لغو نشست ترامپ با رییس جمهور مکزیک در پی تشدید تنش بر سر دیوار مرزی

پس از آنکه یک مقام دولت ترامپ پیشنهاد تامین بودجه دیوار در مرز مکزیک از طریق اعمال مالیات بر واردات از کشور مکزیک را داد، تنش دیپلماتیک بین دو طرف تشدید شده و در همین راستا نشست میان روسای جمهور دو کشور نیز لغو شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار بود دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه آینده پذیرای انریکه پنا نیتو، رییس جمهور مکزیک در کاخ سفید باشد.

با این حال جدال دو طرف بر سر اینکه چه کسی بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا را پرداخت کند به سطح بالای جدیدی رسید.

ترامپ در توییتی اعلام کرد: اگر مکزیک نمی‌خواهد پول این دیوار "شدیدا لازم" را بدهد، بهتر است که نشست چند روز آینده لغو شود.

همچنین پنا نیتو نیز تحت فشارهای داخلی برای لغو این سفر به آمریکا در توییتی اعلام کرد که در نشست چند روز آینده با ترامپ حضور پیدا نخواهد کرد.

وی گفته است مکزیک بر تمایلش بر همکاری با آمریکا به منظور رسیدن به توافق‌های به نفع دو کشور تاکید می‌کند.

ترامپ نیز در سخنانی خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا در فلادلفیا گفت: لغو این نشست با توافق دوجانبه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که مکزیک با آمریکا عادلانه و با احترام برخورد نکند چنین نشستی بی‌ثمر خواهد بود و من می‌خواهم مسیری متفاوت در پیش بگیرم چون انتخاب دیگری ندارم.

همزمان شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: خطوط ارتباطی با مکزیک همچنان باز خواهند ماند و واشنگتن امیدوار به برنامه‌ریزی برای اتفاقی در این زمینه در آینده است.

با این حال اسپایسر در یک اظهارنظر جنجالی گفت: ترامپ می‌تواند با اعمال مالیات 20 درصدی بر اجناس وارد شده از مکزیک بودجه این دیوار را تامین کند.

به دنبال این اظهارنظر انتقادهایی از این پیشنهاد مطرح شد از جمله آنکه لیند سی گراهام، سناتور جمهوریخواه در توییتر نوشت مکزیک نیز می‌تواند با اعمال مالیات خودش این کار را تلافی کند و این یک مانع بزرگ برای رشد اقتصادی خواهد بود.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 726157

وب گردی

وب گردی