نیمی از مردم دچار درجاتی از افسردگی هستند

وبسایت پیام سلامت طی همکاری با سامانه پژوهشی بپرسیم اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» کرده است. در این مطالب خلاصه ای از این گزارش آورده شده است و برای دریافت گزارش کامل می توانید به لینکک انتهای مطلب مراجعه کنید.

به گزارش ایسکانیوز، وبسایت پیام سلامت طی همکاری با سامانه پژوهشی بپرسیم اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» کرده است. در این مطالب خلاصه ای از این گزارش آورده شده است و برای دریافت گزارش کامل می توانید به لینک انتهای مطلب مراجعه کنید.

به طور خلاصه آنچه در این گزارش پژوهشی بیش از هرچیز به چشم می خورد. بالا بودن میزان افسردگی با درجات مختلف، در جامعه، بخصوص قشر جوان است. که باید از سوی جامعه علمی کشور مورد بررسی و آسیب شناسی جدی تر قرار گرفته و علل آن بررسی شده و برای بهبود شرایط چاره یا اندیشیده شود

بر مبنای این گزارش به نظر می رسد رابطه معناداری میان میزان افسردگی و مصرف دخانیات از بخصوص قلیان، وجود دارد.

همچینن در این گزارش به بررسی رابطه میان میزان تحصیلات و افسردگی پرداخته شده است. جالب است بدانید که افراد دارای تحصیلات دکترا با 56 درصد، و افراد لیسانسه با 55 درصد، بیشتر از افراد دیپلمه با 50 درصد میزان افسردگی، دچار این مشکل هستند. و ظاهرا افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد، با 39 درصد از وضعیت بهتری نسبت به سایر سطوح برخوردارند.

بررسی سنی افراد در این گزارش نیز نشان می دهد که متولدین دهه 60 و 70، به نسبت متولدین دهه 50 و 80 دارای مشکلات بیشتری در زمینه افسردگی هستند.

این پژوهش به روش نمونه گیری کوکران و توسط سیسم پاسخگویی آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن بپرسیم، انجام شد؛ و ۲۱۱ نفر از نمونه مورد تحقیق زن و 213 نفر مرد بودند.

در نهایت به نظر می رسد این گزارش مانند سایر پژوهش های دیگر آنها را تایید کرده و فرضیه های این گزارش پژوهشی عینیت یافته و ارتباط معناداری میان موارد مختلف با میزان افسردگی افراد بدست آمده است.

سبک زندگی، به‌خصوص در کلان‌شهرها باعث شده است تا مولفه‌های سلامت روانی در افراد کم‌رنگ شود و آسیب‌پذیری نسبت به استرس بیشتر شود. درکنار آسیب‌پذیری بالا نسبت به استرس، تاب‌آوری اجتماعی کاهش یافته و افراد در برابر مسائل و مشکلات از سبک‌های نامناسب برای حل آن‌ها استفاده می‌کنند. انواع خشونت‌ها به‌خصوص خشونت کلامی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و ما نمود این خشونت را در جامعه و اخیرا به‌دلیل دسترسی راحت‌تر افراد به اینترنت و عوامل تسهیل‌گر این خشونت بیش از هرجایی در فضای دیجیتال می‌بینیم. بررسی چرایی و چگونگی این وضعیت در این مقال نمی‌گنجد و برای دلایل این رفتار و این تغییر باید کارهای زیادی شود، اما آنچه مهم است این آمار بالا و نمود عینی آن در جامعه است؛ که باید چاره‌ای برای آن اندیشید. سلامت روان و رفاه اجتماعی از اصلی‌ترین عوامل شادکامی است و مطمئنن بدون داشتن این‌ها نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا افسردگی کم باشد. همبستگی بالای افسردگی با بیکاری نشان می‌دهد که کارآفرینی برای افراد می‌تواند تا حد زیادی از افسردگی و تبعات آن بکاهد. از سوی دیگر فراهم کردن امکانات تفریحی و سوق دادن افراد به تفریحاتی غیر از پرسه‌زنی بی‌هدف در فضای مجازی تا حدی باعث کاهش این آسیب‌ها می‌شود.

برای مطالعه دقیق تر و دریافت فایل کامل گزارش «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» به صفحه دریافت گزارش وب‌سایت بپرسیم مراجعه کنید.

در نهایت بشنهاد می کنیم برای مطالعه بیشتر مطالب مفید و مرتبط با سلامت جسم و روح، به وبسایت پیام سلامت مراجعه کنید. یان وبسایت می کوشد با تهیه مطالب از منابع معتبر و علمی، پاسخگوی نیازهای عمومی افراد در زمینه سلامت و بهداشت خانواده، بارداری سالم، خودمراقبتی، بیماری ها و نشانه های آن ها، سلامت جنسی، سلام روان و... باشد.

200

کد خبر: 726010

وب گردی

وب گردی