دو نماینده مجلس ترکیه دستگیر شدند

پلیس ترکیه دو نماینده مجلس این کشور از حزب مخالف دمکراتیک خلق ها (ح.د.پ) را که از سوی دولت آنکارا به عنوان شاخه سیاسی پ.ک.ک معرفی و متهم شده است، دستگیر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، خانم مارال بشتاش نماینده مردم آدانا و خانم هدا کایا نماینده مردم استانبول به حکم دادستانی دستگیر شدند.
این در حالی است که 10 تن از رهبران و نمایندگان شاخص این حزب افزون بر دو ماه است که زندانی هستند.
هدا کایا در هتل ترمال در منطقه آفیون که برای گذران تعطیلات خود در آن اقامت داشت و مارال بشتاش نیز بامداد امروز در منزل خود در دیاربکر دستگیر و به مرکز پلیس منتقل شده است.
آیحان بیلگن سخنگوی ح.د.پ از طریق حساب توئیتری خود خبر دستگیری هدا کایا را اعلام کرد و گفت: کایا از طریق ازمیر به دیاربکر آورده شده و تحویل دادستانی خواهد شد.
تارنمای خبری 'اودا.تی.وی' نیز روز شنبه گزارش داد: بشتاش به دستور دادستانی دیاربکر و در ارتباط با پرونده سازمان تروریستی پ.ک.ک دستگیر شده است.
خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد: دادستانی با درخواست بازداشت، بشتاش را به دادگاه اعزام کرده است.
مجلس ترکیه بهار گذشته مصونیت سیاسی نمایندگان را لغو کرد.
به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای و اعلام حالت فوق العاده در ترکیه، دولت آنکارا علاوه بر اقدام گسترده علیه عوامل گولن، با استفاده از اختیارات خود از قانون حالت فوق العاده و در قالب مبارزه با تروریسم، عملیات گسترده ای را علیه پ.ک.ک و به ادعای آن، عوامل، حامیان و شاخه های سیاسی پ.ک.ک. شروع کرده است.
در این راستا حزب ح.د.پ به عنوان سومین حزب سیاسی بزرگ در مجلس ترکیه نیز به شدت از اقدامات قهرآمیز دولت علیه پ.ک.ک، تحت تاثیر قرار گرفته است.
صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک داغ دو رئیس حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) در اواسط آبان ماه گذشته دستگیر و روانه زندان شده اند.
به دنبال آن هشت تن دیگر از نمایندگان شاخص این حزب دستگیر و روانه زندان شدند.
نه تنها نمایندگان مجلس این حزب، بلکه شمار زیادی از شهرداران مناطق کردنشین وابسته به حزب ح.د.پ نیز توسط وزارت کشور از مقام خود عزل و به جای آنها سرپرست تعیین شده است.
خانم گلتن کیشیناک و احمد ترک شهرداران شهرهای دیاربکر و ماردین از جمله این افراد هستند.
دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق ها و نمایندگان آن را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرده ولی این حزب این اتهام را رد می کند.

306/300

کد خبر: 726373

وب گردی

وب گردی