اموالی که امروز از محل حادثه به دست آمده است صورتجلسه شده  و توسط پلیس در محیط امنی نگه داری می شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت:وادثی که در سال های گذشته رخ داده است ما را به این تجربه نرسانده است که باید ساختمان هایی که ناامن و فاقد ایمنی لازم است نباید فعالیت کنند.در این زمینه لازم است تمامی دستگاه‌هایی که ساختمان‌های بلند در اختیار دارند ضرورت دارد برای ساختمان‌های خود شناسنامه ایمنی تهیه کنند و متوجه این موضوع باشند که پس از تذکر و اخطار کتبی که بخشی از آن برعهده شهرداری تهران است طبق ماده 55 در این زمینه  مشکلشان را به مراجع رسمی اعلام کنند تا دادستانی اقدام لازم را انجام خواهد دهد.

به گزارش خبرنگار مستقر در محل حادثه پلاسکو ، عباس جعفری دولت آبادی در محل حادثه حضور یافت. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دادستانی تا کنون گفت:ما از روز گذشته که حادثه رخ داد، بلافاصله 3 معاون دادستانی در محل حادثه به صورت شبانه روزی حضور پیدا کردند امروز که من به محل حادثه آمدم هر سه معاون ما سرپرست دادسرای جنایی،سرپرست دادسرای منطقه 12 و آقای تورک از معاونین ما در محل حادثه حضور داشتند.

وی ادامه داد: از همان دیروز دستورات لازم در زمینه تشکیل پرونده در زمینه این حادثه صادر شد منتها چون اولویت اقدام با نجات افراد بود در نظر گرفتیم فعلا به صورت رسانه ای به این موضوع پرداخته نشود اما رسیدگی به پرونده از دیروز آغاز شده است و گزارش های مقدماتی توسط نیروها و معاون دادستان و افسران پلیس که با وی در ارتباط هستند تهیه شده است. همچنین اعضای هیات مدیره ساختمان همچنین افرادی که باید در موارد ایمنی رعایت نشده پاسخگو باشند،شناسایی شده اند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: ما از وقوع این حادثه بسیار متاثر و متاسف شدیم و امیدواریم این حوادث کمتر رخ دهد. یکی از اقدامات دیگری که صورت گرفت و امروز در بازدید مشاهده شد، روند امداد رسانی نسبت به روز گذشته بسیار سرعت گرفته است همچنین اجازه داده شد که ساختمان‌های جانبی اموال خود را از ساختمان خارج کنند تا اگر احتمال خطر برای این ساختمان‌ها وجود داشت اموالشان کمتر آسیب ببیند.اموالی که امروز از محل حادثه به دست آمده است صورت جلسه شده است و توسط پلیس در محیط امنی نگه داری می شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم وقوع این حادثه باید درس عبرتی باشد زیرا اقدامات پیشگیرانه هزینه کمتری دارد و می تواند از وقوع حوادث از این قبیل پیشگیری کند.حوادثی که در سال های گذشته رخ داده است ما را به این تجربه نرسانده است که باید ساختمان هایی که ناامن و فاقد ایمنی لازم است نباید فعالیت کنند.در این زمینه لازم است تمامی دستگاه‌هایی که ساختمان‌های بلند در اختیار دارند ضرورت دارد برای ساختمان‌های خود شناسنامه ایمنی تهیه کنند و متوجه این موضوع باشند که پس از تذکر و اخطار کتبی که بخشی از آن برعهده شهرداری تهران است طبق ماده 55 در این زمینه مشکلشان را به مراجع رسمی اعلام کنند تا دادستانی اقدام لازم را انجام خواهد دهد.

جعفری دولت آبادی بیان کرد: لازم به ذکر است دربارع ساختمان پلاسکو هیچ‌گونه گزارش کتبی به دادستانی اعلام نشده بود و تنها گزارشی درخصوص رفع خطر و موارد ایمنی به مالکین و هیات مدیره ساختمان ارائه شده بود. در حال حامتاسفانه چنین حادثه تلخی رخ داده است باید از چنین حوادثی درس بگیریم و اجازه ندهیم چنین هزینه هایی به دولت و مردم وارد شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه مجوز دادستانی در زمینه تخریب ساختمان‌های جانبی پلاسکو در صورت ضرورت گفت: ما در روز گذشته نیز اعلام کرده‌ایم که برای نجات افراد محاصره شده در زیر آوار هر تدبیری که لازم باشد مجوز صادر خواهد شد اما قید کردیم در صورت ضرورت مجوز صادر خواهد شد قطعاً در زمانی که چنین حادثه ای رخ می دهد نمی‌توان منتظر پیدا کردن مالکین ساختمان‌ها ماند زیرا نجات افراد بالاتر از اموال دیگران است لذا مجوز تخریب ساختمان‌های جانبی در صورت ضرورت صادر شده است.

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بر عزم دادستانی در مقابله با ساختمان‌هایی که موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند و موجب وقوع چنین حوادثی می‌شوند، گفت: چنین عزمی از گذشته در دادستانی وجود داشته به طوری که در حال حاضر درخصوص ساختمان‌هایی همچون علاءالدین و فردوسی ده‌ها مکاتبه انجام شده و دادستانی ضمن داشتن بیشترین همکاری قطعاً پیگیر گزارش‌های ارائه شده درباره ایمنی ساختمان‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: در مورد هر ساختمانی که دستگاه‌های ذی‌ربط همچون شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و پلیس که به صورت مستقیم با خطرات مواجه هستند گزارش کتبی به دادستانی ارسال شود دادستانی اقدام لازم را انجام خواهد داد چراکه نباید اجازه دهیم چنین حوادثی رخ دهد. اجازه دهید روحیه ایثار و فداکاری به وجود آمده برای رفع بحران دچار خلل نشود و پس از امداد و نجات قطعاً فرصت برای آسیب‌شناسی وجود دارد.

701

کد خبر: 723960

وب گردی

وب گردی