آمادگی برای شناسایی هویت پیکرهای "پلاسکو"/تهیه کارت شناسایی ژنتیک برای مشاغل پرخطر

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور از آمادگی این مرکز برای تعیین هویت پیکرهای زیر آوار مانده ساختمان پلاسکو خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود تولایی با اشاره به اقدامات این مرکز در جهت شناسایی هویت اجساد توضیح داد: تعیین هویت شهدای دفاع مقدس به طور مستقیم بر عهده این مرکز است؛ ولی مسؤولیت تعیین هویت اجساد در حوادث و رخدادهایی چون ریزش ساختمان پلاسکو و بروز حوادث برای قطارها برعهده سازمان پزشکی قانونی است.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات ژنتیکی نور آمادگی کامل برای شناسایی هویت اجساد در زیر آوار مانده ساختمان پلاسکو دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادهای امدادی احساس نیاز کنند، ما آمادگی کامل داریم تا خدمات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

تولایی با اشاره به روش‌های شناسایی هویت افراد در زیر آوار مانده در ساختمان پلاسکو یادآور شد: در صورتی که شواهد ظاهری از بین رفته باشد، تنها راهی که برای شناسایی این افراد وجود دارد، روش‌های تعیین هویت ژنتیکی است.

از روی قطعات جدا شده از روی بدن حتی انگشتانی که از دست جدا شده باشد، از طریق روش‌های ژنتیکی می‌توان هویت فرد را شناسایی کرد.

تولایی یادآور شد: خوشبختانه سازمان پزشکی قانونی پیشرفت‌هایی در زمینه شناسایی اجساد داشته است و ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم در صورتی که نیاز باشد، با تمام ظرفیت به کمک آنها خواهیم رفت.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور با بیان اینکه آیا آتش‌نشان‌ها دارای پلاک تشخیصی هستند یا خیر؟ گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم، ولی حتی اگر این افراد دارای پلاک باشند و پلاک از بدن آنها جدا شده باشد، قابل اعتماد نخواهد بود؛ چون مشخص نیست که مالک پلاک چه کسی است؛ از این رو در چنین مواردی که آثار ظاهری قابل تشخیص از بین رفته باشد، تنها روش شناسایی افراد استفاده از روش ژنتیکی است.

تولایی خاطرنشان کرد: دو سال قبل به ستاد بحران کشور پیشنهاد کردیم ما آمادگی داریم که برای تمام مشاغل پرخطر مانند خبرنگاران، امدادگران و آتش‌نشانان که در حوادث پرخطر حضور دارند، کارت شناسایی ژنتیکی آنها را تهیه کنیم تا در صورت بروز حوادث بتوانیم با سرعت بالاتری اقدام به تعیین هویت افراد کنیم.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 724235

وب گردی

وب گردی