دادستان کل کشور:پس از حادثه بررسی های حقوقی انجام می شود

دادستان تهران در بازدید از عملیات امدادرسانی در حادثه پلاسکو با اشاره به اینکه پس از حادثه بررسی های حقوقی انجام می شود گفت: پس از اتمام آواربرداری به مسائل حقوقی و اموال و سرمایه ها رسیدگی می شود.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری به خبرنگار مستقر در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر در مورد بحث رسیدگی قضایی و حقوقی در این شرایط نه زمینه فراهم است و نه مقتضی است. قطعا اینجا نماینده دادستان تهران مستقر است و کلیه مسایلی که جنبه حقوقی و قضایی دارد را رصد می کند.

منتظری ادامه داد: در حال حاضر نجات جان مصدومان اولویت دارد و با توجه به اینکه بررسی این حادثه پیشرفت قابل توجهی داشته امیدواریم عملیات به پایان برسد و اجساد شهدایی که جانشان را از دست داده‌اند هر چه زودتر پیدا شود.

وی تاکید کرد : به مسایل حقوقی، قضایی و این که مقصر چه کسی بوده است در آینده رسیدگی خواهد شد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه شاهد تلاش عواملی هستیم که از سه روز قبل تلاش زیادی کرده اند تاکید کرد: دو نکته قابل توجه است و آن اینکه بعد از آواربرداری، تمام مسایل حقوقی هم نسبت به اجساد و هم نسبت به اموال مطرح است و قرار شد دادستان تهران شعبه خاصی را مستقر کند و تمام مسایل حقوقی آن در همین جا پیگیری شود و اقداماتی که احیانا نیاز به تصمیم قضایی دارد انجام شود و کسانی که کار حقوقی دارند در همین جا کارشان انجام شود.

منتظری افزود: باید این حادثه درس عبرتی برای ساختمان هایی که ایمن نیستند باشذ و باید تدبیری برای آنها اندیشیده شود. طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری این وظیفه بر عهده شهرداری هاست که حتما باید به این ساختمان ها اخطار دهد و در صورت لزوم باید خود شهرداری ها ورود کنند. ما به شهردار هم این موضوع را گفتیم. ان شاءالله برای جلوگیری از تکرار این حوادث تدبیری اندیشیده شود، البته باید مسئولان با اقتدار به میدان بیایند.

منتظری ادامه داد: باید بگویم این حادثه با همه تاثری که برای همگان ایجاد کرد عبرتی برای مسوولین و دست اندرکاران در وزارت کشور،استانداری ها، شهرداری ها است تا از تکرار این فجایع جلوگیری کنند و به موجب قانون شهرداری ها هم موظف هستند ساختمان هایی که خطر دارند را دنبال کنند و با تعیین مهلتی رفع خطر از آنها شود.

دادستان کل کشور در گفت: به همه عزیزان خدا قوت می گویم و برای بزرگوارانی که مجاهدانه آمدند آرزوی علو درجه می کنم و اگر تلاش این عزیزان نبود ما امروز با فاجعه بزرگتر انسانی مواجه بودیم و این عزیزان جان خودشان را فدا کردند تا صدها نفر بتوانند زنده بمانند.

او در پاسخ به این سوال که گفته می شود در چندین مورد به هیات مدیره ساختمان پلاسکو تذکر داده شده اما توجه نشده، با توجه به این فکر می کنید جرمی از سوی مسوولین ساختمان و هیات مدیره ساختمان پلاسکو هم محرز باشد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر اینجا جای تعیین جرم و مجرم نیست. قطعا و مسلما شورای شهر و شهرداری تهران هشدارها و تذکرات لازم را داده اند و می بایستی آنها هم به این تذکرات توجه می کردند منتها بحث ما این است که اگر چنانچه افرادی نسبت به تذکرات و هشدارهای مسوولین امر توجه نکردند شهرداری و شورای شهر نبایست که به صرف تذکر اکتفا می کردند و باید ورود پیدا می کردند و اقدامات را انجام می دادند. یک حادثه ضمن این که بسیار تاسف انگیز است امیدواریم درس و عبرتی باشد برای همه ما که بتوانیم به وظیفه خودمان عمل کنیم.

700700

کد خبر: 724344

وب گردی

وب گردی