تکلیف را مشخص کنید/درخواست اعضای شورای شهر تهران از دادستانی درباره ایمنی ساختمان‌ها

فاجعه پلاسکو حالا ابعاد مختلفی پیدا کرده است؛ از کوتاهی شهرداری تهران در ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو و تجهیزنبودن آتش‌نشانی گرفته تا ارسال نامه شورا به دادستانی برای تعیین تکلیف ایمنی ساختمان‌ها و انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی صدا‌و‌سیما که از گوشه و کنار شنیده می‌شود. در شرایطی که شهرداری چندین ‌سال است به نهادهای مختلفی مانند خانه موسیقی و خانه هنرمندان کمک‌های مالی دارد، اما برای تجهیز سازمان آتش‌نشانی یا گسترش حمل‌ونقل عمومی همیشه کمبود بودجه داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند بعد از نشست پرتنش صبح روز شنبه شورا که به صورت اضطراری در ساختمان پروانه برگزار شد، اعضای شورا روز یکشنبه نیز طبق روال همیشه جلسه‌ای غیر علنی در صحن شورا داشتند. احمد مسجدجامعی که استعفایش را از شورا پس گرفته تا تکلیف حادثه پلاسکو روشن شود، در این جلسه گلایه‌هایی از وجود نداشتن مسئولیت‌پذیری دستگاه‌های مختلف مطرح کرد: «تاکنون درباره اعتبارات و تجهیزات زیاد صحبت شده است اما نکته دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسله مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است که دست‌کم در این دوره شورا با آنچه باید باشد، تفاوت اساسی داشت. دو رئیس سازمان آتش‌نشانی در طی این مدت جابه‌جا شدند و هر کدام آنها هر چند سوابق مدیریتی روشنی دارند، اما آتش‌نشان نبوده‌اند. آتش‌نشانی کاری است همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقه روشن‌داشتن برای احراز آن کافی نیست؛ زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند.»

نامه اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا به رئیس سازمان صداوسیما: بعضی از مسئولان متخلف با همراهی رسانه ملی تلاش دارند تا با مخفی‌شدن در پشت قاب فداکاری قهرمانانه آتش‌نشانان از پاسخگویی فرار کنند


انتقاد از انتشار یک عکس توسط یکی از مدیران قالیباف
بعد از حادثه تلخ پلاسکو درست زمانی که امدادگران به نخستین پیکرهای بی‌جان آتش‌نشانان رسیدند، این جریان در رسانه‌ها شکل گرفت که هیچکس این تصاویر تلخ را منتشر و باز نشر نکند اما مدیر روابط عمومی شهرداری به این عهد پایبند نماند و عکسی را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد و وقتی با انتقاد کاربران مواجه شد، عکس‌ها را حذف کرد. حالا حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا به این رویه انتقاد دارد: «رفتار یکی از مدیران شهرداری تهران در انتشار تصویر پیکر شهدای آتش‌نشان غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است. این فرد چگونه و با چه جسارتی تصویری را در کانال شخصی خود منتشر و اعلام می‌کند که نخستین کسی است که این تصاویر را منتشر می‌کند، به‌عنوان نماینده مردم در شورا اعلام می‌کنم که این فرد درایت و شایستگی این جایگاه را نداشته زیرا این‌گونه به شهدا، خانواده آنها و افکار عمومی بی‌احترامی می‌کند. طی ٢٤ ساعت گذشته حضور اصحاب رسانه‌ها در محل حادثه محدود ‌شده که این اقدام موجب شد تا بازار شایعات رواج یابد.»
عمده نگرانی که اکنون در حین آواربرداری در منطقه وجود دارد، سلامت آتش‌نشانان و نیروهای امدادی است که رئیس کمیسیون سلامت شورا هم سخنانی در این‌باره ارایه کرده است: «گازهایی که در این محل متصاعد می‌شود، بسیار خطرناک و سرطانزاست و با توجه به تجربه حادثه ١١ سپتامبر این نیروها در معرض ابتلا به بیماری هستند از این رو الزاما باید تمامی نیروهای امدادی فعال در این حادثه به ماسک و کپسول اکسیژن مجهز شوند.»رئیس کمیسیون سلامت شورا اولویت‌های کاری شهرداری را تداعی‌کننده این امر دانست که جان مردم برای آنان ارزش و اولویت ندارد: «بودجه برای شخم‌زدن بلوار کشاورز وجود دارد اما برای تأمین تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی بودجه ندارند.»
نامه شورا به دادستانی جهت تعیین تکلیف ایمنی ساختمان‌ها
از همان ساعات اولیه‌ای که ساختمان پلاسکو فروریخت، مسئولان شهرداری تهران بارها تأکید کردند که اخطارهای لازم را به صاحبان این ساختمان داده‌اند؛ بعد هم فیلمی از سال‌های گذشته منتشر شد که قالیباف نسبت به وضعیت این ساختمان ابراز نگرانی کرده است. از سوی دیگر مسئولان شهرداری معتقدند که اختیار پلمپ را ندارند و اجازه مداخله آنها در حد تذکر است؛ اما دادستان کل کشور روز شنبه اعلام کرد که براساس ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها اخطار به این ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌هاست: «به شهردار هم این موضوع را گفتیم که نباید به تذکر اکتفا می‌کردند بلکه باید به صورت جدی‌تر اقدام می‌کردند.» حالا قرار است اعضای شورا نامه‌ای به دادستانی ارسال کنند تا تکلیف ایمنی ساختمان‌ها روشن شود. مهدی چمران، رئیس شورا در این‌باره گفت: «ما طی نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور می‌خواهیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود؛ چرا که از بند ١٤ ماده ٥٥ شهرداری این وظیفه استنباط نمی‌شود.» او ادامه داد: «حالا که دادستانی این موضوع را مطرح کرده، باید آن را تثبیت کنیم و شهرداری ضابطه قضائی دادستانی بشود.» ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم اعلام کرد: «اگر دادستانی این موضوع را تأیید می‌کند، هم اکنون ١٠٨ ساختمان ناایمن تنها در منطقه ١٢ شناسایی شده‌اند که اکثر آنها نیز تجاری هستند ما در برخورد با آنها بلاتکلیف هستیم.
همزمان با آخرین جلسه شورا، اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا که به سیاست‌های یک‌سویه صداوسیما پس از حادثه پلاسکو انتقاد داشتند، به رئیس این سازمان نامه‌ای نوشتند. در بخشی از این نامه آمده است: «مدیران سیما در دعوت از کارشناسان، مدیران شهری، مسئولان و اعضای شورا رویکردی کاملاً یک‌طرفه و جانبدارانه داشته‌اند و در روزهای گذشته تمامی میهمانان و مسئولان حاضر در گفت‌وگوهای تلویزیونی به صورت کاملاً هدفمند به دنبال سلب مسئولیت از مقصران و متخلفان این حادثه دردناک بوده‌اند. تأملی در برنامه‌های رسانه ملی نشان می‌دهد که برخی از مسئولان متخلف با همراهی رسانه ملی تلاش دارند تا با مخفی‌شدن در پشت قاب فداکاری قهرمانانه آتش‌نشانان غیور و جانفشان و استفاده ابزاری از این عزیزان جان برکف، سپری برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌شناسی خود ایجاد کنند.»

