بیمه عنصر فراموش شده در ایران/ساختمان پلاسکو اسباب کوتاهی مسوولان

بیمه در ایران درحالی اختیاری است که در بسیاری از کشورها در دنیا آن را به عنوان یک امر مهم و جزیی از حقوق هر شهروند به حساب می آورند ، اما در ایران این توپ همچنان در دست مسولین می چرخد .

به گزارش ایسکانیوز،زمانیکه به آمار و ارقام و آهنگ رُشد انواع بیمه در کشور می نگریم گاه این سؤال ذهن را متبادر می سازد که کجای این مسیر را اشتباه طی کرده ایم و چه کسانی و با چه تصمیمات و تفکراتی، تاکنون مانع از رُشد و توسعه کافی در عرصه انجام بیمه گردیده اند؟!

بیمه چیست ؟
بیمه ، اشخاصی را که متحمل لطمه ، زیان یا حادثه ناخواسته ای شده اند قادر می سازد که پیامدهای این وقایع ناگوار را جبران کنند.

بازار بیمه ژاپن دومین بازار بیمه ای دنیا بعد از ایالات متحده آمریکا است. این بازار بیش از 20 درصد از کل حجم حق بیمه جهان را به خود اختصاص داده است و این رقم در سال 1987 میلادی به 24 میلیارد دلار در هر دو بخش فعالیت بیمه ای عمر و غیرعمر رسید؛ در بخش بیمه های غیرعمر یا بیمه های اموال، ژاپن با دارا بودن 12 درصد از کل حق بیمه جهانی در جایگاه دوم پس از آمریکا که 46 درصد حق بیمه جهانی را دارد، جای گرفته است.

این کشور در حال حاضر نیمی از حق بیمه در آسیا را به خود اختصاص داده است. بخش بیمه مانند دیگر بخش های تجاری در این کشور تحت تاثیر زلزله بزرگ در شرق ژاپن که در سال 2011 به وقوع پیوست، قرار گرفت. در این فاجعه نزدیک به 16 هزار نفر کشته و سه هزار تن ناپدید شدند. سازمان بیمه عمر در ژاپن در آن زمان گزارش داد که بیش از 20 هزار پرونده در ارتباط با این زلزله گشوده شده است که میزان مزایای کل بیمه ای و پرداخت ها بالغ بر 160 میلیارد ین برآورد شده است.

بیمه در ایران

در کشور ما نیز سابقه فعالیت بیمه به صورت غیررسمی ،حدود یک قرن است است.اما همچنان این مهم جزو اقدامات اختیاری هر شهروند به شمار می رود.

مهمترین موضوعی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

ساختمان پلاسکو

ساختمانی تجاری در ضلع شرقی چهارراه استانبول، تهران که از آن به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه از اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود، یکی از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود.

ساختمان پلاسکو در صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۹۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

600 واحد صنفی در این مرکز خرید قدیمی حضور داشتند که اکثر آنها تولید کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند اما بسیاری از این واحدها بیمه نداشتند.

این معضل تا جایی مورد توجه واقع شد که بسیاری از مسوولان به اهمیت رسیدگی به آن پرداختند.تا جایی که حجت الاسلام حسن روحانی را هم به چهارراه استانبول کشاند؛ رئیس جمهور در جریان بازدید از عملیات آواربرداری گفت: بخش تأمین اجتماعی باید به فوریت به مسئله کارگرانی که در شب عید در این حادثه بیکار شده اند ، کمک کند. همچنین بیمه ها باید سریعاً به بیمه شدگان کمک کنند و همچنین آنهایی که بیمه نیستند از طرق دیگر کمک و امداد شوند.

روحانی گفت: شهرداری، دولت، شورای شهر و همه مقامات باید دست به دست هم دهیم تا خسارت ها را کمتر کنیم و از آلام بکاهیم.

