دبیر جشنواره شعر فجر: باید دستاوردهای جشنواره نسبت به هزینه های آن قابل توجه باشد

دبیر یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر معتقد است: اگر جشنواره را به معرفی یک کتاب در طول سال محدود کنیم شاید آنقدر بازده نداشته باشد که جشنواره‌ی بزرگی برگزار شود .

محمد کاظم کاظمی، دبیر جشنواره شعر فجر در گفتو گو با ایسکانیوز در رابطه با دستاوردهای این جشنواره بیان کرد: صحبت‌هایی شد که جشنواره بتواند دایره‌ی حضور نهادهای فرهنگی غیر دولتی را در جشنواره گسترده کند و این نهادها بتوانند در انتخاب افراد سهم بگیرند. فرض کنید در جشنواره جایزه‌ای از طرف ناشران و انجمن‌های ادبی هم وجود داشته باشد این مسئله باعث می‌شود به نوعی آورده‌های جشنواره بیشتر شود و بتوانیم سراغ بخش‌های متنوع‌تر برویم.

جشنواره نباید به یک کتاب محدود شود

او ادامه داد: در شورای هیئت علمی همین بحث شد که آورده‌های جشنواره نسبت به هزینه‌ها قابل توجه باشد. نظر من هم این بود که اگر جشنواره را محدود کنیم به معرفی یک کتاب در طول سال شاید آنقدر بازده نداشته باشد که جشنواره‌ی بزرگی برگزار شود و بعد از تلاش‌های زیاد بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها یک کتاب برگزیده شده است. اگر بازده ما این باشد طبیعتا این جشنواره بی فایده است.

دبیر شعر فجر اضافه کرد: در شورای علمی صحبت شد و تحولاتی اتفاق افتاد و مشارکت نهادهای ادبی و فرهنگی دیگر هم در اعلام جایزه حضور داشته باشند. می شود که بعضی از نهادهای صنفی مانند اتحادیه ناشران در جشنواره مشارکت کنند و برگزیده‌های خود را تعیین کنند و بگویند که فلان کتاب شایسته‌ی تقدیر است. برنامه‌ها و طرح‌هایی مطرح شد اما این‌ها پیشنهادهایی است که تصویب رسمی نشده اما مطرح شده و فکر می‌کنم برای سال آینده به این سمت حرکت کنیم.

بخش ویژه افغانستان باعث تلطیف مناسبات بین دو کشور می شود

کاظمی با اشاره به شرکت ادبیات خارج از ایران اظهار کرد: باید تلاش کنیم دامنه‌ی تاثیر و نفوذ شعر فارسی در کشورهای دیگر بیشتر شود. امسال در جشنواره در بخش ادبیات خارج از ایران، ده سال شعر اخیر کشور افغانستان بررسی می‌شود.

وی درباره‌ی تأثیر این بخش گفت: در واقع این حرکت به دو صورت مؤثر است. اولین تأثیر آن روی کلیت شعر فارسی است. ما اگر شعر فارسی را به عنوان یک شعر بین المللی می‌شناسیم، باید در دراز مدت زمینه‌های داد و ستد بین فارسی زبانان بیشتر شود تا شعر ما در خارج از ایران معرفی شود. باید بتوانیم به عنوان بازار ارائه‌ی محصولات به خارج از کشور به این قضیه نگاه کنیم. در سال‌های اخیر شعر ما درخارج از ایران عرضه نشده است و کتاب‌ها به آنجا نرفته‌اند و برگزاری این بخش شاید بتواند گام مؤثری در این راه باشد.

دبیر یازدهمین دوره‌ی جشنواره شعر فجر ادامه داد: در هرکدام از این قلمروها شعر فارسی رنگ و بویی دارد که برای دیگران هم شاید جذاب باشد. موضوع دیگری که بسیار مهم است نقش واقعی این قضیه در ایجاد همدلی بیشتر مانند ارتباطات سیاسی و فرهنگی است که مناسبات ایران و افغانستان را تلطیف می‌کند و باعث می‌شود زیست مشترکی داشته باشیم. این قضیه در درازمدت تأثیرخود را می‌گذارد. نگاه به شعر و داستان تا حدودی تغییر کرده و ما باید نگاه بهتری در این زمینه داشته باشیم. داستان‌های ایران و اهل شعر ایران، مقداری فرق کرده است و ما با یک نگاه بهتری می‌بینیم. بخشی از این تأثیر ادبیاتی بوده که در این سال‌ها عرضه شده است.

جشنواره شعر فجر تریبون آثار است

وی در رابطه با برگزاری محافل در شهرهای دیگر گفت: شب شعرها و محافل شعری به مناسبت این جشنواره برگزار می‌شود و همین می‌تواند جشنواره را از مرکزیت تهران خارج کند. افتتاحیه در کاشان و اختتامیه در مشهد برگزار می‌شود تا شعر را در شهرهای دیگر فراگیر کنیم.

کاظمی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جشنواره تریبون آثار است اظهار کرد: مسئله‌ی اول تولید محصولات است باید ببینیم چه مسائلی در این تولید موثر است. باید در پی برنامه‌های دیگری از جمله‌ برنامه‌های آموزشی باشیم و این‌ها کارهایی است که بنیاد شعر و ادبیات داستانی در طول سال انجام می‌دهد. ما نمی‌توانیم از جشنواره انتظار داشته باشیم که تأثیر مستقیم روی شعر فارسی داشته باشد. در طول سال بنیاد باید کارهای آموزشی از جنس نقد و کمک کردن به بنیه‌ی شعری کشور انجام دهد. یکی می‌تواند نقد مکاتبه‌ای آثار باشد که در ایام پیش روی ما شروع خواهد شد.

502500

کد خبر: 725436

وب گردی

وب گردی