این دانشگاه  17 نفر از اعضای هیات علمی آن موفق به اخذ جایزه نوبل شدند

دانشگاه ام‌ای‌تی یا موسسه علم و تکنولوژی ماساچوست آمریکا در سال 2001 و در راستای دسترسی به به اطلاعات آزاد سیستم Open Course Ware را راه اندازی کرد. با طولانی شدن جنگ ویتنام، دانشجویان ام‌آی‌تی تظاهرات‌های گسترده‌ای را ترتیب دادند و نسبت به سو استفاده سیاستمداران کشورشان از دستاوردهای نظانی این دانشگاه ابراز انزجار کردند.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه ام‌ای‌تی رسما در سال 1861 فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال 1859 نامه‌ای برای دادگاه عمومی ماساچوست ارسال شد. طی این نامه طرحی پیشنهاد شد که طبق آن دادگاه این ایالت جهت کاهش جرایم و پیشرفت منطقه، دانشگاهی با نام دانشگاه علم و هنر تاسیس نماید. این نامه به صورت کامل مورد موافقت قرار نگرفت، اما یکی از بخش‌های این طرح که توسط ویلیام بارتون راجرز ارائه شده بود نظر مقامات را جلب کرد.

راجرز استاد دانشگاه ویرجینا در بخشی از این طرح پیشنهاد تاسیس موسسه علم و تکنولوژی را ارائه کرد. هرچند او چندان امیدوار نبود که بتوان یک موسسه علمی پیشرفته را بنیان نهاد و سطح انتظارش کمتر از این بود: من تصور می‌کردم تنها بتوان یک مدرسه فنی یا صنعتی تاسیس کرد و متقاعد شده بودم که در آن تدریس کنم.

دو روز از آغاز فعالیت‌های دانشگاه ام‌آی‌تی گذشته بود که جنگ داخلی در آمریکا آغاز شد. این جنگ موجب به تاخیر افتادن برنامه‌های این دانشگاه شد و از سال 1861 تا 1865 این دانشگاه تعطیل شد. اما این دانشگاه پس از جنگ فعالیت‌های خود مجددا از سر گرفت.

ماساچوست ماموریت خود را پیشرفت علمی و آموزش دانشجویان می‌داند. همچنین ضمن کمک به کشورها، تلاش می‌کند عقلانیت، خلاقیت و تاثیرگذاری را به عنوان یک چارچوب فکری کارآمد در دانشجویان خود تقویت نماید.

یکی از تبلیغات این دانشگاه، تبلیغ برای بازدید از این دانشگاه است. این دانشگاه حاضر است با در اختیار قرار دادن هتل، وسایل نقلیه و سایر امکانات میزبان توریست‌ها و مسافران باشد.

این دانشگاه در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت‌های نظامی خود را آغاز کرد. یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار این دانشگاه ساخت یک رادار کوچک بود که توانست به کمک ارتش بریتانیا بیاید و تاثیر فراوانی بر سرنوشت جنگ داشت.

این دانشگاه بعدها موفق شد با ساخت دوربین‌ها و کامپیوتر برای اجسام پرنده و سیستم‌های کنترل حرکت و نشانه‌گیری از راه دور کارهای تحولی در زمینه نظامی-اطلاعاتی ایجاد کند.

با طولانی شدن جنگ ویتنام، دانشجویان ام‌آی‌تی تظاهرات‌های گسترده‌ای را ترتیب دادند و نسبت به سو استفاده سیاستمداران کشورشان از دستاوردهای نظانی این دانشگاه ابراز انزجار کردند. تعداد فراوانی از اساتید این دانشگاه با تشکیل انجمنی تصمیم بر ایجاد تغییری اساسی گرفتند. آن‌ها تحقیقات مربوط به فعالیت‌های نظامی را به بیرون از دانشگاه منتقل کردند.

این دانشگاه در سال 2001 و در راستای دسترسی به به اطلاعات آزاد سیستم Open Course Ware را راه اندازی کرد. طبق این سیستم دانشجویان به تمامی موضوعات، منابع، جزوه‌ها و تمامی جزئیات دسترسی یافتند. امروزه صدها دانشگاه در جهان به این سیستم پیوسته‌اند.

قریب به 17 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه موفق به اخذ جایزه نوبل شده‌اند و در گذشته نیز اعضای این دانشگاه ده نوبل دیگر کسب کرده بودند.

303/300

کد خبر: 724908

وب گردی

وب گردی