حادثه پلاسکو زنگ خطری برای پایان نگهداری سنتی از اطلاعات

مدیرعامل یک شرکت تولید کننده‌ تجهیزات سلف سرویس بانکی، با اظهار تأسف از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، گفت: در این حادثه بیشتر از زیان های مالی، شاهد از بین رفتن اطلاعاتی بودیم که برای تولیدی ها و صنف پوشاک فعال در آنجا بسیار حیاتی و ارزشمند بود و بازیابی آنها بدون وجود Backup، زمان بر، بسیار مشکل و یا به طور کلی غیر ممکن است.

به گزارش ایسکانیوز؛

"فرهاد رحیمی" مدیرعامل شرکت نارین تک فرتاک (سازنده نخستین دیتاسنتر کانتینری ماژولار در داخل کشور) طی سخنانی در جمع خبرنگاران، ضمن تسلیت به بازماندگان شهدای آتش نشان و خانواده های داغدار در حادثه پلاسکو، اظهار کرد: ممکن است برخی از اطلاعات مفقود شده، به واسطه مشتریان و افراد ذینفع یا طرف حساب ها جمع آوری شود، اما بدون شک این اطلاعات نامطمئن و غیرقابل اتکا خواهند بود.

وی، حادثه تاسف بار ساختمان پلاسکو را زنگ خطری برای همه صنوف و سازمانهایی دانست که به صورت سنتی از اطلاعات و اسناد خود نگهداری می کنند و یا در صورت استفاده از وسایل الکترونیکی، برنامه ربزی مناسبی برای پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات در صورت بروز حوادث غیرمترقبه ندارند.

مدیرعامل این شرکت تولید کننده‌ تجهیزات سلف سرویس بانکی، بر ضرورت نگهداری اطلاعات به صورت الکترونیکی و پشتیبان گیری از آنها در مکانهای فیزیکی مختلف و مطمئن تأکید کرد و افزود: افرادی که اطلاعات خود را غیر از کامپیوترهای مستقر در ساختمان پلاسکو در جای دیگری ذخیره نکرده اند هم مثل افرادی هستند که اسناد خود را به صورت فیزیکی در فروشگاههای این ساختمان نگهداری می کرده اند.

فرهاد رحیمی با اشاره به اهمیت وجود Backup برای اطلاعات الکترونیکی، گفت: بدیهی است Backupها هم باید کاملاً به روز باشند و در ناحیه خطر مشابهی نسبت به محل اول نباشند. با رعایت این موارد دیگر نگرانی از بابت نابود شدن اطلاعات ارزشمند در محل فیزیکی فروشگاه وجود نداشته و در واقع اطلاعات آنها بیمه می شود.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته اولین خسارت مالی ناشی از فرو ریختن پلاسکو، بیکار شدن حدود ۴ هزار کارگر صنعت پوشاک ایران و برآورد خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی است که با مساعدت ارگانهای مسوول تا حدی قابل جبران است، اما موضوع مهم در این حادثه از بین رفتن اطلاعات و اسناد تعهدآور واحدهای تولیدی فعال در پلاسکو بود که متأسفانه بسیاری از آنها مانند چک ها، سفته ها، مدارک مرتبط با خرید، فروش، سفارشات و یا اطلاعاتی از این قبیل که در آتش سوزی از بین رفته و قابل برگشت نیست.

وی، ادامه داد: متأسفانه با توجه به نگهداری سنتی و فیزیکی یا الکترونیکی و بدون Backup، اسناد و اطلاعات با وقوع حوادثی از این قبیل نابود می شوند. این در حالی است که اگر کلیه اسناد به صورت الکترونیکی در دیتاسنتری با Backup مطمئن نگهداری می شدند، در صورت از بین رفتن اسناد فیزیکی یا اطلاعات الکترونیکی دیتاسنتر اول به راحتی امکان دسترسی به فایل های الکترونیکی که در محل امن دیگری نگهداری می شد میسر می شود و نگرانی و دغدغه صاحبان این اطلاعات برطرف می شد.

مدیرعامل شرکت نارین تک فرتاک، گفت: امروزه روند تکنولوژی مراکز داده در دنیا به سمت استفاده از دیتاسنترهای ماژولار و کانتینری است. یکی از محصولات شرکت ما هم دیتاسنتر کانتینری ماژولار است که قابلیت جابجائی و امکان پراکندگی آنها در سطح کشور کاربرد وسیعی برای حوادث غیرمترقبه، پدافند غیرعامل و عامل دارد و می توان این محصول را خارج از شهرها و یا در مکانهائی امن نگهداری کرد.

وی با تأکید بر اینکه در عصر امروز، اطلاعات حرف اول را می زند، گفت: با توسعه شبکه های کامپیوتری به ویژه شبکه جهانی اینترنت و نیز حرکت سریع سازمانها به سوی اطلاعات یکپارچه، نیاز به فضائی امن برای مدیریت اطلاعات شامل ذخیره سازی، طبقه بندی، بازیابی و توزیع اطلاعات احساس می شود، که دیتاسنترهای کانتینری ماژولار می توانند با رعایت اصول پدافند غیرعامل، اطلاعات را در داخل کشور به صورت پراکنده و متحرک و کاملاً امن نگهداری کنند.

مدیرعامل شرکت نارین تک فرتاک، با بیان اینکه علاوه بر آتش سوزی، حوادث دیگری مثل زلزله یا بلایای طبیعی، شهر تهران و دیگر شهرها را تهدید می کند، تصریح کرد: باید قبل از بروز حادثه اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد تا خسارت های احتمالی به حداقل ممکن برسد. متأسفانه ساختمان های موجود در تهران و برخی دیگر از شهرها امنیت لازم برای ذخیره و نگهداری اطلاعات را ندارند و کلیه سازمانها، بانکها و دیگر مراکز حساسی که اطلاعات خود را فقط در داخل شهرها و ساختمانهای ناامن نگهداری می نمایند باید احساس خطر کنند.

رحیمی در عین حال بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همه سازمان ها، بانکها، وزارتخانه ها، شرکت ها، اصناف و یا دیگر واحدها باید به آن توجه کنند بحث نگهداری اطلاعات، مدارک و اسنادی است که برای آن ها نقش حیاتی دارد و از حالا باید به فکر باشند؛ چون حوادث طبیعی و یا غیرطبیعی قابل پیش بینی نیست ولی می توان اقداماتی انجام داد که همیشه امنیت اطلاعات تضمین شود.

وی اعلام کرد که در این زمینه از هیچ گونه کمکی دریغ نمی کنیم و در راستای حفظ اطلاعات و امنیت همه سازمان ها، شرکت ها و از جمله صنوف مختلف که پایه های بازار ایران را تشکیل می دهند همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

رحیمی در پایان گفت: مشاوره و آموزش های لازم به صورت کاملاً رایگان و داوطلبانه توسط کارشناسان این شرکت انجام می شود تا مجموعه های مختلف بتوانند با نحوه استفاده، ذخیره سازی، حفظ اطلاعات و دسترسی به اطلاعات در دیتاسنترها آشنایی یابند و این مهم را وظیفه ملی خود می دانیم چون ما نیز عضوی از این جامعه هستیم.

203/200

کد خبر: 725438

وب گردی

وب گردی