گزارشگر سازمان ملل: طرح کنونی اصلاحات در عربستان غیرواقعی است

یک گزارشگر سازمان ملل که به عربستان رفته از وضعیت ناگوار فقرا و سطح حقوق بشر در این کشور انتقاد کرده است. این در حالی است که بیشتر عربستانی‌ها این تصور را دارند که کشورشان از فقر خالی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، فیلیپ الستون، گزارشگر امور فقر و حقوق بشر در سازمان ملل این مساله را در همایشی رسانه‌ای پس از پایان سفرش به عربستان مطرح کرده است. این مسئول سازمان ملل انتقادهایی را مطرح ساخته و گفت: نظام حمایت اجتماعی کنونی از فقیران در عربستان یک برنامه‌های غیرکارآمد و بدون دوام و با هماهنگی ضعیف است و فراتر از اینها، در فراهم کردن حمایت اجتماعی فراگیر از کسانی که بیشترین نیاز را به آن دارند، موفق عمل نکرده است.

این گزارش گر سازمان ملل گفت که بی توجهی گسترده‌ای در قبال دشواری‌های اقتصادی تعدادی از ساکنان غیرعربستانی مقیم در این کشور برای مدت طولانی وجود داشته است.

وی از دولت عربستان خواست تا حمایت اجتماعی را به عنوان حقی از حقوق بشر به رسمیت بشناسد تا این مساله با قوانین نامه عربستان و اصول و تعهدات اسلامی همسویی داشته باشد.

فیلیپ الستون همچنین طرح‌های دولت عربستان برای تغییر اقتصاد کشور را "جسورانه و بلندپروازانه" توصیف کرد و گفت که این طرح‌ها فرصتی منحصر به فرد برای بهبود حقوق بشر برای زنان و افراد فقیر است.

گزارش گر سازمان ملل خواهان این شد که از طرح تحول 2030 عربستان برای تقویت برابری در سطح زن و مرد به ویژه برای زنان در اقشار فقیر از جامعه استفاده شود.

وی افزود: این طرح اذعان دارد که زنان عربستانی یک ظرفیت گسترده‌ هستند که تاکنون به صورت کافی از آنها بهره گرفته نشده است و نیازی برای تصویب حقوق زنان وجود دارد.

این مقام سازمان ملل هشدار داد که دستورکار کنونی اصلاحات به صورت غیرواقعی بلندپروازانه به نظر می‌رسد به ویژه در سایه تجربه‌های برخی از کشورهای دیگر که خطرات واکنش شدید علیه اصلاحات ریشه‌ای را نشان می‌دهد.

این اولین سفر یک گزارش گر ویژه سازمان ملل به عربستان از هشت سال قبل و سومین سفر در 30 سال گذشته است.

منبع: ایسنا

306

کد خبر: 724179

وب گردی

وب گردی