آیت الله مکارم شیرازی: دولت تنها مقصر وجود کالاهای خارجی در بازار نیست

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: در موضوع حمایت از کالاهای ساخت داخل، علاوه بر دولت، عمل فروشندگان و مردم نیز تاثیر بسیاری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و نمی توان همه تقصیر ها درخصوص وجود کالاهای خارجی در بازار را به گردن دولت انداخت.

به گزارش ایسکانیوز، وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: یکی از مشکل های امروزی این است که برخی از کارخانه ها رو به تعطیلی می روند و عده ای از کارگران بیکار می شوند که این به ضرر اقتصاد ملی است.

وی با اشاره به اهمیت عملی ساختن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور، بیان کرد: رونق تولید داخلی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که در این صورت بسیاری از مشکل های داخلی و خارجی حل می شود و حتی تحریم های دشمنان هم کارساز نیست.
این مرجع تقلید با بیان این که سه گروه مشخص در جریان حمایت از تولید ملی نقش اساسی دارند، ادامه داد: یکی از این گروه ها دولت است که باید جلوی قاچاق را بگیرد و اجازه ندهد چه از طریق قاچاق و چه رسمی مصنوعات خارجی که مشابه آن در کشور وجود دارد، بازار ایران را پر کند، در این صورت تولید داخلی رونق خوبی پیدا می کند و ایران ملتی می شود که می تواند در برابر تهدیدهای اقتصادی ایستادگی کند.
آیت الله مکارم شیرازی در مورد وظیفه مهم فروشندگان در حمایت از تولید داخلی نیز گفت: فروشندگان ما در بازار نباید به دنبال مصنوعات خارجی بروند، وقتی بازار از مصنوعات خارجی پر شد تولیدکنندگان داخلی دیگر چه چیزی تولید کنند و در این صورت عده بسیاری بیکار می شوند.
وی افزود: در همین رابطه با یک تولیدکننده داخلی مصاحبه شده بود و او گفت «در گذشته 150 کارگر در کارگاه تولیدی او کار می کردند اما امروز به دلیل پر شدن بازار از اجناس خارجی تنها 2 کارگر دارد»؛ بنابراین همه تقصیرها در این موضوع به گردن دولت نیست و رفتار اقتصادی فروشندگان نیز در پیدایش وضع موجود موثر است.
وی ادامه داد: مردم سومین گروهی هستند که نقش بسیار مهمی در حمایت از تولید داخلی دارند، وقتی مردم به دنبال جنس های خارجی می روند و آن را می خرند، فروشنده هم همان جنس خارجی را می آورد و در این جا تولید داخلی زیان فراوانی می کند.
این مرجع تقلید گفت: حمایت از تولید ملی بر گردن یک گروه نیست و برای جبران این وضعیت باید کار جمعی صورت گیرد، دولت باید نسبت به جلوگیری از ورود جنس های قاچاق و هم چنین کالاهایی که مشابه داخلی دارد از مسیر های رسمی جلوگیری کند، فروشندگان به سمت جنس های تولید داخل بروند و مردم نیز مشتری کالاهای ایرانی باشند.
آیت الله مکارم شیرازی هم چنین نقش تولیدکنندگان را در حمایت از کالاهای ایرانی مهم ارزیابی کرد و افزود: تولیدکنندگان داخلی باید کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند و تنها به کمیت آنها توجه نکنند تا فروشندگان و مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی نروند.
وی ادامه داد: در اثر همکاری دولت، فروشندگان و مردم، حمایت از تولید داخلی با ایستادگی و مقاومت این سه گروه، از مرحله شعار وارد مرحله عملیاتی می شود و با تقویت اقتصاد داخلی دیگر در برابر تهدیدهای خارجی ترسی نخواهیم داشت و گزینه های مختلف آنها برای مقابله با ایران کارساز نخواهد بود.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بازاریابی شبکه ای(شرکت های هرمی) موجب ضرر و زیان به مسلمانان است، گفت: اصل این برنامه باید تعطیل شود، چراکه همه این تشکیلات برای جامعه اسلامی زیان آور و حرام است و نمی توان آن را دسته بندی کرد.
وی در ادامه به مساله فقهی وجود صندوق های خانوادگی اشاره کرد و افزود: صندوق های خانوادگی که در آن هر کدام از خانواده ها مبلغی قرار می دهند و بعد آن را بدون گرفتن سود و هیچ پیش شرطی، بنابر قرعه کشی به اعضا وام می دهند، اشکالی ندارد.
وی هم چنین با بیان اهمیت عمل به وظیفه شرعی در هر موقعیتی ادامه داد: انسان باید در هر محیطی، وظیفه دینی و شرعی خود را انجام دهد و از حرف دیگران تاثیر نپذیرد و اگر فضا آلوده است، همرنگ آن جماعت نشود.

302/300

کد خبر: 725794

وب گردی

وب گردی