آمریکا نیرو و تجهیزات پنج پایگاهش در فیلیپین را ارتقاء می دهد

'دلفین لورنزانا' وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد : آمریکا امکانات خود را در پایگاه های نظامی فیلیپین در سال 2017 توسعه و ارتقا می بخشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، توسعه پایگاه های آمریکا در فیلیپین در حالی صورت می گیرد که 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری این کشور پیش از این خواستار خروج نیروهای آمریکایی از فیلیپین شده بود.
آمریکا و فیلیپین قرارداد توسعه همکاری های دفاعی را سال 2014 امضا کردند که براساس آن، کاخ سفید می تواند در زمینه گسترش اقدامات مرتبط با بکارگیری متناوب کشتی ها، هواپیماها و استقرار نیرو و تجهیزات به صورت چرخشی در پنج پایگاه نظامی مستقر در فیلیپین و همچنین ذخیره سازی امکانات و تجهیزات برای عملیات امنیتی بشردوستانه و دریایی اقدام کند.
پایگاه هوایی 'آنتونیو باتیستا' در نزدیکی جزیره پالاوان به عنوان نزدیک ترین پایگاه به دریای جنوبی چین، پایگاه هوایی 'باسا' در 40 کیلومتری مانیل، استحکامات 'مگ سای سای' در شمال جزیره لوزون، پایگاه هوایی 'لومبیا' در شمال جزیره میندانائو و پایگاه هوایی 'مکتان بنیتو ابون ' پنچ پایگاه نظامی آمریکا در این کشور جنوب شرق آسیا هستند.
'لورنزانا' در نشستی با خبرنگاران تاکید کرد فیلیپین همچنان بر اجرای این قرارداد متعهد است.
وزیر دفاع فیلیپین، گفت: واشنگتن به ساخت انبارها، سربازخانه ها و باند فرودگاه در پنج مکان توافق شده متعهد است و دوترته از این پروژه ها آگاه بوده است.
وی به نقل از رئیس جمهوری فیلیپین گفت: 'تمام قراردادها میان فیلیپین با آمریکا مورد احترام خواهد بود'.
سناتور جمهوریخواه 'جان مک کین' رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا چند روز پیش اعلام کرد: هفت میلیارد و 500 میلیون دلار بودجه برای نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در آسیا- پاسفیک در سال 2017 اختصاص یافته است.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که دوترته پیشتر با انعقاد قرارداد با چین عملا نشان داد دیگر به عنوان متحد نخست آمریکا در منطقه عمل نخواهد کرد.
رئیس جمهوری فیلیپین بارها با طرح این موضوع که سیاست خارجی فیلیپین تغییر آشکار داشته، تاکید کرده است: مانیل تمایلی به شرکت در هیچ تقابل آمریکا در آبراه های استراتژیک منطقه (دریای جنوبی چین) ندارد و سرمایه گذاری ها و تلاش های تجاری گسترده چین در منطقه مورد مخاطره قرار نمی گیرد.
وزیر دفاع فیلیپین گفت که این کشور از چین درخواست کمک تسلیحاتی 14 میلیون دلاری در قالب دو تا سه قایق تندرو، دو هواپیمای بدون سرنشین، اسلحه تک تیرانداز و یک ربات برای خنثی سازی بمب کرده است.
وی گفت که از این کمک تسلیحاتی برای مقابله با گروه تروریستی و شبه نظامیان 'ابوسیاف' در جنوب فیلیپین استفاده می شود.
لورنزانا درعین حال گفت که روسیه نیز تاکنون سخت افزارهایی مانند کشتی، زیردریایی و هواپیما و بالگرد به این کشور ارائه کرده است.
وزیر دفاع فیلیپین سال گذشته گفته بود در صورتی که روسیه و چین 'نظم نوینی' را درجهان ایجاد کنند، وی نخستین فردی است که به آن می پیوندد.

306/300

کد خبر: 726446

وب گردی

وب گردی