شورای شهر قطعا درباره حادثه پلاسکو پاسخ می‌خواهد

احمد حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تهران

در روزهای گذشته چندین‌بار درباره تعداد اخطارهایی که شهرداری تهران به واحدهای ناایمن ساختمان پلاسکو داده شده بود، صحبت شده است؛ اخطارهایی که در اظهارنظرهای مختلف به‌طور متفاوت مطرح شده است. نظر من این است که شهرداری هر تعداد اخطار که به مالکان داده باشد، فرقی نمی‌کند؛ موضوع این است که وقتی این اخطارها داده شده و به آن عمل نشده است، قانونگذار ساکت نمانده چرا که قانون در این‌باره مشخص است. براساس قانون وقتی مالک به اخطارها عمل نمی‌کند، باید اعمال قانون از طریق دیگری عمل شود. وقتی اخطارها داده می‌شود و کسی توجهی نمی‌کند، قانون می‌گوید از طریق دستگاه‌های ذیربط باید جلویش را بگیرند و ایجاد مانع کنند تا ذینفع مجبور به رفع اخطارها شود. از طرف دیگر نکته مهمی که در این‌باره وجود دارد این است که باید از امروز به ابعاد دیگر این ماجرا فکر کنیم و نه فقط خود این حادثه تلخ؛ قطعا این حادثه نه نخستین است و نه آخرین؛ تهران آبستن چنین حوادثی است و موضوع مهم، قدرتمند‌کردن خودمان در زمینه پیشگیری است. نکته اینجاست که بر روی کاغذ این موضوع پیش‌بینی شده اما موقع لازم آن کارآمدی را در این‌باره نمی‌بینیم، کاستی‌هایی در این‌باره وجود دارد که باید پیگیری شود و البته مهم این است که وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد با کمترین خسارت باید کنترل شود. نکته دیگر درباره مطالبه‌گری مردم و در این روزها، تهرانی‌ها در این‌باره است؛ این حق مردم است که ابعاد حادثه را از زبان مسئولان بشنوند. من به نوبه خودم از فضایی که در ارتباط با نظارت اجتماعی میان مردم شکل گرفته، خوشحالم. مردم نسبت به سرنوشت کلی شهرشان، خیلی حساس شده‌اند و این موضوع، مسئولیت شورای شهر را سنگین‌تر می‌کند. شورای شهر، باید به انتظار افکار عمومی و نگرانی آنها پاسخ قاطع بدهد و در این مورد شفاف و روشن عمل کند. در این موضوع، ماجرای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح نیست، شورا یک کلیت مستقل است و ما در این زمینه قطعا نشست‌های فوق‌العاده‌ای در هیأت‌رئیسه تشکیل می‌دهیم و از آقای چمران، رئیس شورای شهر تهران خواسته‌ایم که این نشست‌ها را برپا کند. ما مصوبات را بررسی می‌کنیم و در اجرای آنها کوتاهی نمی‌کنیم. ما بیش از اینکه دنبال مصوبات جدید باشیم، مصوبات قبلی را بررسی می‌کنیم که چگونه اجرا شده است. طبیعی است که اصلی‌ترین وظیفه شورا این است که از شهردار درباره حادثه پلاسکو پاسخ بخواهد. ما در حادثه خیابان جمهوری که دو‌ سال پیش رخ داد و همچنین آبگرفتگی مترو، هم این موضوع را دنبال کردیم.

700700

کد خبر: 724853

وب گردی

وب گردی