مالیات بر ارزش افزوده در عرصه اجرا مالیات بر تولید است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اصلاح برخی از مواد قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت اظهار کرد که مالیات بر ارزش افزوده یعنی مالیات بر مصرف؛ اما آنچه که اکنون اجرا می‌شود، مالیات بر تولید است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین شافعی در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان تربت جام در جمع خبرنگاران بیان کرد: پیش از برجام با محدودیت مواجه بودیم و اکنون که این محدودیت برطرف شده، اولویت‌مان در فعالیت‌های اقتصادی کشورهای اسلامی و همسایه است.

وی با اشاره به اصلاح بخشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده در هیات دولت تصریح کرد: تقاضای فعالان اقتصادی پیاده‌سازی صحیح مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده یعنی مالیات بر مصرف؛ اما آنچه که اکنون اجرا می‌شود، مالیات بر تولید است.

شافعی افزود: بخش عظیم هزینه‌های کشور می‌بایست از طریق مالیات تامین شده و پول نفت صرف سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌ها شود.

وی ادامه داد: مساله مهمی که در مالیات‌ها وجود دارد، عدالت مالیاتی است. نباید اینطور باشد کسی که مسائل اقتصادیش شفاف‌تر است، مالیاتی بیشتر پرداخت کند و کسی که از راه‌هایی نظیر دلالی، زیرمیزی و... پول بیشتری کسب کرد، مالیات نپردازد. خواسته بیشتر فعالان اقتصادی بستن راه‌های فرار مالیاتی است و اینکه هرکس مالیات حقه خود را بپردازد.

شافعی اظهار کرد: با تدوین برنامه‌ ششم توسعه، مصوبات شورای گفت‌وگو کاملا به مرحله اجرا نزدیک شده و مقرر شد مصوبات شورای گفت‌وگو ظرف مدت یک ماه در هیات دولت تعیین و تکلیف شود. خوشبختانه قوه قضاییه در کنار قوای مجریه و مقننه بسیار علاقه‌مندانه در شورای گفت‌وگو به حل مسائل و مشکلات کمک می‌کنند و امیدواریم این شورا اثرات مثبتی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تصمیمات حوزه تک‌نرخی کردن ارز بیان کرد: افرادی که مشتاق سرمایه‌گذاری هستند، می‌بایست امنیت اقتصادی داشته باشند و نگران نوسانات بازار و ارز نباشند. دولت باید یک حداقل پیش‌بینی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند، حداقل نرخ مالیات، ارز، نرخ عوارض را پیش‌بینی کنند.

شافعی گفت: رئیس کل بانک مرکزی قول داد تا شب عید ارز را تک‌نرخی کند. البته قول ایشان متعلق به خیلی قبل‌ است و زمزمه‌هایی نگران کننده شنیده می‌شود که ایشان به قول خود عمل نکنند.

وی گفت: برای انجام هر کاری نیاز به گفت‌وگو است و پس از برجام راه گفت‌وگو باز شده است. برجام اثرات مثبتی در مسائل اقتصادی داشته، اما باید توجه کرد با برجام تمام مشکلات کشور حل نمی‌شود و نیاز به تدوین برنامه بلندمدت اقتصادی در داخل کشور داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی شهرستان تربت جام تصریح کرد: تربت جام از موقعیت استراتژیک تجاری و اقتصادی بهره‌مند بوده و می‌تواند نقش موثری در اقتصاد فرامرزی ما داشته باشد و می‌توان از پتانسیل‌های اینجا برای اقتصادی کل کشور استفاده کرد.

شافعی افزود: با توجه به اینکه این مناطق نقشی ملی در کشور ایفا می‌کنند، می‌بایست در تعیین بودجه‌های منطقه‌ای و ملی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای آینده مسائل اقتصادی کشور باشند. زیرساخت‌هایی نظیر حمل و نقل و ترانزیت از مسائل مهم شهرهایی مثل تربت جام است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری دولت مقداری از مشکلات موجود در شهرستان تربت جام رفع شود و از موقعیت ویژه تربت جام بهتر استفاده کنیم.

101/401

کد خبر: 723679

وب گردی

وب گردی