اهواز-ایسکانیوز: 85 سازمان غیردولتی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران در حمایت از ثبت جهانی شوش بیانیه‌ای صادر کرده و از مسئولان میراث فرهنگی خواسته‌اند تا با رفع موانع و مشکلات، هرچه زودتر زمینه ثبت جهانی مجموعه باستانی شوش را فراهم کنند.


مهمترین مشکلی که بر سر راه پرنده ثبت جهانی شوش قرار دارد مشخص شدن حریم این محوطه باستانی است که به اعتقاد کارشناسان و باستان‌شناسان 1200 هکتار است در حالیکه در پرونده تهیه شده برای ثبت جهانی آن، 400 هکتار اعلام شده بود. چندی پیش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسئولیت بررسی میزان حریم شوش را به پژوهشکده باستان‌شناسی محول کرد اما تا کنون نتیجه آن اعلام نشده است.


در متن این بیانیه آمده است: «مردمان سرزمين خوزستان در رهگذار پیشرفت تمدن بشری یکی از پرتلاش‌ترین، پوياترين و بی‌شک يکی از نخستین گاهواره‌های فرهنگ و شهرنشینی در جهان را پديد آورده‌اند. این ویژگی باعث شده تا آثار و بقایای فراوان تاریخی و فرهنگی در دامان این دشت جای گیرند. کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت شوش، گنجينه‌های کم‌مانندی از هنر و دانش و فرهنگ را به همراه بناها و محوطه‌های نفيس به جای مانده از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا امروز به ویژه از تمدن ایلام تا دوران اسلامی، به جهانيان معرفی کردند. اين همان موضوعی است که از پایتخت دو تمدن بزرگ عیلامی و امپراتوری هخامنشی و نیز منطقه‌ای تجاری در دوره‌های مختلف تاريخی از دوران سلوکی تا دوران اسلامی انتظار می‌رود.


فراوانی کم‌مانند آثار تاریخی و همچنین استمرار دوره‌های شهرنشینی در شوش، همراه با تاثیر عمیق آن منطقه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سرزمين‌های مجاور باعث شده تا این سرزمین تاریخی به عنوان يکی از کهن‌ترین مراکز شهرنشینی جهان نامور شود. همچنين وسعت بیکران دشت خوزستان، حاصلخیزی خاک و فراوانی آب، به صورت پيوسته موجب شکل‌گیری جوامع انسانی در منطقه شوش در طول هزاره‌های گذشته شده است؛ موضوعی که شوش را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌نماید.


پیوند شوش با دیگر حوزه‌های تمدنی در چهار گوشه ایران و جهان متمدن هم عصر خود، ارتباطی پایدار و ناگسستنی بوده است. با نگاهی به راه‌های ارتباطی در جهان باستان به نقش بی‌بدیل شوش در برقراری ارتباط با بابل، پارس، سرزمین ماد، بخش خاور و جنوب خوزستان، اصفهان، سیراف (بوشهر)، بهشت آباد اردشیر (بصره و ابله)، دریای پارس، دریای زنگ، و دریای چین پی می‌بریم.


سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری و "شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران"، با توجه به آن که محوطه باستانی شوش بسياری از شاخصه‌های مورد نياز قرارگيری در سياهه میراث جهانی سازمان یونسکو را داراست، بر خود لازم می‌دانند انجام اقدامات لازم برای ثبت این اثر فاخر و ارزشمند در آن سیاهه را توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور جمهوری اسلامی ایران خواستار شوند.


سازمان‌های امضاکننده این بیانیه بر این باورند که ثبت جهانی شوش باید بسیار پیشتر انجام می‌پذیرفت، اما اکنون که این فرصت در چنین زمانه‌‌ای فراهم شده است، از مسئولان اجرایی کشور در سازمان میراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری می‌خواهند که همه توان و امکانات لازم به کار گرفته شود تا با رفع موانع موجود، هرچه زودتر زمینه ثبت جهانی مجموعه باستانی شوش فراهم شده و به افتخارات جهانی ایران افزوده شود.»

کد خبر: 72388

وب گردی

وب گردی