با حضور مسئولان کشوری و رونمایی از دستاورد جدید جهاد دانشگاهی در حیطه پیشگیری از سرقت علمی

همایش ملی بررسی راهکار های پیشگیری از سرقت علمی گشایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز؛ همایش ملی بررسی راهکار های پیشگیری از سرقت علمی با حضور شهریاری معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، شمسی دبیر کمیته اخلاق در پژوهش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تهران گشایش یافت.

در این همایش که خوانساری رئیس مرکز تحقیقات مخابرات، دکتر واشقانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و سیدحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز سخنرانی کردند از سامانه تشخیص سرقت علمی جهاد دانشگاهی تحت عنوان سامانه مشابهت یاب همتاجو رونمایی شد. در ابتدای این همایش مهندس حبیب اله اصغری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، در ابتدای این همایش گفت: پنجمین سامانه مشابهت جوی متون فارسی کشور با نام «همتا جو»، همزمان با این همایش علمی رونمایی می شود.

وی ادامه داد: تاکنون چهار سامانه مشابه یاب متون فارسی در کشور وجود داشت که این سامانه ها در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID) دانشگاه شهید بهشتی با نام «مهتاب»، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با نام «سمیم نور» و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با نام «همانندجو» راه اندازی شده است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه تمام این سامانه ها در زمینه تشخیص مشابهت های متنی، طراحی و تولید شده اند، افزود: سامانه همانندجو بیشتر بر متون پایان نامه های دانشجویی تمرکز دارد ولی سامانه همتا جو عمدتا بر یافتن مشابهت های متنی در مقالات علمی و پژوهشی کشور متمرکز است.

دبیر همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی، تشریح و بررسی راههای مقابله با سوء رفتارهای علمی را موضوع اصلی این همایش ذکر کرد و گفت: مباحث این همایش فراتر از سرقت علمی است و مقوله هایی مانند تغییر داده های دیگران بدون داشتن بن مایه های علمی، جعل داده ها، سایه نویسی (نوشتن مقاله یا تولیدات علمی به جای دیگران)، نویسنده مهمان (درج نام افرادی که هیچ نقشی در تولید مقاله نداشته اند)، انتشار دوباره اثر بدون اضافه شدن هیچگونه اضافه شدن اطلاعات جدید و همچنین سرقت علمی را دربر می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم مانند دیگر مناطق دنیا، هرجا که خلق ارزش صورت می گیرد، سرقت نیز دنبال آن به وجود می آید و این پدیده ناپسند، از قرن ها قبل نیز وجود داشته است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه بسیاری از سرقت ها یا سوء رفتارهای علمی از سر ناآگاهی افراد و به صورت سهوی رخ می دهد، نقش آموزش دانشجویان و حتی اعضای هیات علمی با مصادیق سوء رفتار علمی را در جلوگیری از اینگونه رخدادها بسیار موثر دانست.
اصغری، ساختاربخشی را دیگر راهکار پیشگیری از سرقت های علمی برشمرد و گفت: تدوین مبانی و اصول قانونی و اخلاقی در انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی نیز به دانشگاهیان کمک می کند تا به این مرام نامه و ضوابط اخلاقی پایبند باشند.

رعایت استاندارد ها و گفتمان علمی لازمه رسیدن به جایگاه برتر علمی در جهان است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش بررسی راهکار های پیشگیری از سرقت علمی با تاکید بر تعیین مصداق های اخلاق و رفتار علمی گفت : الزام رسیدن به جایگاه برتر علمی رعایت استاندارد ها و گفتمان علمی است.

خوانساری افزود: این همایش به بررسی یکی از الزامات اخلاق علمی که سرقت علمی است می پردازد و زمینه ها و راه های تشخیص و مقابله با آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تولید علمی به جهاد مستمر علمی اشاره کرد و گفت : حاکمیت اخلاق و ارزش های اسلامی در نظام آموزش عالی و حمایت از مالکیت معنوی از جمله موارد این سیاست ها به شمار می رود.

خوانساری تصریح کرد : در راستای جهاد علمی به دنبال ایجاد ملزومات علمی و اخلاقی آن هستیم

وی با تاکید بر ادبیات خاص این حوزه گفت : تولید علمی حرکت جهانی است و دانشگاه های ما باید در عرصه بین‌المللی جایگاه خود را کسب کنند.

رییس پزوهشگاه ارتباطات با اشاره به پیچیدگی های تولید علم خاطر نشان کرد :باید این موارد در رفتار استاد و دانشجو نهادینه شود و در این همایش به دنبال تبیین اخلاق علمی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند به موصوعات توسعه علم در کشور کمک کند تا به عنوان گفتمان قالب دارای زیرساخت مناسب اخلاقی برای رشد علمی شوند.

شهریاری معاون قوه قضاییه در این همایش با اشاره به دستاوردهای قوه قضاییه در حوزه مقابله و پیشگیری از سرقت علمی خاطرنشان کرد همکاری های علمی بین دستگاه های مختلف علمی و اجرایی کشور باید گسترش یابد.

وی با اشاره به سیاه نمایی ها و دشمنی هایی که از خارج از کشور علیه تولیدات علمی کشور صورت می گیرد اظهار داشت هزاران استاد و دانشجو صادقانه و به درستی در حال تولید علم در کشور هستند و ضرورت دارد با تلاش های درست و علمی در این حوزه از دستاوردهای علمی کشورمان در سطح دنیا صیانت و حمایت کنیم.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تقدیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در تولید علم و همچنین ترویج فرهنگ گفتمان اخلاق در حوزه علم و تعامل نهادهای علمی با جهاد دانشگاهی تأکید کرد.

واشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نیز در این همایش درباره عوامل ایجاد تخلف پژوهشی سخنرانی کرد و بر توسعه آموزش های لازم در راستای پیشگیری از سرقت علمی تأکید کرد. وی بر تعامل هرچه بیشتر استاد و دانشجو در انجام پژوهش ها و پایان نامه ها تأکید کرد و افزود سامانه اصالت سنج در راستای پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است.

سیدحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این همایش با اشاره به عوامل ناپایدارکننده در تولید علم بر توسعه راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی تأکید کرد و افزود انفجار جمعیت، انفجار اطلاعات، توسعه شبکه‌های اجتماعی، و توسعه سرعت علم از عوامل ناپایدارکننده در زمینه تولید علم هستند. وی با اشاره به سابقه تمدنی درخشان گذشته کشورمان افزود آنچه تحت عنوان سرقت علمی از آن یاد می‌شود در همه جای دنیا وجود دارد ولی باید با ابزارها و کنترل‌های لازم با این مقوله برخورد کنیم.

فیروزآبادی به مقوله کپی‌رایت و بحث مالکیت فکری تأکید کرد وافزود عدم توجه به این دو مقوله می‌تواند دستاوردهای پژوهشگران و محققان علمی را تحت تأثیر قرار دهد.

شمسی دبیر کمیته اخلاق در پژوهش، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تأکید بر دستاوردهای خوب جهاد دانشگاهی در زمینه اخلاق‌مداری در حوزه علم خاطرنشان کرد: :همکاری‌ها در این زمینه با جهاد دانشگاهی بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مسائلی که در ماه‌های اخیر در زمینه تولید علم در سطح دنیا برای کشورمان اتفاق افتاده بود گفت: در این زمینه 199 مقاله مورد بحث بود که 55 مقاله از این تعداد مربوط به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که در این راستا 5 نفر اخراج و با سایر افراد نیز برخورد لازم صورت گرفت.

وی بر تشکیل کمیته‌های اخلاق در حوزه علم در همه دانشگاه‌های کشور تأکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد تحولات لازم در این راستا در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت نگرفته است.

در این همایش علمی 22 سخنرانی و مقاله علمی در زمینه گفتمان‌سازی و اخلاق‌مداری در حوزه تولید علم و پیشگیری از سرقت علمی ارائه می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این همایش ملی همچنین از نفرات برتر مسابقات بین‌المللی تشخیص تقلب علمی که در دنیا به اختصار با عنوان PAN شناخته می‌شود تجلیل شد.

خاطر نشان می کند این مسابقات از سال 2009 میلادی کار خود را با حضور تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌های مختلف دنیا آغاز نموده است در همین راستا، مسابقه بین‌المللی تشخیص تقلب علمی به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی با همکاری مسابقاتPANدر شهریورماه سال جاری با محوریت خط و زبان فارسی برگزار شد.

در بخش «مسابقه الگوریتم‌های تشخیص تقلب» 31 تیم از 7 کشور شرکت نمودند که از میان آنها 9 تیم به مرحله نهایی رسیدند. همچنین در بخش «پیکره تشخیص تقلب» مسابقه مجموعاً 5 تیم موفق به ارائه پیکره‌های استاندارد تشخیص تقلب علمی در خط و زبان شدند.

بر این اساس، فهرست تیمهای حائز دریافت لوح تقدیر و تندیس مسابقه شده اند به شرح ذیل است.

اسامی اعضای تیم

محل تحصیل

1 نوا احسان

2 - آزاده شاکری

دانشکده برق و کامپیوتر پردیس فنیدانشگاه تهران

1 فاطمه مشهدی رجب

2 مهرنوش شمس فرد

3 راضیه عادلخواه

4 فاطمه شفیعی

5 چکاوه سعیدی

دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهیدبهشتی

1 مهدی نیکنام

2 بهروز مینایی بیدگلی

دانشگاه قم و دانشگاه علم و صنعت

1 مژگان ممتاز

2 کیوان بیجاری

3 مصطفی صالحی

4 هادی ویسی

دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاهتهران

1 علیرضا طالب پور

2 محمد شیرزادی

3 زهرا امین الرعایا

دانشکده مهندسی برق وکامپیوتردانشگاه شهیدبهشتی

1 طاهر رهگوی

2 محرم منصوری زاده

دانشگاه بوعلی سینا همدان

1 مرتضی رضایی شریف آبادی

2 سید احمد افتخاری

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)

1 عرفانه غروی

2 کیوان بیجاری

3 کیارش ظهیرنیا

3 هادی ویسی

دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاهتهران

1 فاطمه مشهدی رجب

2 مهرنوش شمس فرد

لازم به ذکر است که این گروه حائز رتبه نخست در این مسابقات شده و 700دلار جایزه دریافت می نمایند. همچنین معادل 200 دلار voucher از سوی موسسه اشپرینگر به این تیم اهدا می گردد.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی

1 فائزه استکی

2 فرامرز صافی اصفهانی

دانشگاه اصفهان

1-Lee Gillam

2-Anna Vartapetiance

دانشگاه Surrey انگلیس

سمیرا آبنار

مهسا فراتی

آزاده شاکری

دانشگاه آمستردام هلند

203/200

کد خبر: 725837

وب گردی

وب گردی