نشست تجربیات دانشنامه نویسی برگزار شد

نشست تجربیات دانشنامه نویسی با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، فرهنگستان علوم پزشکی و کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست تجربیات دانشنامه نویسی با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، فرهنگستان علوم پزشکی و کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی در روز چهارشنبه مورخ 6 بهمن ماه ساعت 15:30 در سالن کنفرانس این کتابخانه با حضور دکتر فرید قاسملو سرپرست دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران، دکتر سودابه نوذری هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر سعیده قدردوست و شیدا اسماعیلی از مدیران دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران و جمعی از فعالان این حوزه به همراه اساتید و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر محسن حاجی زین العابدینی رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی ضمن خوش آمد گویی به حاضران ، با اشاره به اهمیت و کاربردی بودن حوزه دانشنامه نویسی در عصر حاضر خشنودی خود را از برگزاری این نشست اعلام کردند, سپس دکتر قاسملو ضمن بیان هدف از برگزاری سلسله نشست‌‌های دایره المعارف نویسی در دانشگاه شهید بهشتی "استفاده از تجربیات دیگران در این زمینه و همچنین استقبال از پیوستن اعضای جدید و جوان به جرگه مولفان دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران"، به ارائه توضیحاتی درباره روند شکل گیری این دایره المعارف پرداخت. دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران زیر نظر گروه طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی با هدف تهیه دایره‌المعارفی 5 جلدی مشتمل بر 2000 مدخل کار خود را از سال1385 با یک گروه سه نفره (دکتر فرید قاسملو، شیدا اسماعیلی و مهناز مقدسی) آغاز کرد. در طول مسیر واحدها و تعداد اعضای این دایره المعارف اضافه شد. در سال 1390 اولین جلد آن به چاپ رسید. جلد 2و 3 آن به زودی همزمان منتشر خواهد شد.

در ادامه نشست سعیده قدردوست, مدیر واحد اصطلاح شناسی "دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران" با بیان این نکته که این واحد از شهریور 1395 جهت ویرایش اصطلاحی و با هدف یکسان سازی متون یک مجلد در سه سطح صرفی، نحوی و معنایی در کنار گروه زبانشناسی این دایره المعارف تشکیل شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

سپس شیدا اسماعیلی, مدیر واحد تصویر مهم‌ترین وظیفه این بخش را با توجه به نقش مهم تصاویر در نگارش دایره‌المعارف، یکسان سازی و استفاده موثرتر از تصاویر در مجلدات آن، مدیریت صفحه آرایی تصاویر در متون و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی از تصاویر باکیفیت مربوط به این حوزه بیان کرد.

دکتر سودابه نوذری یکی از موسسان دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی از دیگر سخنرانان این نشست بود. دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی از سال 1374 با ارائه طرحی از سوی مرحوم دکترعباس حری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی با داشتن 10 واحد کار خود را آغاز نمود. نخستین جلد (حروف آ تا ژ) در سال 1381 به سرپرستی دکتر عباس حری، دومین جلد آن (حروف س تا ی) در سال 1385 به سرپرستی دکتر ابراهیم افشار زنجانی به چاپ رسید. در ادامه سخن ایشان بیان کردند، مشخصه اصلی این دایره‌المعارف نظم و انظباط در کار، تاکید بر مقالات تالیفی و بارگذاری مقالات آن در سایت کتابخانه ملی به صورت ویکی و رایگان می‌باشد.

شایان ذکر است دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع رسانی با سرپرستی دکتر افشار در حال ویرایش می‌باشد.گفتنی است دکتر نرگس نشاط عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مهناز مقدسی، سیمین قطبی از دیگر فعالان حوزه دایره المعارف نویسی نیز در این نشست حاضر بودند.نشست تجربیات دانشنامه نویسی با پرسش و پاسخ و تبادل اطلاعات و تجربیات ازسوی حاضران در جمع به کار خود پایان داد.

201

کد خبر: 726290

وب گردی

وب گردی