مدیریت یکپارچه شهری در بروز بحران/سیستم مدیریت بحران  باید انسجام بگیرد

رئیس واحد پردیس با توجه به حادثه پلاسکو بیان داشت: متولیان امر در جهت تذکر و برخورد با متخلفین هماهنگ باشند و  بدون اقماض با متخلفین برخورد کنند.

به گزارش ایسکانیوز، معماری در ایران طی سالهای متمادی دچار تحولات زیادی شده است. بناهایی که روزی با تاسی از هنر استادکاران شهیر مانند اثری هنری با ذوق و حوصله ساخته می شدند امروز به عنوان آثار تاریخی از آن یاد می شود.

تاثیر شکل بنا و فضایی که انسان در آن زندگی می کند بر روحیات او پوشیده نیست. روح هر فضا می تواند بر کالبد انسان تاثیر گذار بوده و باعث تلقی او در جهت رضایت و یا عدم رضایتش از زندگی باشد.

به مرور زمان و با گسترش شهرها هنر معماری سنتی ایرانی دچار افول شد و در مواجه با فرهنگ غرب، مسکن به کالایی تبدیل شد که تنها در قالب چهاردیواری افراد را در خود جای می داد و شکل ناموزون ساختمان ها و برج ها ظاهر نافرمی به شهر داد و زندگی در چنین فضایی نمی تواند فراهم کننده آرامش برای شهروندان باشد.

متاسفانه در حوزه معماری و شهرسازی با تقلید کورکورانه از معماری غربی روح زنده شهرها از آنان سلب شده و افراد و نیاز به بازیابی در امر شهرسازی است و باید پیشینه تاریخی خود را در معماری امروز پیدا کنیم.

در این میان بسیاری از ساختمان های قدیمی در شهر هر روز فرسوده تر می شوند. در حادثه پلاسکو که اخیرا رخ داد ساختمانی قدیمی فرو ریخت و افرادی قربانی و مجروح شدند. در این میان مسئله بازسازی بنا و مدیریت بحران به میان می آید.

ساختمان های بسیاری همچون پلاسکو با وجود قدمت بنا و خطر تخریب در شهر وجود دارند و با کوچکتری اتفاقی ممکن است بر سر شهروندان آوار شوند. این امر توجه مسئولین امر در اهمیت به این موضوع را می طلبد و نباید بعد از وقوع چنین حوادثی متولیان امر تنها به ارائه اخطار قناعت کنند.

در این راستا فرح حبیب، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و کارشناس ارشد طراحی و شهرسازی اظهار داشت: ایمن سازی و مقررات ملی ساختمان در حال حاضر متولی مشخصی ندارد و هیچ یک از مسئولین امر حادثه پلاسکو را به عهده نمی گیرند

وی افزود: سازمان شهرداری عنوان می کند که حدود 10 سال به این ساختمان اخطارنامه صادر کرده و شورای شهر عنوان می کند از سال 93 این موضوع در جلسات شورا مطرح شده است در حالیکه بیان این مسائل به نوعی از سر خود رفع کردن است.

رئیس واحد پردیس تصریح کرد: تمام کسانی که در ارگان ها و نهادها مشغول به کار هستند فارغ التحصیلان آموزش عالی بوده و هر کدام در سمت خود اگر دروس خود در دانشگاه را دنبال می کرد امروز این مسئله رخ نمی داد.

وی درباره بحث مدیریت بحران افزود: مدیریت بحران در این گونه موارد به صورت منسجم و یکدست ارائه نشده و برای رفع مشکلات نیازمند یک عزم ملی هستیم. حادثه پلاسکو به صورت نمونه ای از بحران های اینچنینی باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد تا در مواقع بروز چنین حوادثی با راهکارهای مناسب وارد عمل شویم در این راستا سیستم مدیریتی باید انسجامی پیدا کرده و دستگاهها در جهت تذکر و برخورد با متخلفین با یکدیگر هماهنگ بوده و با آنان بدون اقماض برخورد کنند.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد من نقش شکل شهر در کاهش زلزله در سال 71 بود در آن سال روند زلزله در شهر تهران را مورد بررسی قرار دادم ولی امروز شاهد هستیم دستگاه ها و متولیان امر به صورت جداگانه فعالیت کرده و انسجامی بین دستگاه ها نیست و به یک مدیریت واحد نیازمندیم.

رییس واحد پردیس در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که هنوز آواربرداری از ساختمان پلاسکو ادامه دارد تعداد زیادی برج در شهر ساخته و وجود دارد و این سوال مطرح می شود کسی که مجوز ساخت برج ها را صادر می کند آیا در رشته شهرسازی تحصیل کرده و آیا کسی که زیرسازه های ایران تصویب می کند آیا اطلاعات کافی در مورد بنا و ساختمان سازی دارد.

205/200

کد خبر: 725797

وب گردی

وب گردی