تصریح کرد: بسیار افسوس می‌خورم وقتی تلویزیون برای اینکه یکی از سریال‌های پر خرجش که اتفاقا با موضوع انقلاب اسلامی است، جذب مخاطب کند دست به دامن خواننده‌های لس انجسی شده است و با پخش صدا و بدل آنها باعث شده بسیاری از این رویکرد به خنده و تمسخر یاد کنند.

101

کد خبر: 723574

وب گردی

وب گردی