مدبر: بافت استادیوم و ساختمان شیرودی از بین رفته است/ یک معارض آزادی 4 میلیارد هزینه دارد

مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز گفت: صندلی‌گذاری آزادی نخستین کاری بود که انجام دادیم.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی مدبر رئیس شرکت نگهداری و توسعه اماکن ورزشی در نشست خبری در ابتدا با تسلیت به‌ خاطر حادثه پلاسکو در مورد کارهایی که این شرکت انجام داده، اظهار داشت: صندلی‌گذاری آزادی نخستین کاری بود که انجام دادیم، این ورزشگاه در مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ مورداستفاده قرار می‌گیرد، تاکنون هم حادثه‌ای برای این صندلی‌ها رخ نداده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که ورزشگاه نقش جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، همه در جریان سختی‌های این پروژه بودند که در نهایت صندلی‌گذاری‌ها انجام شد، نورافکن‌ها کامل نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در مواردی که باقی مانده نصب چادر روی سازه‌هاست. برنامه زمانبندی ما این است که اوایل سال آینده این کار هم انجام شود، اما مقاوم‌سازی سازه‌ها اولویت ماست. در مورد یادگار امام هم با نوسانات مختلفی مواجه شدیم، قرار بود زمین چمن خارجی بیاید اما ترجیح دادیم از امکانات داخلی استفاده کنیم که این ورزشگاه مورد بهره‌برداری در لیگ قرار گرفت و سیستم گرمایشی آن جزو بهترین‌هاست.

مدبر در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که برخی از مربیان و بازیکنان لیگ برتری گفته‌اند چمن یادگار امام کیفیت خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: مربیان بازنده گفته‌اند کیفیت این ورزشگاه خوب نیست، اما مربیان برنده مثل قلعه‌نویی از کیفیت چمن تعریف کرده‌اند. این ورزشگاه ظرفیت برگزاری مسابقات لیگ را دارد، اما شاید وزارت ورزش تصمیم بگیرد که یادگار امام را به تراکتورسازی بدهد. در حال حاضر چمن یادگار کامل شده، رختکن میزبان به اتمام رسیده، صندلی‌های شکسته‌شده با وجود اینکه در حیطه مسئولیت ما نبود، ترمیم شده و در حال کلی یادگار امام آمادگی دارد همه بازی‌ها را برگزار کند. زمین دیگری هم داریم که زیر کشت رفته تا جایگزین شود، اما به نظر می‌آید اگر از چمن یادگار امام نگهداری کنیم، می‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

* آکادمی فوتبال کاملاً در اختیار فدراسیون است

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مورد زمین آکادمی فوتبال خاطرنشان کرد: این زمین در ساختمان محدوده آکادمی را به فدراسیون فوتبال تحویل دادیم، به آنها گفتیم کمک بخواهند ما حمایت می‌کنیم. تیم ملی نیاز به زمین خوب دارد و هر جا نیاز تیم ملی باشد حتی زمین شماره یک را در اختیارشان می‌گذاریم. زمین شماره دو هم در اختیار استقلال و پرسپولیس است، با این وجود اگر تیم ملی بخواهد محدودیتی نداریم. تامین هزینه کمپ تیم های ملی بر عهده فدراسیون است ما هم نظارتی نداریم و نظارت ما در چارچوب قراردادمان است. حتی حاضریم زمین چمن هم به آنها بدهیم که گفتند از فیفا پول گرفته اند.

* افتتاح سه پروژه در دهه فجر

مدبر در ادامه نشست خبری از افتتاح سه پروژه در دهه فجر خبر داد و گفت: مجموعه ۱۵ هزار نفری بیرجند و بجنورد و سالن بانوان بهمن‌میر در بابلسر افتتاح می‌شود، تا پایان سال هم پروژه‌های ۵ هزار نفری قوچان، ۱۵ هزار نفری بوشهر، سالن دوومیدانی بروجن، استادیوم ۵۰۰ نفری فارس، سالن مرودشت، استخر هاشمی‌نژاد در مشهد، سالن فرح‌قشلاق در آذربایجان غربی و سالن ورزشی دژکرد در فارس افتتاح می‌شود.

