عدم اجازه فعالیت معادن در حریم مناطق حفاظت شده

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری کنفرانس سازمان ملل با موضوع پدیده گرد و غبارها در ایران خبر داد و گفت: تاکنون دو قطعنامه در سازمان ملل در این باره صادر شده و در حال حاضر برای مقابله با پدیده ریزگردها یک اراده بین‌المللی شکل گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران کرمانی گفت: تا کنون چندین جلسه در رابطه با مشکلات تالاب جازموریان در سازمان مرکزی و یک جلسه در استان کرمان برگزار کردیم و نتیجه این جلسات منجر به تدوین مطالعات احیای جازموریان شده است. به طوری که در حال حاضر مطالعات آن توسط جهاددانشگاهی تکمیل و به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شد و بر این اساس نیز کارگروه ملی احیای تالاب جازموریان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: با تعیین و تکلیف مساله برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و سطحی، تامین حق‌آبه، تغییر الگوی کشت باید در جهت احیای تالاب جازموریان گام برداریم و دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان که با موضوع جازموریان درگیر می باشند، با همکاری و همدلی به دنبال رفع این مشکل می باشند.

وی اعلام کرد: 25 درصد از ریزگردهای داخلی در کشور از جازموریان برخواسته می‌شود و در کارگروه ملی این موضوع تعیین تکلیف می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه مطالعات طبیعت گردی با مطالعات گردشگری متفاوت است، عنوان کرد: مطالعات مناطق حفاظت شده خاص است، به گونه ای که مبنای کار ما در این مناطق حفاظت می باشد و تنها زمینه مشارکت مردم محلی و بخش خصوصی را برای بهره برداری از صنعت گردشگری می باشد.

وی پروژه گردشگری بخش بافت را در کشور اولین طرح در این زمینه دانست و ابراز کرد: این طرح بر اساس مقررات سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی می‌شود و طرح‌های گردشگری بزرگ طبق قانون باید مورد ارزیابی دقیق و با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها در جلسه کمیته ملی طبیعت‌گردی بررسی و مصوب شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری از اینکه این طرح بتواند الگویی برای سایر نقاط مشابه کشور که فرایندهای مطالعات و قانونی آنها طی شده است، اجرا گردد، افزود: در این طرح تأسیسات ساده گردشگری مناسب با شرایط منطقه مانند ایجاد بازارچه‌های محلی، کلبه‌های متناسب با اکوسیستم منطقه و همچنین فضاهای آموزشی گردشگری در راستای استانداردهای بین‌المللی ایجاد می‌شود.

ابتکار اعلام کرد: مطالعات و شناسایی کانون های گرد و غبار نیز مراحل نهایی خود را طی می کند، ضمن آنکه کانون های گرد و غبار استان کرمان شناسایی گردیده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع گرد و غبار و ریزگردها به پیشنهاد ایران و در دولت یازدهم در مجمع عمومی سازمان ملل بررسی شده است، اذعان کرد: تاکنون دو قطعنامه در سازمان ملل در این باره صادر شده و در حال حاضر برای مقابله با پدیده ریزگردها یک اراده بین‌المللی شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری کنفرانس سازمان ملل با موضوع پدیده گرد و غبارها در ایران خبر داد و گفت: در آخرین قطعنامه سازمان ملل مقرر شده است که اولین کنفرانس بین‌المللی سازمان ملل در زمینه گرد و غبارها در ایران برگزار شود و این امر باعث می گردد که موضوع کانون های گرد و غبار خارجی که روی ایران تاثیر می گذارند، نیز بررسی گردد.

وی از معادنی که در حریم مناطق حفاظت شده قرار دارند سخن به میان آورد و تصریح کرد: مجوز فعالیت به معادنی که در حریم مناطق حفاظت شده و یا مناطقی که در آینده حفاظت خواهند شد، قرار داشته باشند - بطور کل تحت هیچ شرایطی فعالیت هایی که اثر تخریبی دارد- نخواهیم داد.

ابتکار طرح همیاران آب که توسط استاندار کرمان اجرا شده است، بهترین طرح دانست و عنوان کرد: این طرح برای استان کرمان بسیار ضروری و حیاتی می باشد و با توجه به تغییر اقلیم، مدیریت منابع آب در استان کرمان با این طرح بسیار خوب صورت گرفته است.

وی بااشاره به طرح‌های که در گذشته در کشور اجرا شده و مشکلات و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده‌اند، افزود: در سال جاری بندرعباس چند روز درگیر مشکلات گرد و غباری شد که منشا آن جازموریان بود، مشخص است که این امر به این علت رخ داده که در مقطعی بدون توجه به منابع آبی و استفاده بی رویه از آب این تالاب باعث صدمات زیادی به این تالاب شده است که امروز ثمره آن بی توجهی ها را می چینیم.
وی به طرح آمایش سرزمین اشاره و عنوان کرد: همه طرح ها، برنامه ریزی ها و ... که در طرح آمایش سرزمین مطرح می‌شود باید الزامات زیست محیطی در آنها لحاظ شده باشد. ماهیت زیست محیطی ماهیت دست و پا گیر نمی باشد و در همه نقاط دنیا ضوابط زیست محیطی اجرا می گردد.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 726163

وب گردی

وب گردی