بارزانی: در شراکت واقعی با بغداد شکست خورده‌ایم اما در موصل همکاری خوبی داریم

رئیس اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که در عملیات آزادی موصل هماهنگی خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق بوده و اربیل و بغداد می‌توانند بر روی این تحول مثبت در آینده حساب باز کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره تحولات جنگ موصل گفت: آخرین تحولات موصل آزادی شرق این شهر است که به معنای آزادی نیمی از موصل است. این یک پیروزی بزرگ و ضربه کوبنده‌ای به داعش است. موصل برای داعش مهم‌ترین مقر است و مطمئنا تا پای مرگ از آن دفاع می‌کنند برای همین تخمین زدن پایان عملیات موصل دشوار است.

وی درباره میزان خسارت‌های پیشمرگ‌ها در جنگ علیه داعش گفت: از سال 2014 تاکنون ما 1668 شهید داده‌ایم و تعداد زخمی شدگان نیز 9725 تن هستند. تلفات داعش نیز براساس تمامی گزارشات و آمارها از 15 هزار کشته تجاوز می‌کند.

مسعود بارزانی درباره حمایت آمریکا گفت: بی تردید حمایت آمریکا در جنگ علیه داعش چه در زمینه حمایت از پیشمرگ‌ها و چه ارتش عراق نقش داشته است. حملات هوایی علیه داعش بسیار دقیق و تأثیرگذار بوده و من با افتخار می‌گویم که هماهنگی میان پیشمرگ‌ها و ارتش آمریکا و ائتلاف بسیار ممتاز بود. تا به امروز هیچ هدف غیرنظامی بمباران نشده و هیچ غیرنظامی در نتیجه عملیات ما کشته نشده است. این در تاریخ جنگ‌ها بی سابقه است. ما دستگاه اطلاعات بسیار قوی داریم که نقش مهمی در جنگ دارد اما در حقیقت اطلاعی از مکان ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش نداریم. قبلا در موصل بوده اما در چه محله یا منطقه‌ای این مشخص نیست. از موصل به تلعفر و بین سوریه و عراق در رفت و آمد بود. طی ماه‌های اخیر در رفت و آمدهایش محتاط بوده و چیزی از او نمی‌دانیم.

وی درباره آزادی شهر بعشیقه نیز گفت: بعشیقه در 15 کیلومتری شمال موصل واقع است و شهر مهمی محسوب می‌شود چراکه قومیت‌ها و مذاهب مختلفی در آنجا زندگی می‌کنند. داعش به طرز عجیبی در این شهر کمین گرفته بود. زمانی که عملیات آزادی موصل آغاز شد پیشمرگ‌ها شهر را برای دو هفته محاصره کردند و بعد عملیات را آغاز کردند. 113 داعشی در شهر بودند که 110 تن از آن‌ها کشته شد و سه تن نیز اسیر شدند. بعشیقه نماد همزیستی قومی، دینی و مذهبی است.

مسعود بارزانی گفت: موصل شهری است که با دیگر شهرهای عراق فرق دارد. در داخل موصل قبل از اینکه داعش آن را تصرف کند، 300 هزار کرد زندگی می‌کردند که اکنون بیشترشان کوچ کرده‌اند. مسیحی، ترکمان، کرد و سنی و شیعه در این شهر بودند برای همین معتقدم که موصل به یک ساختار اداری فوق العاده نیاز دارد. زمانی که ما با بغداد و آمریکایی‌ها مشغول برنامه‌ریزی بودیم باید طرح کاملی را برای مابعد داعش ایجاد می‌کردیم اما عملیات نظامی با عجله صورت گرفت و ما با تشکیل کمیته عالی برای مهار مشکلات توافق کردیم. در استان نینوا مناطقی وجود دارد که به اقلیم کردستان وابسته است مثل سنجار که بیشتر ساکنانش کرد هستند و مثل الشیخان و شهرستان عقره. از زمان بعث موصل تکه تکه شده و عاقلانه نیست که اینگونه باقی بماند. چگونه گفته می‌شود تمامی تصمیمات شورای فرماندهی انقلاب و حزب بعث ملغی است و این تصمیمات باقی می‌مانند. برای همین ما نیز با همه‌پرسی موافقیم.

بارزانی تأکید کرد: من سه چهارم عمرم را در کوه‌ها به مبارزه و جنگ گذراندم. 16 ساله بودم که تفنگ به دست گرفتم.

وی در جواب این سؤال که کدام یک در زندگی‌اش بی‌رحم‌ترین بوده صدام یا ابوبکر بغدادی، گفت: مستبدان و بی‌رحم‌ها بسیارند و هر یک نماینده مرحله‌ای هستند.

مسعود بارزانی درباره روابط با بغداد گفت: در عملیات آزادی موصل هماهنگی خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق بود و می‌توانیم بر روی این تحول مثبت در آینده حساب باز کنیم. اما در زمینه‌های دیگر در حقیقت پیشرفتی میان اربیل و بغداد حاصل نشده است. در سفر اخیرم به بغداد طی ماه سپتامبر به صراحت به آن‌ها گفتم که در ایجاد شراکت واقعی شکست خورده‌ایم برای همین باید دنبال ساختارهای دیگری باشیم و "همسایگان خوبی برای هم باشیم".

306

کد خبر: 724964

وب گردی

وب گردی