همچنین در تهران پروژه‌های استادیوم ۵ هزار نفری پاکدشت، ۳ هزار نفری بعثت، فاز اول استادیوم فوتبال گرمسار و زمین‌چمن فوتبال در نظام‌آباد به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه میان‌رود شیراز بزرگ‌ترین بعد از نقش جهان است خاطرنشان کرد:‌ این ورزشگاه مجهز به سیستم گرمایشی در مرحله کاشت چمن هستیم که اگر اسفند بکاریم بهتر است. کارها با سرعت پیش می‌رود و انتظار داریم اوایل سال آینده از این استادیوم استفاده کنیم. قرار است ۳ ماهه اول سال، افتتاح شود.

* برای مقاوم‌سازی آزادی هزینه جدی نیاز داریم

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید مقاوم‌سازی ورزشگاه آزادی از بین رفته، آیا اگر این ساختمان هم مثل پلاسکو حادثه‌ساز شود، آیا کسی مسئولیت آن را قبول می‌کند، تصریح کرد:‌ ۵۰ سال از عمر این سازه می‌گذرد، بنابراین نشست قطعاً طبیعی است. در سالیان گذشته مبلغی را برای نگهداری هزینه می‌کردند، اما برای مقاوم‌سازی هزینه جدی‌تر نیاز داریم. نشست در آزادی عمودی است و کنترل‌شده است. گروه‌های مختلفی ازجمله دانشگاهیان و معماران این ورزشگاه را بررسی کردند، گزارشات لحظه به لحظه را داریم و هیچ‌گونه خطر ریزشی وجود ندارد.

مدبر در پاسخ به این سوال که در جاهای مختلف آزادی دیده شده که آب‌هایی می‌چکد، عنوان کرد: اگر سقف سرپوشیده نباشد، این اتفاقات رخ می‌دهد. باید جلوی آن را بگیریم، این اتفاق دلیل بر عدم مقاومت نیست، بلکه شکستگی در سازه‌ها خطرناک است. ما موتورخانه این ورزشگاه را به فاصله ۳۰۰ متری خارج از استادیوم منتقل کردیم تا حادثه‌ای ایجاد نشود، همچنین به دولت پیشنهاد دادیم تا ۸۰ میلیارد را به ما برای مقاوم‌سازی بدهند.

* قصد ما برای شیرودی فقط بازسازی نیست

وی همچنین با اشاره به مشکل مقاوم‌سازی در ورزشگاه شیرودی خاطرنشان کرد: بافت استادیوم و ساختمان از بین رفته، به همین دلیل از استادیوم به خاطر ایمن نبودن استفاده نمی‌کنیم، اما استخر قهرمانی بازسازی شده و استفاده می‌شود، امیدوارم با طرحی که داده‌ایم با کمک شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تغییر کاربری و نوسازی شیرودی را انجام دهیم. قصد ما فقط بازسازی نیست؛ چراکه می‌توان طرح کاملی را پیاده کرد، اما بودجه ما اجازه کار نیمه‌تمام را نمی‌دهد. بنابراین استفاده از بخش خصوصی ضروری است.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره دفتر نظارت بر پروژه‌های عمرانی یادآور شد:‌ این دفتر که کار آن را معاونت پشتیبانی انجام می‌داد، مدتی تعطیل شده بود که وزیر دستور داد دفتر نظارت دوباره احیا شود تا هم پروژه‌های ما و هم پروژه‌های استانی را رصد کند.

