آتش نشان خودکار در گوشی های موبایل

زمانی که دمای باتری به ۱۶۰ درجه سلسیوس می‌رسد آتش‌نشان هوشمند به طور خودکار وارد عمل می‌شود تا برای جلوگیری از حریق احتمالی اقدام لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز، باتری‌های لیتیوم-یونی کار را برای ما آسان کرده‌اند و این روزها در همه گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های لوحی و حتی خودروهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی این باتری‌ها خطرات فراوانی را هم به همراه دارند و با آتش‌سوزی احتمالی می‌توانند جان مردم را به خطر بیاندازند.

بزرگترین اتفاقی که در این زمینه باعث شد مردم دچار مشکل شوند آتش گرفتن باتری در گوشی پیشرفته Galaxy Note 7 سامسونگ بود که شرکت کره‌ای برخلاف تلاش‌های فراوانی که انجام داد نتوانست مشکل باتری لیتیوم-یونی را در آن حل کند و سرانجام همه گوشی‌های فروخته شده را از بازار جهانی جمع‌آوری کرد.

برای حل این مشکل دانشمندان دانشگاه استانفورد آمریکا روش جدید ارایه کرده‌اند تا هنگام آتش گرفتن باتری لیتیوم-یونی مشکلی پیش نیاید. این محققان سیستم ویژه مقاوم در برابر حریق موسوم به تریفنیل فسفات (TPP) را داخل یک لایه از میکروفیبرهای پلیمری قرار دادند و این کار با یک تکنیک ویژه به نام الکتروریسی انجام شد.

«کای لیو» مدیر این پروژه اعلام کرد که فناوری مذکور مانند یک آتش‌نشان هوشمند متصل شده به باتری عمل می‌کند و به عبارت دیگر هر زمان که قرار باشد دمای باتری بیش از اندازه بالا رود و احتمال آتش‌سوزی برای آن وجود داشته باشد،‌ این آتش‌نشان هوشمند دست به‌کار می‌شود و برای اطفاء حریق همه توان خود را به کار می‌گیرد.

آتش‌نشان هوشمند داخلی نسل جدید باتری‌ها به گونه‌ای ساخته شده است که در شرایط عادی اقدام خاصی انجام نمی‌دهد و زمانی که دمای باتری از ۱۶۰ درجه سلسیوس می‌رسد به صورت خودکار وارد عمل می‌شود تا برای جلوگیری از حریق احتمالی هرگونه اقدام لازم را انجام دهد.

200/202

منبع: کلیک

کد خبر: 724565

وب گردی

وب گردی