محمد حیدری: باید مواظب باشیم از فضای هنری برداشت سیاسی نشود/تغییرات جشنواره مربوط به سلیقه مدیران فرهنگی است

محمد حیدری گفت: جشنواره فیلم فجر ساختار ثابتی ندارد و بخشی از این تغییرات مربوط به سلیقه مدیران فرهنگی در دوره های مختلف می شود. تلاش کردیم امسال با توجه به نیاز سینمای ایران تغییراتی را انجام دهیم. اما اینکه در سال آینده هم تغییراتی اعمال شود نمیتوانم پاسخی دهم چون هنوز مشخص نیست که دبیر سال آینده جشنواره چه کسی خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی آغاز شد.

محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای صحبتهایش با اشاره به تغییراتی که در فراخوان جشنواره امسال اعمال شد و حذف بخش فیلم اولی ها گفت: با توجه به تعداد زیاد فیلمها در بخش فیلم اولی ها معنی نداشت که قسمتی را به اسم فیلم اولی در جشنواره اختصاص دهیم چون سال گذشته هم به دلیل کثرت زیادی در این بخش مجبور شدیم تا آثار زیادی را از فیلمهای اول حذف کنیم و در بخش مسابقه نباشند. با توجه به گفت وگوها و جلسات فراوانی که انجام دادیم تصمیم بر آن شد تا سهمیه بندی متقاضیان برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فرم این رویداد را پر کنند.
او ادامه داد: باید بپذیریم که سینمای ایران در مرحله پوست اندازی قرار گرفته است و هنرمندان در کنار جوان ترها شرایط خوبی را در تولید فیلمهای سینمایی به نمایش گذاشتند.
حیدری درباره بخش هنر و تجربه که امسال در جشنواره حضور ندارد گفت: هشتاد و پنج فیلم در گروه فیلم هنر و تجربه مورد بررسی قرار گرفت. اما متاسفانه قسمتی به اسم هنر و تجربه شاید به لحاظ شرایطی که ما در فراخوان اعلام کرده بودیم نتوانست شکل بگیرد برای همین تصمیم گرفتیم در نهایت بین هفت تا یازده فیلم را در بخش مستند داشته باشیم. امیدوارم سال آینده در فراخوان جشنواره بخشی به اسم هنر و تجربه به جشنواره اضافه شود.
او درباره انتقاداتی که به حضور فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر میشود تاکید کرد: جشنواره سینما حقیقت با فاصله کمی از جشنواره فجر برگزار می شود و این باعث می شود که هر سال انتقاداتی از سوی فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر ابراز شود زیرا منتخبین جشنواره حقیقت که پیش از جشنواره فجر برگزار می شود دوباره این امکان را پیدا می کند که در جشنواره فجر رونمایی شوند. امیدوارم سال آینده این امکان به وجود آید تا آثار برتر مستند در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.
دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره برنامه ریزی نمایش فیلمها که برای امسال صورت گرفته است گفت: سال گذشته مجبور شدیم تا در سانسهای پایانی شب هم نمایش فیلم داشته باشیم که باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد. اما امسال اولین سانس جشنواره از ساعت 13:06 آغاز شده و پس از آن بلافاصله جلسات نقد و بررسی در سالن شهریار مجموعه برج میلاد برگزار می شود. آخرین سانسی که نمایش فیلم داریم ساعت 23 شب است. ضمناً به دلیل ظرفیتهای موجود همینجا از مردم تهران عذرخواهی می کنم چون با محدودیتهایی در سالن سینما مواجه هستیم. من پیش از این عذرخواهی کردم برای مشکلاتی برای پیش فروش بلیط ها به وجود آمد اما در این نشست هم تصمیم دارم دوباره از مردم به دلیل مشکلاتی که در سامانه پیش فروش بلیط به وجود آمد عذرخواهی کنم.
وی افزود: با شرکتی که قرارداد بستیم جلسات زیادی برگزار شد هم با آن شرکت و هم با خانه سینما و دیگر اهالی سینما. زیرا سامانه ای که قرار بود برای پیش فروش بلیط در نظر بگیرد اورده ای جدید برای جشنواره فجر بود اما در همان روز اول با مشکل مواجه شد و همانجا متوجه شدیم که سامانه کند است. برای افرادی که موفق شده اند در سامانه ثبت نام کنند پیامکی ارسال شده تا امروز به پردیس سینمایی ملت برای گرفتن بلیط هایشان مراجعه کنند.
حیدری ادامه داد: بخشنامه ای را با سامانه سینوگرام امضا کردیم که هیچ هزینه ای به این سامانه برای ارایه خدمات پرداخت نکنیم چون یک آورده ای جدید بود و قرار بود تا معرفی شود اما آنها باید خسارت وارده را به جشنواره پرداخت و لحاظ کنند. با توجه به زمان اندکی که تا زمان برگزاری جشنواره باقی مانده است انتخاب صندلی از این سامانه حذف شده و از پنج شنبه پیش فروش بلیط برای علاقمندان سینما در شهرستانها آغاز می شود و استانها می توانند از پنج شنبه در این سامانه ثبت نام کنند.
دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره هزینه هایی که برای این رویداد بزرگ فرهنگی طرح می شود تاکید کرد: بر گزاری جشنواره فیلم فجر همیشه این سوال را به وجود می آورد که چقدر هزینه برای این فستیوال شده است. حال اگر آقای ایوبی، رئیس سازمان سینمایی قولی داده اند مبنی بر ارایه گزارش مالی از این جشنواره حتما این کار انجام خواهد شد چون آقای ایوبی دستور دادند حتما این اتفاق برای شفاف سازی اذهان اهالی رسانه انجام خواهد شد.
محمد حیدری با اشاره به تغییرات مکرر در سالهای مختلف در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: این مشکل جشنواره فیلم فجر است زیرا ساختار ثابتی ندارد و بخشی از این تغییرات مربوط به سلیقه مدیران فرهنگی در دوره های مختلف می شود. تلاش کردیم امسال با توجه به نیاز سینمای ایران تغییراتی را انجام دهیم. اما اینکه در سال آینده هم تغییراتی اعمال شود نمیتوانم پاسخی دهم چون هنوز مشخص نیست که دبیر سال آینده جشنواره چه کسی خواهد بود و چه ساختاری را برای این جشنواره برنامه ریزی کند. اما امیدوارم در سالهای آینده برنامه پنج ساله برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شود.

