همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی برگزار میشود

همایش "بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی" با شعار گفتمان سازی و اخلاق مداری در حوزه تولید علم با همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و همکاری مرکز تحقیقات مخابرات ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرائی چهارشنبه ششم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، حبیب اله اصغری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و دبیر همایش روز یکشنبه سوم بهمن 95 در نشست خبری این رویداد علمی اعلام کرد: همایش "بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی" با هدف "آگاهی سازی در مسئولان و سیاستگذاران حوزه آموزش عالی کشور در خصوص اهمیت اخلاق انتشار"، "ترویج درستکاری علمی در کنار رشد پرشتاب تولید علمی درکشور"، "ارائه آخرین یافته‌ها و تحقیقات انجام شده در زمینه تشخیص دستبرد علمی"، و "پیشنهاد توسعه زیرساخت‌های حقوقی به منظور مقابله با نادرستی در حوزه علم در کشور" برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در این همایش محورهای "اخلاق علمی و اخلاق در فضای مجازی"، " بررسی ابعاد حقوقی سرقت علمی و تدوین قوانین"، "بررسی ابزارها و سامانه‌های تشخیص سرقت علمی"، "راهکارهای مقابله با سرقت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی" و " ارائه تجارب مسابقات تشخیص سرقت علمی در زبان فارسی" مورد بررسی قرار می گیرد.
مهندس اصغری با بیان اینکه مجموعا 11 مقاله در این رویداد علمی ارائه می شود، درباره سخنرانان این همایش نیز گفت: دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، حجت الاسلام دکتر شهریاری معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه، دکتر آخوندزاده نماینده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر شریفی نماینده معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، دکتر فقیهی نماینده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان ارشد علمی کشور در این همایش سخنرانی خواهند کرد.
دبیر همایش "بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی" به مهمانان خارجی شرکت کننده در این همایش اشاره کرد و گفت: پروفسور پائولو روسو از دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا کشور اسپانیا و مارتین پوتهاست از دانشگاه وایمر آلمان (به صورت ویدئو کنفرانس) در این همایش حضور یافته و سخنرانی خواهند کرد.
وی به ارائه نتایج مسابقه بین المللی "تشخیص سرقت علمی در زبان فارسی" که با همکاری دانشگاه وایمر آلمان صورت گرفت و از طریق شبیه سازی سرقت علمی بر روی یک پیکره بزرگ متون فارسی اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری این مسابقه ارزیابی گروه‌های پژوهشی موجود در کشور بوده است که در زمینه الگوریتم‌ها و روشهای پردازش متن در کشور فعالیت دارند. این مسابقات در دو بخش "کشف مشابهت متنی بین اسناد" و "تولید پیکره‌‌‌ی کشف سرقت علمی" برگزار شد.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفتمان سازی برای همه پژوهشگران را از موضوعات مهم این همایش عنوان کرد و با توجه به ضرورت داشتن منشوری در این حوزه گفت: بسیاری از مشکلات در حوزه سرقت علمی ناشی از نبود آموزش و عدم آشنایی پژوهشگران با ادبیات این حوزه است و توجه به آموزش و گنجاندن سرفصل‌هایی در دروس رسمی دانشجویان به صورت اجباری به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ... ضرورت دارد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی به صیانت از محصولات فکری و لزوم توجه به مالکیت فکری در کشور تاکید کرد و اعلام کرد: با توجه به اهمیت ایده ها، تجاری سازی، یافته های پژوهشی، تولیدات علمی و فکری و محصولات فرهنگی و حمایت و صیانت از دستاوردهای پژوهشگران، دستاورد جدید جهاد دانشگاهی در قالب یک سامانه پیشگیری از سرقت علمی با نام "همتاجو" در روز همایش رونمایی می شود.
وی از تجلیل نفرات برتر در مسابقه شبیه‌سازی سرقت علمی خبر داد و گفت: مجموعا 11 تیم راه یافته به مرحله دوم مسابقه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
دکتر علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز در ادامه نشست خبری ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی برای ورود به این موضوع اعلام کرد: نتایج این همایش به عنوان اسناد قابل استفاده در اختیار نهادها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات و دانش لازم در بحث سرقت علمی در کشور شکل نگرفته است اظهار داشت: بسیاری از کارهایی که پژوهشگران، دانشجویان و بعضا اساتید انجام می‌دهند به دلیل ناآگاهی و ناآشنایی در حوزه علم است و اساسا نمی دانیم این کارها از دید دیگران مصداق سرقت علمی است.
دبیر شورای راهبری جویشگر ملی بر اطلاع رسانی در بحث سرقت علمی تاکید کرد و گفت: سیاستگذاری، تصمیم سازی و تدوین استانداردها در حوزه تولید علم بسیار مهم است و باید در این حیطه فرهنگ سازی کنیم.

همایش "بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی" ششم بهمن ماه در محل سالن همایش‌های مرکز تحقیقات مخابرات واقع در خیابان کارگر شمالی برگزار میشود.

200

کد خبر: 725137

وب گردی

وب گردی