ثبت پرنده کمیاب ایرانی  در کمیته ملی ثبت پرندگان ایران

پرنده کمیاب ایرانی با نام مونیای هندی(سهره ریز) توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات پس از یک سال و نیم تحقیق و مطالعه در زیستگاه های جنوب کشور مشاهده و در کمیته ی ملی پرندگان ایران ثبت شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امیر فرح نسب دانشجوی دکتری تخصصی علوم محیط زیست- تنوع زیستی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره با این گونه پرنده کمیاب ایرانی گفت: این پرنده کمیاب با نام فارسی: مونیای هندی(سهره ی ریز) ، نام انگلیسی: Indian Silverbill و نام علمی: Lonchura malabarica شناخته می شود.

او افزود: این پرنده ۱۱ سانتی متر طول دارد و نر و ماده آن شبیه به یکدیگر است. مونیای هندی، پرنده ای است کوچک با پر و بالی قهوه ای رنگ از راسته گنجشک سانان و از تیره استریلدیده که منقاری نسبتاً بزرگ و مخروطی شکل و دمی دراز و نوک تیز دارد. معمولاً در گروه های کوچک دیده شده و به صورت دسته جمعی زندگی می کند.

فرح نسب ادامه داد: تارک و سطح پشتی این پرنده به رنگ قهوه ای و پشت گردنش کمی کمرنگ تر است. صورتش خاکستری رنگ است و نوار کوتاه ناواضح نخودی رنگی در بالای چشم و حد فاصل منقار تا چشمانش دیده می شود. شاهپرهای بال هایش سیاه هستند. دمی بلند و نوک تیز، به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارد که پرهای وسطی دمش بلندتر هستند.

دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات گفت: این پرنده، منقاری مخروطی شکل و به رنگ خاکستری مایل به آبی دارد که نیمه پایینی آن کمی کمرنگ تر و بیشتر متمایل به آبی است. چشمانش سیاه و پاهایش به رنگ صورتی گوشتی است.

فرح نسب درباره زیستگاه این پرنده گفت: مونیای هندی عمدتاً در دشت ها یافت می شود، اگرچه گاهی در نزدیکی آب نیز مشاهده می شود. در زیستگاه های خشک و فضای باز با درختان پراکنده، کشتزارها، علفزارهای خشک، انگورکاری ها، درختان خرما و در میان بوته های خاردار زیست می کند. لانه اش را بیضی شکل و به صورت آویزان در روی شاخه های بیرونی درختان یا میان بوته ها می سازد.

200/204

کد خبر: 724087

وب گردی

وب گردی