سفیر عربستان سعودی در ترکیه تحول در سیاست آنکارا در قبال سوریه و دست برداشتن از شعار سقوط بشار اسد را تجاوز از خط قرمز ترکیه دانست و از مواضع ترک ها به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه زمان ترکیه، عادل بن سراج مرداد در مصاحبه ای گفت رجب طیب اردوغان همواره شعار «رفتن اسد» را به عنوان تنها راه حل بحران سوریه مطرح می کرد اما مقام های ترکیه و در راس آنها اردوغان در دوره اخیر از این شعار چرخش کرده اند؛ شعاری که خط قرمز ترکیه در تعامل با بحران سوریه بود.

وی همچنین مدعی شد آنچه دولت ترکیه در راه نزدیکی مواضع خود با روسیه و اسرائیل مبذول می کند در راستای فراهم سازی منافع و فرار از بحران های داخلی خود است.

سفیر سعودی در آنکارا ادعا کرد که ترکیه به «دستاوردهای اخیر در سوریه» پشت کرده و اجازه داده تا سوریه ویران شود لذا اکنون «ترکیه مسئول تلفات انسانی و میلیون ها آواره و پناهنده سوری است».

این اولین بار نیست که یک سفیر عربستانی در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می کند. پیش از این نیز ثامر السبهان سفیر سابق عربستان سعودی در عراق در اظهاراتی توهین آمیز بدون ملاحظه های دیپلماتیک در امور عراق دخالت کرد به گونه ای که ده ها تن از مسئولان و مردم عراق خواستار اخراج او از کشورشان شدند.

السبهان که در حوالی ژانویه 2016 و پس از ربع قرن قطع روابط دیپلماتیک عراق و عربستان، به عنوان سفیر سعودی وارد بغداد شده بود، در ماه اکتبر گذشته درحالی که 10 ماهی بیشتر از ماموریتش در این کشور نگذشته بود، به دلیل جنجال های روزانه ناشی از دخالت های وی در امور داخلی عراق از این کشور اخراج شد.

302/300

کد خبر: 725607

وب گردی

وب گردی