همکاری ۲۰۰استاد درتدوین راهنماهای بالینی/تشکیل کمیته های دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت بهداشت از همکاری ۲۰۰ استاد علوم پزشکی در تدوین راهنماهای بالینی خبر داد و گفت: به منظور بومی سازی این راهنماها کمیته های دانشگاهی تشکیل می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی امروز در شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی در محل وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی کلید اجرایی راهنماهای بالینی هستند و با توجه به اینکه راهنماها به صورت کشوری خواهد بود هر دانشگاه علوم پزشکی یک کمیته دانشگاهی به منظور بومی سازی آن تشکیل خواهد داد.

لاریجانی یادآور شد: راهنمایان بالینی به منظور کاهش هزینه های غیرضروری و همچنین افزایش کیفیت خدمات در حوزه پزشکی تدوین شده و توانسته است بخش زیادی از این هزینه ها را پیش بینی کند.

وی با اشاره به هزینه های غیرضروری که در حوزه تجویز پزشکی صورت می گیرد، گفت: بیشترین هزینه دارویی ما در کشور در ۲۱ قلم دارو است که ۳۰ درصد هزینه های دارویی ما را تشکیل می دهد، به عنوان نمونه داروی انسولین جزو داروهای پرمصرف در کشور است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: راهنمای بالینی می تواند هزینه ها را تا درصدهای بالایی کاهش دهد با توجه به اینکه در قانون برنامه پنجم و نقشه جامع علمی کشور، وزارت بهداشت مکلف به تدوین راهنماهای بالینی بود ما مراکز متعددی را برای این کار فعال کردیم تا در یک نظام مشارکت دانش بالینی با همکاری اساتید آن را تهیه کنیم.

وی با اشاره به نمونه ای از راهنمای بالینی گفت: در زمینه پوکی استخوان یکی از راهنماها این است که افراد نباید قبل از سن ۶۵ سال آزمایش سنجش استخوان شوند. همین موضوع موجب شد ما در منطقه به عنوان یک راهنما تعیین شویم و بسیاری از خدمات از راهنماهای ما استفاده کنند. نمونه دیگر آن موضوع پای دیابتی بود که پیش از این حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد قطع پا داشتیم اما اکنون این میزان قطع پا به زیر ۵ درصد رسیده است. در واقع راهنمای بالینی به ما کمک کرده است که کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

لاریجانی افزود: نمونه دیگر مصرف زیاد آلبومین بود که با اجرای راهنمای بالینی هزینه های تنها یک بیمارستان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد چرا که پیش از این ۶۸ درصد تجویز صحیح نبود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاهش هزینه و مصرف منطقی داروهای پرهزینه با اجرای راهنماهای بالینی در حوزه پزشکی بسیار راهگشاست گفت: برای اجرای راهنمای بالینی ساختاری نیاز است که می تواند به طبابت مبتنی بر شواهد کمک کند.

وی یادآور شد: ۲۰۰ استاد برای تدوین راهنماهای بالینی آموزش دیدند و این کار را با همکاری معاونت های درمان و آموزشی پیش بردند. هر دانشگاهی کمیته مخصوص به راهنماهای بالینی را تشکیل خواهد داد و در بیمارستان ها کار تخصصی را پیش می برند.

لاریجانی اضافه کرد: نظام ملی مراقبت سلامت مبتنی بر شواهد، نحوه بومی سازی این راهنماهای بالینی را به دانشگاه ها نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲۹ استاندارد، ۳۰ راهکار، ۳۱ سیاست و ۱۰ دستورالعمل و در مجموع ۲۰۰ راهنما و استاندارد بالینی امروز توسط وزیر بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اساتیدی که در حوزه راهنماهای بالینی مشارکت داشتند نیز هر کدام ۵ میلیون تومان از مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی گرنت پژوهشی دریافت می کنند.

201

منبع: مهر

کد خبر: 724558

وب گردی

وب گردی