وطن خواه :حدود 100 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: در حال حاضر توجه و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان در دستور فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در این میان از بین شرکت‌های دانش بنیان فعال حدود 100 شرکت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مورد حمایت این معاونت قرار گرفته اند.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت و سیروس وطنخواه دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی برگزار شد.


دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی در این مراسم با بیان اینکه کشور ما طبق آمارهای جهانی، غنی از منابع فسیلی و نیزمنابع تجدیدپذیر است گفت: بنابراین چالش جدی کشور در حوزه مدیریت انرژی و استفاده حداکثری و به جا از انواع این انرژی ها است، در این میان نکته مهم ایجاد رشته های بین رشته ای نمایانگر حرکت دنیا به سمت همگرایی و تمرکز جهت رفع چالش های توسعه فناوری است که باید مد نظر قرار گیرد.


وطنخواه ادامه داد: در حیطه انرژی های تجدیدپذیر نیز لازم است با حمایت متخصصان حوزه های مختلف همچون برق، مکانیک، مدیریت، اقتصاد برای توسعه این فناوری ها تلاش کرد. همچنین لازم است ضمن توجه به توسعه محیط زیست همزمان به توسعه اقتصاد نیز توجه داشت تا کشور در مسیر توسعه پایدار با سرعت بیشتر حرکت کند. خوشبختانه در حال حاضر توجه و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان در دستور فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است،حدود2800 شرکت دانش بنیان که حدود 100 شرکت در حوزه تجدیدپذیر فعال است، مورد حمایت این معاونت قرار گرفته اند.


به گفته، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی 2 سال پیش سند توسعه دانش بنیان حوزه انرژی های تجدیدپذیر را تصویب کرد که به موجب آنها 1.8 درصد از میزان کل عرضه انرژی کشور در سال۱۴۰۴ میبایست از منابع تجدید پدیر تامین شود که در این میان در حدود 10 هزار مگاوات سهم برق تجدیدپذیر و 10 هزار مگاوات سهم سوخت تجدیدپذیر است.
وی همچنین بیان کرد: قرار نیست این ستاد به تنهایی مجری اقدامات و راهبرد موجود در سند باشد زیرا این مسئله باید با مشارکت تمامی بازیگران اصلی این حوزه انجام شود.


همچنین، محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر سالهاست در سطح بین المللی شروع به کار کرده و در بسیاری از کشورها نیز پیشرفت زیادی داشته است اظهار کرد: یکی از دلایل عدم پیشرفت ما در ایران وجود منابع فسیلی بسیار ارزان قیمت است. ضرورت استفاده از منابع تجدیدپذیر اثبات شده و لازم است کشور ما نیز به این سمت حرکت کند.


برخورداری ادامه داد: برای رواج این امر در کشور از چند وجه لازم است به موضوع توجه کنیم. سیاستگذاری جدی به عهده مسئولین دولتی است و دانشگاه وظیفه فراهم سازی بسترهای دانشی لازم، ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه فناوری و تلاش های فرهنگی و اجتماعی برای فرهنگسازی را به عهده دارد. دانشگاه سهم خود را به خوبی انجام میدهد. لازم است سازمان های مرتبط نیز تلاش خود را بیشتر کنند.
وی در پایان اعلام آمادگی کرد امکاناتی در اطراف تهران از طرف دانشگاه در اختیار شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت تا مزارع خورشیدی و سایر حوزه های انرژی های تجدیدپذیر احداث شود.


در ادامه این مراسم نیز نمایشگاه جانبی دومین جشنواره انرژی های تجدیدپذیر افتتاح شد. همچنین طی دو روز برگزاری جشنواره طرح اول و دوم به انتخاب داوران فنی و طرح سوم به انتخاب بازدیدکنندگان، برگزیده خواهند شد. همچنین 5 کارگاه آموزشی در جنب جشنواره با مضامین مرتبط و توسط کارشناسان مرتبط برگزار خواهد شد.

402/101

کد خبر: 725701

وب گردی

وب گردی