*‌ همه پیست‌ها به جز توچال شرایط مشابه دارند

مدبر در مورد اینکه آیا درباره دیزین صحت دارد که دکل آن شکسته، تصریح کرد: بله، سرپایه دکل شماره ۲۳ شکسته بود، جایی که قرقره پاره شده بود. بیش از ۵۰ سال از ساخت دیزین می‌گذرد، هرچند در سال‌های مختلف این پیست به‌روز شده و ما ۱۷ خط داریم، پایه‌های بعضی از دکل‌ها را تعویض کرده‌ایم، اما برای نوسازی رقم زیادی لازم است که در حال برآورد هستیم. دو دکل با خطر رانش مواجه بودند، به همین دلیل زیر آن را برداشتیم، ۸ متر پایین رفتیم و از آنجا ۸ متر دیگر شمع‌کاری کردیم. بستری که دکل باید روی آن قرار بگیرد، حفظ کردیم، مشکل دیوار چینی هم حل شد. دو دکل را از نو ساختیم و نصب کردیم. در روز حادثه قرقره‌ها شکسته و باعث شد کابل رها شود، برق قطع شد، به همین دلیل کابین‌ها معلق ماندند.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام شده بود پیست دیزین استاندارد نیست،‌اما با این وجود به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد:‌ همه پیست‌ها به غیر از توچال شرایط مشابه دارند. با استاندار جلسه گذاشتیم و قرار شد حداقل‌هایی که با رعایت آن حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، رعایت شود. ما هیچ چیزی را فدای ایمنی نمی‌کنیم، اما می‌دانیم ایجاد مطلوب، هزینه زیادی دارد که بعید می‌دانم بتوانیم تقبل کنیم.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی عنوان کرد: اسکی پرحادثه‌ترین ورزش دنیاست و نباید حوادث را به اینکه پیست‌ها استاندارد نیستند، ربط بدهیم، اما باید مشکل بالابرها حل شود. شمشک هم همین بحث را دارد، اما آنها بحث مالکیت زمین‌ها را هم دارند، بنابراین تصمیم گرفتیم امسال این پیست را به مالکان بدهیم، آنها گفتند می‌توانند به‌راحتی از پیست‌ها بهره‌برداری کنند. نمی‌توانیم در عرض یک سال بگوییم این پیست‌ها به‌روز می‌شوند، اگر احساس کنیم خطری هست، تعطیل کردن مانعی ندارد، اما آخرین توافق ما این بود که تجهیزات و بالابرها با حداقل استانداردها راه بیفتند.

* هیچ بودجه‌ای برای نگهداری اماکن نمی‌گیریم

مدبر در مورد اینکه آیا بودجه‌ای برای شما برای نگهداری پیست به شما اختصاص می‌دهند، گفت: هیچ بودجه مستقلی نمی‌گیریم، سنوات گذشته پروژه‌های زیادی کلنگ خورده که ما وارث این پروژه‌ها هستیم، مثلاً قرار است پروژه ۱۵ هزار نفری بیرجند افتتاح شود در حالی که می‌توانستیم به جای اینکار استادیوم داخل شهر را بازسازی کنیم.

وی همچنین درباره شرایط پیست دوچرخه‌سواری ساری تأکید کرد: کلاً ۹ میلیارد بودجه برای پیست‌ها اختصاص داده شده که اولویت برای ساری بود، اما هنوز هیچ بودجه‌ای نگرفته‌ایم. درمورد پیست‌های دوچرخه‌سواری با فدراسیون صحبت می‌کنیم هر کدام اولویت داشتند آن را در دستورکار قرار می‌دهیم. برای گرفتن میزبانی مسابقات غرب آسیا، فدراسیون به ما گفت به پیستی مثل ساری نیاز داریم. به‌خاطر امکانات و زیرساخت‌ها این فدراسیون در اولویت قرار گرفت، اما هنوز پولی به ما نداده‌اند.

* ۴ میلیارد هزینه یک معارض ورزشگاه آزادی

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پایان در مورد معارضان ورزشگاه آزادی خاطرنشان کرد: بعد از ۴۷ سال سندی را به نام جمهوری اسلامی گرفتیم، بنا بر نقشه‌ها حدود ۸۰۰ پلاک داخل مجموعه آزادی قرار دارد که در سازمان ثبت درج شده که ما ۴۷ سند دیدیم. ۴ مورد هم به کار قضایی رسیده که در حال اتمام است که یا باید هزینه بدهیم یا رضایت بگیریم تا سند به ما منتقل شود. احتمال می‌دهیم این ۸۰۰ سند قبل از انقلاب مورد تملک قرار گرفته باشند که حالا سندی در اختیار نیست، هزینه یکی از معارضان ۴ میلیارد است که ما هم به این موضوع اعتراض کردیم.

604/601

کد خبر: 725024

وب گردی

وب گردی