کاتالیست‌هایی که صنعت را از واردات بی‌نیاز می‌کنند

یک شرکت فناور داخلی با تولید کاتالیست‌های فلزات گران‌بها و احیای کاتالیست‌های استفاده شده، بخشی از نیاز صنایع گوناگون به خصوص صنعت نفت را تامین کند.

به گزارش ایسکانیوز ،مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور تولید کاتالیست‌ها کشورمان با اشاره به اهمیت بالای کاتالیست‌ها در فعل و انفعالات شیمیایی در عرصه صنعتی گفت: کاتالیست‌ها نقش مهمی در روند تولیدات صنعتی ایفا می‌کنند که پایه‌ها به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین زمینه تولید کاتالیست‌ها به شمار می‌روند اما تولید این تجهیزات نیازمند داشتن دانش فنی و فناوری تولید آن در سطح انبوه است که در اختیار همه کشورها نیست.

محمد فتوره مدیرعامل اکسیرنوین کاتالیست‌ها را یکی از نیازهای اساسی صنعت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنایع کشور به خصوص صنعت نفت به کاتالیستهای حاوی فلزات گران‌بها از جمله پلاتین، پالادیوم، رودیوم، نقره و طلا نیازی جدی دارند، تولید و فرآوری این کاتالیست‌ها در کشور و بدون نیاز به صرف هزینه‌های دوچندان برای واردات این محصولات، دارای اهمیت بالایی است.

مدیرعامل فرآیند تولید پایه های اکسترود و گرانول با فناوری پیشرفته را مستلزم کسب دانش فنی و دارای اهمیتی بالا دانست و گفت: تولید پایه های کروی را با یک تکنولوژی بسیار جدید و منحصر به فرد موجب شد تا کشور از واردات پایه‌های اکسترودر 6 تن در روز و پایه های گرانول 1 تن و با استحکامی بین 40 تا حداکثر 120 نیوتن بی نیاز شود.

کاتالیست‌ها سرنوشت‌ساز در فعالیت صنایع پتروشیمی

این فعال حوزه فناوری، کامل شدن چرخه کامل تولید کاتالیست‌های گران‌بها را زمینه‌ای برای حرکت چرخ صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی دانست و گفت: با توجه به اهمیت بالای بومی کردن و توسعه فناوری‌های نو در زمینه تولید کاتالیست‌ها، طراحی و مهندسی فرآیند تولید آنها، بومی سازی مواد اولیه مورد نیاز ، استحصال و بازیابی فلزات گرانبها از کاتالیست‌های کهنه ممکن شده است.

وی با بیان این‌که تولید کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بها به صورت صنعتی با خط تولید پایه های گرانول و اکسترودر و بازیابی فلزات گرانبها از کاتالیست های مستعمل موجب اشتغال بیش از دویست نفر به طور مستقیم از متخصصین، نخبگان و نیروی انسانی فارغ‌التحصیل دانشگاه ها و تکنسین‌های کشور شده است.

فتوره با اشاره به این‌که دانش فنی جدید این حوزه از جمله تولید پایه های گرانول و بازیابی فلزات گرانبها واحدهای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی موجب افزایش اکتان، کارآمد شدن و تولید پلیمرها می‌شود، است، کاتالیست‌ها تسهیل کننده واکنش‌ها هستند و هیچ واکنشی بدون حضور این مواد امکان پذیر نیست که دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند اما به طور عمومی در دو دسته‌ی همگن و ناهمگن وجود دارند.

ضرورت نگاه جدی به صنایع

این فعال فناور، به حضور جدی دستگاه‌های متولی با تاکید بر ضرورت حمایت از دستگاه‌های متولی به حضور در صحنه حمایت از شرکت‌های برطرف کننده‌نیاز صنایع کشور، افزود: بسیاری از صنایع هستند که در شرایط سخت و پیچیده تامین از کشورهای خارجی می‌توانند نیاز صنایع را رفع کنند مانند همین کاتالیست‌ها که در دوران تحریم از سوی کشور تامین کننده تحویل نمی‌شد، اما با تلاش علمی و فناورانه این محصول با فناوری بومی تولید شد و بخش مهمی از نیاز کشور را مرتفع کرد، بنابراین حمایت از صنایع دانش‌بنیان یک ضرورت و اصل اساسی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

402/101

کد خبر: 725801

وب گردی

وب گردی