بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در مالزی

اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی عصر پنجشنبه با ررسی بحران مسلمانان روهینگیا در میانمار، با انتشار سه سند اصلی شامل بیانیه نهایی، قطعنامه و اعلامیه کوالالامپور به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، قطعنامه و بیانیه نهایی این اجلاس که با حضور دکتر'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و 'عباس عراقچی' معاون وزیر خارجه در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد، با تمرکز بر بررسی اذیت و آزار و کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار، مباحث مختلفی از جمله تلاش برای پایان دادن به این کشتار، پایبندی دولت میانمار به قوانین بین المللی و حقوق بشر و تلاش برای بازگرداندن وضعیت به شرایط عادی در استان راخین این کشور جنوب شرق آسیا را مورد توجه قرار گرفت.

در این سند، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نگرانی عمیق خود را در مورد افزایش خشونت ها در شمال استان راخین میانمار را که منجر به کشته شدن مردم بیگناه و آواره شدن مردم مسلمان روهینیگا شده است، اعلام و از دولت میانمار خواسته شد اقدامات مهمی برای بازگرداندن آرامش به مناطق بحران زده انجام دهد.
بر اساس این سند، دولت میانمار باید اطمینان دهد نیروهای امنیتی مطابق قوانین عمل می کنند و کسانی که مرتکب این قبیل جنایات شده اند به سزای اعمال خود می رسند.
شرکت کنندگان در این اجلاس از دولت میانمار خواستند به تعهدات خود در مقابل قوانین بین الملل، حقوق بشر و سایر منشورهای بین المللی پایبند باشد و همه اقدامات ضروری را به منظور متوقف کردن خشونت و تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا انجام دهد و انکار دائم و مداوم حقوق شهروندی و هویت فرهنگی اقلیت قومی روهینگیا را به پایان برساند.
وزرای سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند توجه به مخمصه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار به تنهایی نمی تواند از زاویه حقوق بشر حل شود، بکله باید در این چهارچوب حقوق شهروندی نیز مورد توجه قرار گیرد.
در این سندها همچنین گذار میانمار به دموکراسی که با روی کار آمدن دولت جدید زمینه آن فراهم شده مورد ستایش قرار گرفته است، و از آن به عنوان فرصت تاریخی جهت ایجاد صلح، شکوفایی و گروه های اجتماعی متعهد در میانمار یاد شد.
در بخش دیگری از این اسناد از اقدامات انجام شده توسط دولت میانمار به منظور توسعه شرایط جوامع آسیب پذیر از جمله مسلمانان روهینگیا که براساس مذهب مورد انواع تبعیض قرار گرفته اند و مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، استقبال شد.
بیان نگرانی از اقدامات خشونت آمیز و نقض حقوق بشر مسلمانان روهینگیا و همچنین نقض قوانین بین المللی در این اسناد مورد اشاره قرار گرفت و از دولت میانمار خواسته شد با اتخاذ اقدامات موثر از وقوع مجدد این خشونت ها جلوگیری و امنیت برای همه افراد ایجاد کند تا فارغ از هراس از مذهب و نژاد خود زندگی کنند.
در این سندها همچنین از دولت میانمار خواسته شد ریشه های این منازعات را قطع کند و حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را که باعث محرومیت آنها از حقوق شهروندی خود شده است، رعایت نماید.
وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین از دولت میانمار خواستند با انجام اقدامات جدی زمینه بازگشت پناهجویان میانماری را که در داخل این کشور در اردوگاهها و یا خارج از این کشور زندگی می کنند، انجام دهد.
این وزراء در این نشست همچنین بیانیه ای در حمایت از مردم فلسطین و قدس شریف صادر کردند که در آن شهرک سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی محکوم شده است و آن را اقدامی برای استعمار سرزمین های اشغالی فلسطین عنوان کردند.
در این بیانیه همچنین از برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه که هفته جاری با هدف بسیج حمایت بین الملی به منظور مطرح کردن طرح تشکیل دو دولت برای صلح در پاریس برگزار شد، استقبال شد.
در این بیانیه همچنین پیگیری به منظور اجرای قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه پاریس مورد تاکید قرار گرفت تا در نهایت رژیم اشغالگر قدس مجبور شود به شهرک سازی غیرقانونی خود پایان دهد و همچنین روش های تخریب گرایانه اش را که از طریق سیاست های و فعالیت های غیرقانونی صورت می پذیرد، متوقف کند.
در این بیانیه همچنین تاکیدشد از طریق بسیج حمایت جامعه بین الملل در جهت به رسمیت شناختن حقوق غیرقابل انکار مردم فلسطین تلاش شود.

300/302

کد خبر: 723719

وب گردی

وب گردی