همچنین فاضلی رئیس اتاق اصناف نیز در این باره می گوید: میزان خسارت کالاهای این پاساژ براساس برآورد اولیه‌ای که از اتحادیه‌های پوشاک و اتحادیه کالای کشباف و اتحادیه پیراهن‌دوزان و اتحادیه لوازم ورزشی داشته‌ایم بیش از هزار میلیارد تومان است. برای میزان دقیق خسارات باید منتظر اتمام کمک رسانی و آوار برداری باشیم.

در پی حادثه پلاسکو همانند نوش دارو پس از مرگ سهراب،مسئولان بیمه ای نیز به میدان آمده و در تلاش برای ارزیابی خسارت واحدهای بیمه شدند؛ آنطور که «عبدالناصر همتی» رئیس کل بیمه مرکزی نیز در این باره گفت: ایمنی و مدیریت ریسک ساختمان پلاسکو مشکل جدی داشته است، متأسفانه کسبه نیز علی‌رغم بازاریابی‌های معمول و مداوم شبکه فروش صنعت بیمه کشور، حاضر به بیمه کردن کامل اموال و دارایی خود نشده‌ بودند.

همتی تأکید کرده است: طبق گزارش همکاران من در شرکت‌های بیمه، صرفاً حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که بعضاً به‌دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده‌اند که جمعاً از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است.

مدیرعامل بیمه ایران هم گفت دستکم صد واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند و برآورد کرد که پوشش و تعهدات ییمه‌ای این تعداد واحد صنفی، در محدوده 30 میلیارد تومان بوده است.

در کنار جبران خسارت مغازه دارهای فردوسی، ربیعی وزیر کار از برنامه دولت برای خسارت آتش نشانان و کارگران پلاسکو خبرداده و گفته: خانواده های آتش نشانان آسیب دیده که در معرض تهدید هستند نیز تحت حمایت قرار خواهند گرفت. سازمان تامین اجتماعی برای جبران هزینه آسیب دیدگان به جهت ادامه درمان و هر نوع هزینه تکمیلی درمان آمادگی کامل دارد.

ربیعی گفت: امروز وزیر کشور با هیئت امنای ساختمان جلسه خواهد داشت تا درباره احیای این ساختمان هم فکری و مذاکره شود.

وزیر کار افزود: همچنین بیمه شدگان تامین اجتماعی که در این حادثه بیکار شده اند، می توانند از فردا صبح با مراجعه به اداره کار ما در خیابان حافظ نسبت به ثبت نام و برقراری بیمه بیکاری اقدام کنند.

این در حالی است که خسارت احتمالی پلاسکو بیش از 1500 میلیارد تومان برآورد شده که گفته می شود بیش از 1000 میلیارد تومان از این خسارت بیمه نداشته است.

اینجاست که مشخص می شود یک جای قانون به درستی اجرا نشده است چراکه به گفته شورای شهر طبق اعلام و نامه نگاری، اخطار دارا نبودن استانداردهای لازم این ساختمان قدیمی و مهم بارها گوشزد شده بود، اما چگونه است که فقط حدود 1/5 از مغازه های این ساختمان از بیمه برخوردار بوده اند؟!

باز هم توپ به زمین مسولانی می افتد که اهرم فشار را بر ایمنی وسایلی همچون ماشین به کار می بندند و اما در امر مهمی چون ایمنی ساختمان ها کار را به فردا می اندازند و به این مهم اهمیت لازم را نمی دهند.

همیشه پس از مرگ سهراب ،به اینجای داستان که می رسیم همه مسولان تمام قوا به کار می افتند و هرکس قسمتی از مشکل را به دست می گیرد و سعی در رفع آن می کند اما شاید اگر از پیش به فکر اقدام اصولی ای در این زمینه می افتادند اکنون دست به گریبان بهران این چنینی نشده و برای رفع مشکل یک ساختمان مجبور به تشکیل اتاق فکر نمی شدیم.

جای سوال همچنان باقی است که اکنون که سقوط فقط یک ساختمان در تهران، اینگونه دل همه را لرزاند ،لرزش کل ساختمان هایش در مواجهه با وقایای طبیعی چگونه فکر مسوولان را خواهد لرزاند.

402/101

کد خبر: 724573

وب گردی

وب گردی