حیدری درباره دلایل نپذیرفتن فیلم شهرام مکری گفت: باید بگویم همه فیلمهایی که در لیست 44 آثار پذیرفته شده برای جشنواره حضور ندارند بسیار فیلمهای خوبی هستند اما با توجه به انتخاب هیات انتخاب این اتفاق افتاده است. چند فیلم را من دوست داشتم که میتوانستند در رای نهایی هیات انتخاب باشند اما به رای هیات انتخاب احترام گذاشتم. فیلم شهرام مکری هم یکی از آنهاست.
او درباره دولتی بودن جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر را دولت برگزار می کند و همه می دانند که ساز و کار فیلم ایران به چه شکلی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه چارچوب و مقرراتی را در این جشنواره حاکم بوده است در نتیجه این چارچوب ها در انتخاب فیلمها لحاظ می شود و آثار انتخاب شده با توجه به موضوع و محتوای آنها تایید شده اند و تابع مقرراتی هستیم که وزارت ارشاد تعیین کرده است.
وی افزود: نکته ای که برای برگزاری جشنواره وجود دارد این است که وقتی فرم جشنواره پر می شود به این معنا است که صاحبان آن کار شرایط جضور در جشنواره را می پذیرند اما بعضی از فیلمها تا لحظه آغاز جشنواره درگیر فیلمبرداری هستند. در نتیجه نسخه هیات انتخاب و نسخه ای از فیلم که در جشنواره نمایش داده می شود با هم متفاوت هستند. اما گفته می شود که تعدادی از فیلمهایی که از هیات انتخاب، انتخاب می شوند کمتر از آنها فیلمبرداری شده است باید بگویم که من این موضوع را نمیپذیرم. فیلمهای کمتر از 70 دقیقه نبوده اند.
او ادامه داد: بسیاری از فیلمها که نسخه کامل خود را به جشنواره ارایه ندادند از همین نقطه آسیب دیدند چون فیلم ناقص است و این نیز یکی از مشکلات جشنواره است که آن را فرآیندی مایوس جلوه دهد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره صحبتهایی که به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش منتشر شد گفت: چند روز پیش گفته شد که وزیر فرهنگ در جمع مراجع قم اعلام کرده است، پنجاه فیلم از جشنواره فیلم فجر به دلیل محتوایی کنار گذاشته شده اند. اما پس از انتشار این خبر آقای حجت الله ایوبی این سخنان را که به نقل از وزیر فرهنگ منتشر شده بود تکذیب کرد و این نشان از آن دارد که در جمع مراجع قم چنین صحبتهایی نشده است.
وی افزود: هیات انتخاب فیلمهای امسال را انتخاب کرده است و با توجه به موضوع و محتوای فیلمها آنها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و این بررسی براساس چارچوب و قوانین کشور بوده است و هیچ شخص، سازمان و ارگانی درباره انتخاب فیلمها ورود پیدا نکردند.
حیدری درباره فیلم امپراطوری جهنم که از حضور در بخش چشم انداز سینمای ایران انصراف داد گفت: فیلم امپراطوری جهنم انتخاب شده است و تلاش کردیم که دیده شود اما در بخش چشم انداز سینمای ایران برای همین تهیه کننده فیلم نپذیرفت تا در این بخش باشد آنها اصرار دارند که در بخش مسابقه سینمای ایران باشند. من باید بگویم که هیات انتخاب حتی این فیلم را برای بخش چشم انداز هم نپذیرفته بود اما من از اختیارات خود استفاده کردم و این فیلم را در بخش چشم انداز قرار دادم. آنچه که مسلم است حتی 20 دقیقه از این فیلم آماده نبود.
محمد حیدری درباره چاپ نشدن لوگوی بنیاد سینمایی فارابی بر پوستر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی نوستالژی همه ما است و پوستری که در روز رونمایی ارایه شد بیشتر به شکل نمادین بود برای ادای دین به علی حاتمی و در روز رونمایی تنها قرار بود تا این پوستر رونمایی شوند اما در پوستری که برای جشنواره منتشر خواهد شد و ما آن را به همه جا ارسال خواهیم کرد هم آرم بنیاد فارابی و هم آرم جاهای دیگری که با جشنواره همکاری کرده اند چاپ خواهد شد.
او با اشاره به اعتراضی که انجمن منتقدان در مورد حضور نداشتن باور پیشنهادی شان به جشنواره اعلام کردند اظهار داشت: از انجمن منتقدان خواستیم که به ما کمک کنند و آنها هم طی یک نامه رسمی پنج نفر از اعضای خود را به ما معرفی کردند تا دبیرخانه جشنواره یکی از آن پنج نفر را برای حضور در هیات داوران انتخاب کند اما جشنواره فیلم فجر ساختار خودش را دارد و چون دولتی است قطعاً در انتخاب هیات داوران هم فقط شخص دبیر جشنواره تصمیم گیری نمی کند. برای همین با افراد دیگری در این باره صحبت شد برای انتخاب یک نفر از اعضای انجمن منتقدان برای حضور در هیات داوری البته از لیست پنج نفری که انجمن منتقدان به دبیرخانه جشنواره ارایه دادند یک نفر را در داوری بخش مستند انتخاب کرده ضمن اینکه اکبر نبوی هم از انجمن منتقدان در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.
حیدری درباره حذف مراسم فرش قرمز در برج میلاد گفت: برج میلاد مکان تخصصی برای نمایش فیلمها در جشنواره فجر است زیرا به اهالی مطبوعات و منتقدان اختصاص دارد و باتوجه به اینکه هر سال افراد زیادی برای تماشای فیلم ها به برج می آمدند در بعضی ساعات با ازدحام جمعیت مواجه می شدیم به همین دلیل پردیس ملت را به عنوان پردیس مردمی و حضور عوامل فیلم در آنجا انتخاب کردیم ضمن اینکه فرش قرمز در برج میلاد هر سال با حاشیه هایی هم روبرو می شد.
او با اشاره به تغییر در انتخاب تعداد فیلمها در جشنواره امسال یادآور شد، طبق فراخوان جشنواره قرار بود بین 22 تا 33 فیلم را معرفی کنیم. میدانم شرایط غلط است و این ساختار باید تغییر کند زیرا هر سال تعداد فیلمهای انتخاب شده برای حضور در بخش مسابقه متغییر است.

