وقتی حشرات به داد پهپادها می رسند

اگر در ساخت پهپادها از پرندگان یا زنبورها الگوبرداری کرد می توان به حفظ آنها در مواقع اضطراری امیدوار بود.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه علمی New Scientist مطلبی خواندنی می نویسد: پهپادها می توانند چیزهایی از پرندگان یا زنبورها یاد بگیرند. تصور کنید برای یک سیستم پروازی روباتیکی نقص فنی پیش آمده است. معمولا انتظار دارید که این پرنده سقوط کند اما اگر بتواند از نحوه پرواز مرغ مگس تقلید کند آنگاه امیدی به نجات پهپاد خواهد بود. نکته جالب توجه درباره این حشره این است که حتی به رغم از دست دادن یکی از بالهایش، همچنان می تواند به پرواز ادامه دهد. اما چطور چنین چیزی ممکن خواهد بود؟

این نشریه در ادامه می نویسد: این یک ویژگی منحصربفرد است که می تواند به مهندسان در نوآوریهای مربوط به پهپادها کمک شایانی کند. محققان زیست شناس برای اینکه پرده از راز چنین ویژگی بردارند، چندین مگس ویژه را در حالی در تونل باد رها کردند که بالهایشان را به هم بسته بودند. در ادامه حرکات حشرات با استفاده از دوربینهای سرعت بالا مورد بررسی دقیق قرار گرفت. در نهایت از داده هایی که بدین ترتیب به دست آمد برای شبیه سازی پرواز مگس های میوه استفاده شد.

New Scientist در بخش دیگری از این گزارش نوشته است: از اینجا به بعد تازه بخش هیجان انگیز داستان آغاز می شود. محققان پرنده روباتیکی را با استفاده از این داده ها برنامه ریزی کرده تا پهپاد بتواند به رغم آسیبهای مختلفی که در ناحیه بالهایش می بیند همچنان به پرواز ادامه دهد. این نوآوری توسط گروهی از محققان در هلند ارایه شده و به نظر می رسد فناوری پهپادها را به کلی دگرگون خواهد کرد زیرا در حال حاضر نگرانی از سقوط این سیستمهای پروازی مهمترین چالش طراحان به شمار می آید.

در ادامه این گزارش آمده است: محققان تنها به عملکرد منحصربفرد مگس میوه توجه نکرده اند. آنها به سراغ زنبورها هم رفته اند. به عقیده محققان، زنبورها در زمره بهترین موجودات پرنده در دنیا هستند که می توان با الگوبرداری از رفتار آنها، نسل متفاوتی از پهپادها را طراحی کرد، همانطور که جیمز کرال از دانشگاه هاروارد می گوید: زنبورها از جمله موجودات پرنده ماهر در دنیا محسوب می شوند. او و همکارانش دریافته اند که زنبورها با بال زدنهای بیشتر در زوایای گوناگون ، بر چالشی به نام باد غلبه می کنند و از این طریق می توانند پرواز پایداری داشته باشند و این همان چیزی است که سازندگان پهپادها به دنبالش هستند.

منبع: مهر

205/200

کد خبر: 724915

وب گردی

وب گردی