استقبال سندیکای صنعت برق از اوراق تسویه خزانه در قبال مطالبات از دولت

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: اعضای سندیکای صنعت برق در قبال مطالبات خود از دولت از اوراق خزانه اسلامی به دلیل نرخ تنزیل (اسکونت) بالای آن رضایت نداشتند اما از اوراق تسویه خزانه استقبال شد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا کلاهی درباره اوراق داده شده دولت به صنعت برق در قبال مطالبات آنها بیان داشت: اوراق تسویه تاکنون بیشتر به شرکت های دولتی و خصولتی داده می شد و بتازگی به طلبکاران بخش خصوصی پیشنهاد شده است.
این مسوول یکی از راهکارهای تامین مالی دولت در شریط کنونی را انتشار اوراق قرضه بین المللی برشمرد.
کلاهی از قراردادهای فاینانس خارجی انتقاد کرد و گفت: وقتی از خارجی ها فاینانس دریافت می کنیم، باید در چارچوب و مطابق شرایط آنها عمل کنیم؛ این در حالی است که ایران در صنعت برق از توانمندی بومی قابل توجهی برخوردار است.
رییس سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: در چنین شرایطی بهتر است با انتشار اوراق قرضه بین المللی، منابع مالی حاصل از آن را مطابق میل خود خرج کنیم.
فاینانس به تامین منابع مالی موردنیاز برای اجرا و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی طرح ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت و قراردادهای مالی امضا شده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.
چندی پیش «علیرضا دائمی» معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اعلام کرد، 80 هزار میلیارد ریال از مجموع 250 هزار میلیارد ریال بدهی اعلامی وزارت نیرو در آغاز سال به پیمانکاران، تولیدکنندگان برق، تولیدکنندگان تجهیزات و بانک ها کاهش یافت.
بدهی ها در صنعت برق به سه دسته کلی تقسیم می شود که نخستین آن، بدهی های بانکی ناشی از ساخت نیروگاه های برق در گذشته است.
این دسته از بدهی ها از طریق اوراق مشارکت و دریافت وام ایجاد شده است که بخش قابل توجهی از این نیروگاه ها در گذشته به صورت رد دیون واگذار شد، در حالی که بدهی ها باقی مانده است.
در مورد بدهی به تولیدکنندگان خصوصی برق، مبالغی با عنوان اسناد خزانه اصلاحی از سوی دولت اعلام و مقرر شده است این مبالغ بین پیمانکاران و تولیدکنندگان برق توزیع شود.
دسته سوم بدهی های صنعت برق، مربوط به پیمانکارانی است که به ساخت خطوط و ایستگاه های برق اشتغال دارند.

منبع: ایرنا

101/401

کد خبر: 724411

وب گردی

وب گردی