وی در پاسخ به ایسکانیوز درباره سیاسی انتخاب ها در جشنواره گفت: با توجه به شرایط سیاسی فیلم ها را انتخاب نکردیم، اما در برگزاری جشنواره باید این موضوع را لحاظ کنیم که امسال سال حساسی است زیرا دو تا انتخابات مهم را پیش رو داریم و باید مواظب باشیم که از این فضای هنری برداشت سیاسی نشود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مورد فیلم "خوب بد جلف" ساخته پیمان قاسم خانی و دلایل پذیرش آن پس از اعلام لیست آثار انتخابی در بخش مسابقه گفت: فیلم پیمان قاسم خانی قبل از اینکه به جشنواره ارایه شود پروانه نمایش گرفته بود به همین دلیل مشکلی برای نمایش نداشت به همین دلیل صحبتهایی که گفته می شود درباره اینکه بیست دقیقه از فیلم حذف شده تا در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شود صحت ندارد.
او با اشاره به صحبت هایی که عماد افروغ در چند روز گذشته در برنامه 35 داشته است اظهار داشت: در مورد صحبت هایی که این روزها درباره اظهارات عماد افروغ در برنامه 35 میشود باید بگویم که من در این مورد با آقای افروغ صحبت کردم و او گفت که هیچ اشاره ای به انتخاب این دو فیلم در بخش مسابقه نکرده است بلکه گفته این دو فیلم هم جزء آثاری هستند که برای جشنواره فیلم فجر انتخاب شده اند در واقع این دو فیلم یعنی کارت پرواز و فیلمی ساخته آناهید آباد از همان ابتدا در قسمت چشم انداز جشنواره پذیرفته شده اند.
وی افزود: فیلم هایی که برای بخش مسابقه انتخاب شده اند هر هفت رای داشتند. در مرحله اول 28 فیلم ودر مرحله دوم 5 اثر معرفی شدند.

محمد حیدری در مورد ترکیب هیات داوران گفت: انتخاب ترکیب داوران بسیار سخت است مجموعا هیات داورانی که در این دوره انتخاب شده اند از بزرگان سینمای ایران هستند هر چند با عده ای هم صحبت شد که نپذیرفتند به عنوان داور در این جشنواره حضور داشتند باشند به هر صورت شرایط موجود این است وگرنه باید از داوران خارجی استفاده کنیم که به نظرم برای سینمای ایران افت دارد.
حیدری با اشاره به انتقاداتی که در سالهای گذشته به نوع پوشش هنرمندان در این جشنواره می شود اظهار داشت: هر سال از هنرمندان تقاضا می شود تا در آیین ها و مراسمها با لباس رسمی حضور داشته باشند در همه جای دنیا هنرمندان برای حضور در مراسمات به احترام سینما و هنر با لباس رسمی حاضر می شوند. اما اینکه آیا می شود برای جشنواره فیلم فجر لباسی را طراحی کرد باید بگویم، هر وقت جا بیافتد که هنرمندان با لباس رسمی در این گونه مراسمها حضور داشته باشند آنگاه میتوان برای طراحی لباس آنها تصمیم گرفت.

500500

کد خبر: 725203

وب گردی

وب گردی