یونسی: آرزوی عده‌ای جدایی هاشمی از رهبری بود

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و دستیار ویژه حسن‌روحانی در گفتگو با قانون گفت:آرزوی عده ای این بود که هاشمی را از رهبری جدا و از نظام بیرون کنند. اما به دو دلیل موفق به انجام این کار نشدند؛ یکی اینکه شخصیت هاشمی‌رفسنجانی بسیار بزرگ بود و دیگر اینکه در تمامی این برهه‌ها، رهبری از او حمایت کرد. حمایت های مستمر امام خمینی(س) و رهبری، موجب ناکامی مخالفان هاشمی شد.

به گزارش ایسکانیوز، بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

اینکه آیت الله هاشمی به برخی گروه‌های سیاسی آن دوره از جمله به مجاهدین خلق(منافقین) کمک می‌کرد، صحت دارد؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جهاد سیاسی، به همه گروه های سیاسی تا زمانی که مثل گروه‌ مجاهدین خلق، خیانت‌شان، آشکار نشده بود، کمک کرد. با جریان‌های سیاسی( همچون نهضت آزادی و جبهه ملی) در چارچوب مبارزه با استبداددارای ارتباط بود، ولی به اردوگاه اصلی انقلابیون مذهبی تعلق داشت. یادمان باشد که کمک آیت الله هاشمی رفسنجانی به مجاهدین، تا قبل از کودتای درون سازمانی این سازمان در قبل از انقلاب اسلامی بود.

این کمک‌ها فقط مالی بود؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جهاد فرهنگی؛ کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و اقدامات فراوانی داشت که در حوزه ارتباطات خارج و داخل موثر بود و در بحث جهاد دینی نیز ارتباط با علما و وارد کردن آن ها به مبارزات، از جمله فعالیت های درخشان آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

حوزه نیز در آن زمان از آیت الله هاشمی حمایت می‌کرد؟

موقعی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطر اعدام قرار گرفت، علما و حوزه علمیه همه به حمایت از او برخواستند. خیلی از مراجع تقلید، هم‌بحث آیت‌ا...‌هاشمی در درس آقای بروجردی بودند. برای مثال آقایان صانعی، مکارم شیرازی، سبحانی، بهشتی و مطهری که در مبارزات انقلابی نقش ویژه ای داشتند از هم مباحثه های آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند. شخصیت هاشمی برای مراجع تقلید یک چهره مانوس و آشنا بود و به نظر این رویه، دلیل این جمله مقام معظم رهبری است که می فرمایند:« من هیچ‌کس را مانند هاشمی رفسنجانی نمی شناسم». او حدود 59 سال با رهبر انقلاب در ارتباط بود. هاشمی با هوشی که داشتند افراد را انتخاب می‌کردند و با همان ظرفیت به آن ها نزدیک می شد و رفاقت و نزدیکی اش، با ر هبر انقلاب نیز همین‌گونه بود.

جایگاه هاشمی رفسنجانی، در زمان نهضت چگونه بود؟

همه به نوعی پذیرفتند که اگر امام خمینی(ره) در ایران نیست، پرچمداری و رهبری مبارزات سیاسی، حتی در حوزه علمیه به دست هاشمی رفسنجانی است. در مقاطع قبل از انقلاب، هاشمی در زندان بود، در داخل زندان با شخصیت‌های مهم سیاسی‌ آن روزگار ارتباط داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندان هم به نوعی وزنه تعادل بوده و با آیات منتظری و طالقانی هماهنگ بود و آن ها نیز توجه وی‍ژه ای به هاشمی داشتند. هاشمی به ظاهر در زندان مشغول نوشتن تفسیر بود، اما هم داخل زندان را مدیریت می کرد و هم با بیرون زندان در ارتباط بود. از وی‍ژگی‌هایی که از آیت‌ا...‌هاشمی نقل می کنند، این است که با وجود افسردگی و بدبینی که در زندان به سراغ هر اسیر و زندانی می‌‌آید، اما هاشمی در آن دوران اسارت خود نیز ،خوش‌بین و مثبت‌اندیش بود. هاشمی‌رفسنجانی عاشق اهل بیت(ع)، امام خمینی(ره)، مردم و ایران بود؛ این موضوع را از تمام جوانب می‌توان دید. عشق او به ایران و آینده آن بسیاری از تلخی ها را برای او شیرین کرده بود. قبل از انقلاب، شکنجه ها را تحمل می کرد و خطر اعدام برایش مهم نبود، بعد از انقلاب نیز آن همه سختی کشید و فقط به عشق ایران و مردمانش همه سختی ها را تحمل کرد.

چرابرخی سعی داشتند رهبر‌معظم‌انقلاب و هاشمی را از هم جدا نشان دهند؟

آرزوی عده ای این بود که هاشمی را از رهبری جدا و از نظام بیرون کنند. اما به دو دلیل موفق به انجام این کار نشدند؛ یکی اینکه شخصیت هاشمی‌رفسنجانی بسیار بزرگ بود و دیگر اینکه در تمامی این برهه‌ها، رهبری از او حمایت کرد. حمایت های مستمر امام خمینی(س) و رهبری، موجب ناکامی مخالفان هاشمی شد.

بزرگ‌ترین ظلم به امام خمینی(ره) این بود که هاشمی را از انقلاب جدا می‌کردند. زمان احمدی نژاد استراتژی اصلی دولت او، اهانت و توهین به هاشمی رفسنجانی بود و در آن مناظره معروف که هیچ ربطی به هاشمی نداشت همگان دیدند که شخص احمدی‌نژاد به آیت‌ا...‌هاشمی اهانت کرد. فراموش نکنیم در تمام آن بازه‌زمانی، این تفاوت‌های اجتهادی با رهبر انقلاب مانع روابط‌شان و قطع رشته الفت آن‌ها نشد و همه شاهد بودند که رهبری بعد از فوت ایشان فرمودند هیچ وقت، هیچ‌کس نمی تواند جای هاشمی را برای من پر کند.

302/300

کد خبر: 726275

وب گردی

وب گردی