ترزا می: ترسی از گفتن مسایل به ترامپ ندارم

'ترزا می ' نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه ضمن تایید دیدار روز جمعه‌اش با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در واشنگتن گفت: از گفتن مسائلی که از نظرم قابل‌قبول نمی‌رسند، به ترامپ ترسی ندارم .

به گزارش ایسکانیوز، وی در برنامه 'آندرو مار' شبکه 'بی‌بی‌سی' در آستانه سفرش به واشنگتن عنوان کرد: محور مذاکراتش با ترامپ در مورد تجارت دو کشور، ناتو و نیز سوریه خواهد بود.
نخست‌وزیر انگلیس در همین حال گفت در جریان این دیدار همچنین در مورد مسایل مورد اختلاف و مواردی که از نظرش قابل‌پذیرش نیستند، با ترامپ گفت‌وگو خواهد کرد.
'ترزا می' پیش ‌از این، از اظهارات ترامپ در جریان کارزار تبلیغاتی اش در مورد زنان و نیز بحث ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا به ‌صراحت انتقاد کرده بود ضمن اینکه برداشت‌های رییس جمهوری جدید آمریکا در مورد ناتو و روسیه با سیاست‌های رسمی لندن همخوانی ندارد.
وی در جریان این برنامه در پاسخ به سؤال مطرح ‌شده در مورد دیدگاه‌های ترامپ در مورد زنان مجددا گفت: 'من قبلاً هم گفته‌ام که برخی از اظهارات ترامپ در ارتباط با زنان غیرقابل‌قبول است. اگرچه او در مواردی در این خصوص عذرخواهی کرده است.'
روز گذشته انگلیس و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا شاهد تظاهرات گسترده زنان علیه ترامپ بودند.
نخست‌وزیر انگلیس که اولین رهبر جهان شمرده می‌شود که با ترامپ پس از مراسم تحلیفش در جمعه گذشته دیدار می‌کند، گفت علاوه بر مسایل امنیتی ، در مورد توافق تجارت آزاد میان دو کشور بعد از برگزیت و نیز سفر آتی رییس جمهوری جدید آمریکا از لندن گفت‌وگو خواهد کرد.
وی در گفت‌وگو با 'بی‌بی‌سی ' با بیان اینکه به دنبال ' تقویت مناسبات انگلیس و آمریکا ' در دوره جدید است، عنوان کرد که 'روابط ویژه لندن و واشنگتن ' و 'ارزش‌های مشترک ' و نیز 'تهدیدات مشترک' سبب خواهد شد که آنها بتوانند با یکدیگر همکاری و از پس مسایل دشوار برآمد.
نخست‌وزیر انگلیس بیان داشت: در اینجا مسائل مهمی هست که دو کشور می‌توانند در آینده روی آنها کار کنند که مهم‌ترین آنها بحث ناتو و نیز مبارزه با تروریسم است.
'ترزا می ' در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات به‌شدت ملی‌گرایانه ترامپ در مراسم تحلیفش گفت از نظرش سخنان او در مورد اینکه آمریکا به عظمت گذشته‌اش باز خواهد گرداند، حاوی 'پیام روشنی ' است اما همه رهبران جهان اولین اولویتشان منافع ملی کشورشان است .
«شان اسپایسر» سخنگوی جدید کاخ سفید روز شنبه گذشته اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا روز جمعه آینده با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به عنوان نخستین مقام عالی رتبه خارجی در واشنگتن دیدار خواهد کرد.
'داونینگ استریت' پیشتر تایید کرده بود که 'ترزا می ' نخست‌وزیر انگلیس طی چند روز آینده برای دیدار با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، راهی واشنگتن خواهد شد.
'ترزا می ' در حالی راهی واشنگتن خواهد شد که پیش ‌ازاین بوریس جانسون وزیر خارجه و برخی از مقامات نخست‌وزیری انگلیس ازجمله 'نیک تیموتی' و 'فیونا هیل' برای ایجاد ارتباط با تیم دونالد ترامپ و هماهنگی این سفر راهی آمریکا شده بودند.
منابع انگلیسی عنوان کرده اند که 'ترزا می ' قرار است در جریان دیدارش با ترامپ، اهمیت ناتو و اتحادیه اروپا را به رییس جمهوری جدید آمریکا گوشزد کند.
هر چند به گفته آنها بحث تقویت همکاری های اقتصادی، سیاسی و دفاعی لندن و واشنگتن و به ویژه امضای یک توافق تجارت آزاد میان دو طرف پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله محورهای گفت وگوهای 'ترزا می ' با 'دونالد ترامپ ' خواهد بود.
رییس جمهوری آمریکا پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه تایمز، تصریح کرده بود که از 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس برای دیدار با او در کاخ سفید، دعوت به عمل‌آورده و خواهان انجام یک توافق سریع تجاری میان دو کشور است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 724769

وب گردی

وب گردی