تایید 11 شاخص علم‌ و فناوری/نهایی‌شدن برنامه آینده‌ نگاری در جلسه آینده

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم از تائید نهایی 11 محور شاخص علم و فناوری خبر داد و گفت: زیرمحورهای این شاخص‌ها به دلیل ارائه پیشنهادات جدید از سوی اعضای کمیسیون دائمی «عتف»، نهایی نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، تصویب و ابلاغ اساسنامه دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را از موضوعات این جلسه نام برد و افزود: «شورای عتف» بالاترین شورا با ریاست رییس جمهور و با حضور وزرا است و طبق قانون وزارت علوم، وظایف مختلفی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مواد قانونی شرح تفصیلی وظایف شورای «عتف» باید به تصویب هیات دولت برسد، اظهار کرد: متاسفانه در 10 تا 12 سال‌ گذشته این امر محقق نشده بود که ما از سال 93 در این زمینه اقدام کردیم و پس از تشریفات قانونی و پیگیری‌های زیاد توانستیم شرح وظایف این شورا را به تصویب هیات دولت برسانیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کرد: علاوه بر آن قانون صراحت دارد که دبیرخانه شورای «عتف» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید تشکیل شود و به همین استناد ساختار این دبیرخانه را با ساختار هیات امنا در شورای عالی گسترش به تصویب رساندیم.

به گفته وی، هیات امنای دبیرخانه شورای «عتف»، اعضای شورای «عتف» است تا بتواند چالاک تصمیم سازی کند.

آخرین وضعیت تصویب شاخص‌های علم و فناوری

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شاخص‌های علم و فناوری را از دیگر موضوعات مطرح در جلسه کمیسیون دائمی شورای «عتف» ذکر کرد و دراین باره یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که در این دوره انجام شد، موضوع ایجاد مرکزی برای تدوین شاخص‌ها و آمار علمی و فناوری کشور بوده و این وظیفه به شورای «عتف» واگذار شده است.

وی ادامه داد: برای این امر در آیین‌نامه‌ای که به تصویب کمیسیون دائمی شورای «عتف» رسیده بود، سازوکار همکاری دستگاه‌ها و کارگروه‌های مربوط و وظایف دستگاه‌ها را مشخص کردیم و علاوه بر آن در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده بود که شاخص‌های علم و فناوری باید تهیه شود و به تصویب کمیسیون دائمی برسد.

احمدی ادامه داد: در این جلسه، شاخص‌های علم و فناوری در 11 محور آموزش عمومی، آموزش عالی، منابع انسانی، انتشارات علمی، منابع مالی، فناوری و نوآوری، ترویج علم و فناوری، زیر ساخت‌ها، دستاوردهای اقتصاد، محیط و چارچوب نهادی، شبکه‌سازی و تعاملات و فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تنظیم شده است.

وی با تاکید بر اینکه این شاخص‌ها ناظر بر شاخص‌های بین‌المللی و نیازهای داخلی است، اظهار کرد: محورهای شاخص علم و فناوری به تائید رسیده است؛ ولی زیرمحورها نیز به دلیل ارائه برخی پیشنهادات از سوی اعضای کمیسیون ارائه شده بود که قرار شد این پیشنهادات به متن اضافه شود.

احمدی، تصویب نهایی این شاخص‌ها را در شورای عالی «عتف» دانست.

ارائه گزارش پیشرفت برنامه آینده‌نگاری ملی

احمدی با اشاره به ارائه گزارش پیشرفت برنامه آینده‌نگاری در جلسه کمیسیون دائمی شورای «عتف»، یادآور شد: یکی از محورهای اساسی علم و فناوری، تدوین برنامه آینده‌نگاری است که در سال گذشته بر اساس مصوبات دولت تدوین برنامه آینده‌نگاری در علم و فناوری و نظارت و هماهنگی آن به دبیرخانه شورای عالی «عتف» و اجرای آن به معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری واگذار شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه گزارشی از پیشرفت این امر ارائه شد، گفت: به علت کمبود وقت مقرر شد تا کل گزارش در اختیار اعضای کمیسیون گذاشته شود و در جلسه آتی برنامه آینده‌نگاری را نهایی کنیم.

برگزاری جشنواره هنری علم و فناوری

وی، ارائه گزارش جشنواره هنری علوم، تحقیقات و فناوری را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و افزود: ما برای فضاسازی و فرهنگ‌سازی حوزه علوم و فناوری در سال قبل جشنواره علوم و فناوری از نگاه عکاسان و هنرمندان داشتیم که خوشبختانه با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و امسال دومین جشنواره را برگزار کردیم.

احمدی با بیان اینکه در دومین جشنواره علاوه بر عکاسی و کارتون، انیمیشین و فیلم کوتاه را به آن اضافه کردیم، خاطرنشان کرد: در این دوره تعداد آثار ارسالی در حوزه عکاسان و کارتونیست‌ها 1500 اثر بوده است.

وی با بیان اینکه 317 اثر از 44 کشور به این جشنواره ارسال شده بود، یادآور شد: چین، روسیه، اوکراین، ترکیه،‌ صربستان، رومانی و برزیل از جمله کشورهایی هستند که در این جشنواره شرکت کرده بودند؛ ضمن آنکه از ایران نیز تعداد قابل توجهی آثار ارسال شد و از میان آثار ارسالی، 5 اثر انتخاب شد.

احمدی، تعداد آثار ارسالی در بخش انیمیشن و فیلم کوتاه را 600 اثر ذکر کرد و ادامه داد: از این تعداد 447 فیلم خارجی از 60 کشور همچون آمریکا، فرانسه، انگلستان، آرژانتین، برزیل و کانادا و 152 فیلم داخلی ارسال شده بود.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 723619

وب گردی

وب گردی