کدام داروها بیشتر قاچاق می شوند؟ / پزشکان از معضل های قاچاق دارو هستند!

رئیس سازمان غذا و دارو گفت : داروهای سقط جنین غیرقانونی، فرآورده های جنسی، فرآورده های دوپینگ و مخدر بیشتر قاچاق می شوند که همگی نیز تقلبی هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ؛رسول دیناروند، در رابطه با نظارت روی داروهای سقط جنین و دوپینگ که در بازار ناصر خسرو به وفور به فروش میرسد گفت : محصول قاچاق ماهیتش مجهول است لذا اصلا وزارت بهداشت قبولش ندارد که بخواهد بر آنها نظارت کند بلکه با آنها مقابله می کند آن هم در کنار ارگانهای دیگر. همان طور که در بسیاری از نشست های خبری اعلام کردم داروهای سقط جنین غیرقانونی، فرآورده های جنسی، فرآورده های دوپینگ و مخدر بیشتر مشمول قاچاق می شوند که همگی نیز تقلبی و قاچاق هستند؛ موارد این چنینی حکایت از قاچاق زیرزمینی دارد که در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا ودارو دستگاه های دیگری هم باید وارد عمل شوند.

او یادآور شد : یکی از معضل های قاچاق دارو پزشکان هستند که داروهایی خارج از لیست دارویی رسمی کشور برای برخی از بیماران تجویز می کنند بنابراین بیمار در چنین شرایطی در مراکزی چون ناصرخسرو به دنبال داروی مورد نظر خود می گردد لذا وقتی دارویی در بازار کشور وجود ندارد و تایید نشده، تجویز می شود باید شبکه قاچاقی برای پاسخگویی به آن شکل بگیرد چرا که اگر چنین دارویی تجویز نشود، قاچاق هم پا نمی‌گیرد.

دیناروند در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی روی داروهای تقلبی و قاچاق موجود در بسیاری از عطاری شده است اظهار کرد: بله ، سازمان غذا و دارو بر فرآورده‌هایی که در عطاری‌ها وجود دارد، نظارت می کند و هر عطاری بخواهد کوچکترین تخلفی را مرتکب شود به مراجع قضایی معرفی می‌شوند اما لازم به ذکر است بیان شود عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و فقط محصولات دارویی آنها زیر نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد .

اوادامه داد : داروخانه‌ها به دلیل نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو مشکلی در خصوص تقلبی و قاچاق بودن محصولات ندارد و نظارت ها مرتب انجام شده اما متاسفانه این برنامه ریزی درعطاری ها وجود ندارد بسیار گزارش شده است که داروهایی در عطاری ها عرضه می شود اکثر ممنوع و غیر مجاز هستند و همچنین بسیاری از ترکیبات دارویی دست ساز در عطاری ها مواد شیمیایی دارند که برای سلامت مضر هستند.

مردم چگونه از اصلی بودن دارویی اطمینان حاصل کنند ؟

دیناروند اظهار کرد : سامانه رهگیری و ردیابی محصولات سلامت محور اعم از تمام داروها، مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های غذایی و داروهای کنترل اصالت، رهگیری و ردیابی سامانه کدینگی وجود دارد که اکنون برای فرآورده‌های وارداتی در حوزه سلامت به صورت 100 درصد در حال اجراست و به تدریج برای کل فرآورده‌های سلامت محور اجرا می‌شود.

او در پایان گفت : هم اکنون این سامانه در حال اجراست و نحوه کار با آن به این صورت است که کد رهگیری بر روی جعبه داروها، مکمل‌ها و فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، نصب شده و مصرف کننده می‌تواند با برداشتن برچسب روی کد، آن را به سامانه پیامکی که روی جعبه درج شده ارسال کند. بعد از چند ثانیه مشخص می‌شود که کالای خریداری شده اصیل است یا خیر.

704/700

کد خبر: 725201

وب گردی

وب گردی