از هر 10 نفر در دنیا تنها یک نفر هوای پاک تنفس می کند/ 67 درصد ساختمان های درمانی در کشور  فاقد ارزش بهسازی لرزه ای هستند

سخنگوی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گفت:67 درصد ساختمان های درمانی در کل کشور  فاقد ارزش بهسازی لرزه ای هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد.

ایرج حریرچی با اشاره به ایمنی بیمارستان ها گفت: از لحاظ وضعیت تخت های بیمارستان دچار مشکل هستیم در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دادیم.
وی افزود : متوسط عمر ساختمان های درمانی 27 سال است و برای بیمارستان های ایران 35 سال است همچنین حدود 67 درصد ساختمان های درمانی در کل کشور فاقد ارزش بهسازی لرزه ای هستند.
وی ادامه داد:54 درصد از تخت های کشور و 75 درصد در تهران فاقد ارزش مقاوم سازی هستند امیدواریم در 5 سال اینده این ارقام را به 38 درصد در کشور 31 درصد در تهران برسانیم . تعداد تخت های در حال بهره برداری 96600 و تعداد تخت های فرسوده 55816 است همچنین تعداد تخت های در ساخت 39760 تخت است که 15310 تخت جایگزین و 24450تخت جدید هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:ایران در سال 2016 میلادی 47703 مقاله و مستند علمی در بانک اسکوپوس منتشر کرده و بدین ترتیب رتبه 16 جهانی و رتبه اول در منطقه در زمینه انتقال مقالات را کسب کرده است. ایران در سال 2016میلادی رتبه 18 جهانی و اول منطقه را در دریلفت تعداد استنادات به مقالات را به دست آورده است.

وی اضافه کرد: سهم مقالات علوم پزشکی نشان می دهد تا سال 2014 روند کاهشی داشته اما طی 2015 و 2016 رشد قابل توجهی کرده است به طوری که در ابتدای دولت یازدهم تنها 8 دانشمند جزو یک درصد برتر پراستناد جهانی داشتیم اما در نوامبر 2016به 41 نفر رسیده است.
حریرچی افزود: مراکز رشد فناوری در سال 93 ، 52 مرکز بوده و در حال حاضر به 80 مرکز رسیده است و میزان فروش کل شرکت های دانش بنیان به 10100میلیارد رسیده است امیدواریم تا سال 96 فروش شرکت های دانش بنیان به 2 هزار میلیارد تومان برسد.
حریرچی بیان کرد: ما در هر دقیقه 15 دم و بازدم داریم و نیم لیتر هوا تنفس می کنیم در حال استراحت شبانه روز 1000 لیتر هوا وارد ریه های ما می شود و آلاینده های مهم دی اکسید ، ازن ، دی اکسید ،نیتروژن و .. است. ذرات معلق به دو دسته زیر 10 میکرون و زیر 2.5 میکرون تقسیم می شوند بیش از دو سوم این آلاینده ها به منابع متحرک نسبت داده می شود ذرات زیر یک میکرون مستقیما وارد گردشمی شوند و می تواند باعث بروز آسم التهاب سرطان ریه در دراز مدت و... شود .همچنین در مغز می تواند باعث عامل خطر میگرن ،آلزایمر و .. .شود همچنین در کبد باعث مقاومت به انسولین و اختلال چربی های خون می شودو در زمینه سیستم قلبی باعث سکته قلبی و نارسایی قلب و ایجاد لخته شود تمامی موارد ذکر شده از عوامل خطر هستند اما هرکسی که در معرض آن قرار می گیرد لزوما به آن ها مبتلا نخواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:بر اساس سازمان جهانی بهداشت در کل دنیا با مشخصات هوای پاک از هر 10 نفر یک نفر هوای پاک تنفس می کند و از هر 9 مرگ یک مرگ از عوامل خطر آلودگی هوا در دراز مدت به شمار می رود.

وی ادامه داد:طبق تعریف ما زمانی که می گویند هوا آلوده است بالاترین آلاینده را در نظر می گیرند اما در بیشتر روزهای سال باعزم جدی که در دولت و نهادهای غیر دولتی و شهرداری وجود دارد میزان دی اکسید کربن و گوگرد و منو اکسید کربن را توانستیم کنترل کنیم.

حریرچی در مورد ماسک های اختصاص داده شده به امدادگران حادثه پلاسکو افزود: امدادگران و آتش نشانان ماسک های پیشرفته مناسبی دارند و از وسایل کاری و انفرادی آن ها محسوب می شود در زمینه سایر افراد ماسک های استاندارد n95 توزیع شده است.
وی بیان کرد: بعضی از بیمارستان های ما در سطح استان به دلیل اینکه در تامین دارو و ملزومات مصرفی با توجه به تاخیر پرداخت بیمه ها دچار مشکل شده اند نه اینکه آنها را نپذیرفته اند در موارد غیر اورژانس اعلام کرده اند پرداخت خود را انجام دهید و در سازمان بیمه گر دریافتی خود را دریافت کنید.

حریرچی با اشاره به اینکه ماتاکید داریم سازمان های بیمه گر از جمله تامین اجتماعی عقب افتادگی خود را جبران کنند گفت: توصیه ما این است که هم نه بیست و هفتم را صحیح انجام دهند و هم در بیمارستان های طرف قرار داد عدالت را رعایت کنند و بیمارستان تامین اجتماعی پرداختی و دریافتی هایش به روز باشد اما در بیمارستان های دولتی دریافت ها و پرداخت ها با یک سال تاخیر مواچه شود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت عزیزان ما در بیمارستان های دولتی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی هستند که با چنگ و دندان خدمت رسانی می کنند.

حریرچی افزود : جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی و مردم از ما می خواهند مطابق مقررات اقدام کنیم که کیفیت لازم را برای آنها تهیه کنیم در این رابطه قسمتی از بخش یکی از بیمارستان پلمپ و با یک بیمارستان خصوصی برخورد جدی شد همچنین در یک بیمارستان دولتی در مرکز استان ها نیز تخلفی صورت گرفته بود ما دستور جابه جایی و رسیدگی به موضوع را دادیم و تلاش می کنیم خدمات را به بهترین کیفیت ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه راهکارهای برنامه ششم توسعه در زمینه توزیع عادلانه خدمات و تجهیزات پزشکی افزود: وزرارت بهداشت به توزیع خدمات و تجهیزات پزشکی و رسیدگی به مناطق محروم در برنامه ششم توسعه تاکید قابل توجهی دارد و تمرکز سطح بندی آن بر این اساس تعریف شده است و اقدامات قابل توجهی ایجاد شده است اما هنوز به حدایده آل نرسیده ایم.

وی در زمینه منشور حقوق شهروندی اضافه کرد: طرح تحول سلامت و مجموعه اقداماتی که دولت روحانی و وزارت بهداشت و نهاد های مربوطه در این زمینه انجام داده اند ناشی از دیدگاه مثبت وزرات بهداشت در این زمینه است که ما سلامت را حق مردم می دانیم و همین باعث شد شد دکتر روحانی سلامت را یکی از شعارها در دوره کاندیداتوری قرار دهند و خوشحالیم که دولت و وزارت بهداشت توانسته اند به آن پایبند بمانند.

701/700

کد خبر: 724846

وب گردی

وب گردی