لایحه جامع قانون انتخابات به انتخابات ۹۶ نمی‌رسد

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به فرمایش رهبری درباره الزام ابلاغ کتبی و ذکر ادله رد صلاحیت ها گفت: شرایط ایجاب می‌کند مباحث هزینه‌ای، تبلیغات و رد صلاحیت‌ها در یک قانون تجمیع شود.

به گزارش ایسکانیوز، در خصوص لایحه جامع قانون انتخابات، اظهار داشت: کمیسیون شوراها مهلت 45 روزه ای را به وزارت کشور داده بود داد تا ظرف این مدت لایحه جامع قانون انتخابات به مجلس ارائه شود که در غیر اینصورت مجلس با طرحی که تهیه می‌کند به این موضوع وارد می‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای ارائه لایحه جامع قانون انتخابات مضاف بر مهلت 45 روزه، دیگر زمانی را درخواست نکرده است، بیان کرد: دولت وقتی را درخواست نکرده، بلکه مجلس پس از پایان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه تعطیل شد و به صورت خودکار 2 هفته به زمان مورد نیاز دولت برای بررسی‌های نهایی لایحه اضافه شد.

لایحه جامع، همه انتخابات‌ ها را پوشش می‌دهد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می‌شود وزارت کشور مواد لایحه جامع قانون انتخابات را بررسی کرده‌ است، ادامه داد: مرحله بعدی این است که این لایحه باید در کمیسیون زیر بنایی ریاست جمهوری نیز مورد بررسی‌های نهایی قرار گیرد و پس از آن به مجلس ارائه شود، تصور نمی‌کنم که لایحه جامع قانون انتخابات به این دوره از انتخابات برسد.

کولیوند متذکر شد: اگر لایحه جامع قانون انتخابات تهیه شود، 4 قانون مربوط به انتخابات شوراها، مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری تجمیع شده و یک قانون جامع، همه این انتخابات را پوشش می‌دهد.

وی افزود: از جمله مشکلاتی که ما در انتخابات‌های مختلف داریم این است که قانون جامعی در خصوص انتخابات‌های مختلف وجود ندارد ولی با تهیه این لایحه، موضوعات اجرائی و نظارتی انتخابات و انتخابات الکترونیکی به صورت یکپارچه در یک قانون جامع دیده می‌شود.

علل ردصلاحیت باید به صورت کتبی به کاندیداها ابلاغ شود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، شرایط ایجاب می‌کند که حرکتی در جهت تجمیع قوانین، بحث‌های هزینه‌ای، تبلیغات و رد صلاحیت‌ها شکل بگیرد.

کولیوند با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که رد صلاحیت‌ها باید کتبا و با دلیل به کاندیداها ابلاغ شود، بیان کرد: این موضوع از جمله موضوعاتی است که بیان شده و ما نیز تلاش می‌کنیم تا دولت این لایحه را به مجلس ارائه دهد تا اقدامات لازم انجام شود.

302/300

کد خبر: 725789

وب گردی

وب گردی