محققان کشور یک دستگاه را جایگزین مغز کردند/ کاربرد در ضایعه نخاعی

محققان در یک شرکت دانش بنیان در صدد هستند تا دستگاهی که نقش مغز را ایفا می کند برای بیماران ضایعه نخاعی طراحی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، پیمان صالحی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از طرح های کلانی که در حوزه توانبخشی در حال اجراست طرح پاراواک است، اظهار داشت: این طرح کلان ملی توسط یک شرکت دانش بنیان زایشی از محققان دانشگاه علم و صنعت و با پشتیبانی معاونت علمی در حال انجام است.

وی با اشاره به این طرح افزود: وقتی که فردی دچار ضایعه نخاعی می شود، ارتباط مغز وی با برخی اندام های تحتانی قطع می شود. از این رو مشکلات عدیده ای برای بیمار به وجود خواهد آمد.

صالحی با بیان اینکه به همین دلیل لازم است که بیمار در طول دوره بیماری حرکت هایی داشته باشد تا از بروز مشکلاتی همچون زخم بستر، تحلیل عضلات و ... جلوگیری شود، گفت: بر همین اساس محققان کشور دستگاهی را طراحی کرده اند که نقش مغز را ایفا می کنند و فرمان های حرکتی لازم را به اعصاب و عضلات بیماران منتقل می کنند.

صالحی افزود: فقط تعداد کمی از کشورهای جهان به این فناوری دست پیدا کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه این محققان دانش فنی آن را بدست آورده اند، گفت: اگر هر بیماری که دچار قطع نخاع شده باشد از این دستگاه استفاده کند می تواند از تحلیل رفتن عضلات، زخم بستر، مشکلات گردش خون و دفع و... جلوگیری کند.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه با استفاده از این سیستم، کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد، افزود: این طرح در مراحل نهایی است و توسط شرکت دانش بنیان جمعی از محققان دانشگاه علم و صنعت در حال انجام است.

وی گفت: امیدواریم که تا پایان سال به اتمام برسد.

صالحی خاطر نشان کرد: بعد از رونمایی از طرح، تعداد دیگری نیز به صورت آزمایشی در کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد تا پس از اخذ مجوزها به صورت عمومی به بازار رود.

وی عنوان کرد: از این دستگاه می توان در کلینیک های توانبخشی، خانه و ... استفاده کرد و قیمت این محصول با قیمت جهانی آن قابل رقابت خواهد بود.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 724270

وب گردی

وب گردی