روز اول جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره چه خبر است؟

جشنواره فجر در اولین روز نمایش فیلم ها میزبان «آبی کمرنگ»، «خانه دیگری»، «ایتالیا ایتالیا»، «اِو» (خانه) و «آزاد به قید شرط» خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایش فیلم های سی و پنجمین جشنواره فجر از امروز 10 بهمن ماه در برج میلاد آغاز می شود، نمایش فیلم ها در برج میلاد که به عنوان کاخ جشنواره شناخته می شود امسال یک روز زودتر از سال های گذشته آغاز شده است.

آغاز فیلم در روز دهم بهمن ماه با مستند «آبی کمرنگ» ساخته آرش لاهوتی آغاز می شود، این مستند که 71 دقیقه است، ساعت 13:30 به نمایش درمی آید روایتی متفاوت از زندگی چهار مجروح اعصاب و روان جنگ است.

آرش لاهوتی با مستند «آبی کم‌رنگ» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و هفتمین جایزه شهید آوینی حضور داشت و برنده سه جایزه از جشنواره «سینما حقیقت» شامل تندیس بهترین مستند بخش بین الملل، تندیس بهترین مستند بلند بخش آوینی و تندیس بهترین تدوینگر شد.

این مستند به بیان زندگی ۴ جانباز اعصاب و روان در یکی از بیمارستان‌های روان‌پزشکی تهران می‌پردازد. این جانبازان که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مجروح شده‌اند، سال‌های بسیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

از حاشیه های این مستند مدت زمان تصویربرداری آن است؛ برای ورود به بیمارستان و کسب اجازه فیلمبرداری هشت ماه زمان صرف شده است و در نهایت به تیم سه نفره‌ای شامل فیلمبردار، صدابردار و کارگردان اجازه ورود و فیلمبرداری داده شد. در نهایت از مرحله تحقیق و پژوهش که همزمان با دریافت مجوز انجام می‌شد تا مونتاژ نهایی فیلم، یک سال و هشت ماه زمان طی شد.

آرش لاهوتی پیش از این مستند «راننده و روباه» را ساخته است که برنده ۱۰ جایزه از جشنواره های معتبر دنیا و برگزیده بیش از ۳۵ جشنواره فیلم بین المللی است.
در ادامه نمایش های روز اول برج میلاد فیلم «خانه دیگری» ساعت 15:30 دقیقه اکران می شود، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهنوش صادقی و تهیه‌کنندگی عباس اکبری است. «خانه دیگری» اولین ساخته کارگردان آن است و داستان زندگی «مرجان» را روایت می‌کند که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
مدت زمان نمایش «خانه دیگری» 92 دقیقه است و در بخش چشم انداز سینمای ایران یه نمایش درمی آید.
پژمان بازغی، لیلا زارع، گوهر خیراندیش، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، متین ستوده، روشنک گرامی، رابعه مدنی، پیمان یونسی، امیرجمشید صادقی گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می دهند.
پس از «خانه دیگری»، فیلم «ایتالیا ایتالیا» در ساعت 18 اکران می شود. کارگردان این فیلم کاوه صباغ زاده است و مهدی صباغ زاده، تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

از نکات حاشیه ای این فیلم می توان به اختلاف تدوینگر و کارگردان اشاره کرد. فیلمبرداری «ایتالیا ایتالیا» پس از ۴۳ جلسه، اول تیرماه به پایان رسیده است ولی پس از چهار ماه تدوین به دلیل اختلاف میان تدوینگر و کارگردان، پس از تعویض تدوینگر، فیلم مجددا و از ابتدا تدوین شد و این باعث طولانی شدن مراحل فنی فیلم شد.

کاوه صباغ زاده فیلمنامه «ایتالیا ایتالیا» را با اقتباسی از داستانی اثر جومپا لاهیری نوشته است. در خلاصه داستان «ایتالیا ایتالیا» آمده است: من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره. این فیلم در ژانر کمدی-موزیکال-فانتزی ساخته شده است و مدت زمان آن 110 دقیقه است که در بخش های مسابقه سینمای ایران و هنر و تجربه حضور دارد و اولین ساخته کاوه صباغ زاده است.

در این فیلم بازیگرانی چون حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، همایون ارشادی، رضا سخایی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنا مهر اخلاقی و با حضور علی ملاقی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوری، آیدا اورنگ، مهدی فهیمی، سپیده راستی فر و رضا کوهستانی حضور دارند.

ساعت 20: 30 نویت به نمایش فیلم سینمایی «اِو» (خانه) می رسد که اولین فیلم بلند سینمایی اصغر یوسفی نژاد است. فیلمی که در سکوت خبری و با بازیگران و عوامل بومی تبریز ساخته شد و به عنوان نماینده گروه «هنر و تجربه» در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد.
«اِو» (خانه) تنها فیلمی است که با زبان غیرفارسی و به زبان ترکی در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال به نمایش درخواهد آمد.
اولین تیزر رسمی فیلم سینمایی «اِو» (خانه) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر یوسفی‌نژاد توسط امیر اطمینان ساخته شد. «اِو» (خانه) یکی از دو فیلم فهرست فیلم‌های گروه هنر و تجربه است که با مدت زمان 77 دقیقه به بخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سایه» که به‌خاطر ازدواج، از شش سال پیش ارتباطش را با خانواده‌ قطع کرده است، زمانی به خانه برمی‌گردد که طبق وصیت پدرش مأموران جسد او را به اتاق تشریح منتقل می‌‌کنند. اما «سایه» نمی‌تواند با این وصیت نامتعارف کنار بیاید. محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، نرجس دل‌آرام، پریناز پاشازاده، سیروس مصطفی، اکبر شریعت، میثم ولی‌خانی، فریبا سهرابی، وحیده نویدی، رضا محمودی، حامد غفارپور، حسام کاظمی بازیگران فیلم خانه (اِو) هستند.
«آزاد به قید شرط» آخرین فیلمی است که در اولین روز جشنواره در برج میلاد به نمایش درمی آید، فیلمی سینمایی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی حسین شهابی است که در بخش چشم انداز سینمای ایران اکران می شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس بطور مشروط از زندان آزاد می‌شود. پرهیز از وقوع هرگونه تخلف و جرم و نزاع و درگیری بزرگترین چالش پیش روی کیوان کمالی در مواجهه با جامعه لجام گسیخته است.

امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی، دیبا زاهدی، امیر رضا دلاوری، رامین راستاد، امیر دژاکام، شکرخدا گودرزی، وحید رستم پور گیلان
محمد کارهمت، محمد اکبری، وحید اکبری، فرشین طهماسب، احمد شهابی، شاهین حسینی، اکبر احمدی، مجید رمضانی، رها مردانی
پیمان یونسی، اکرم علمدار گروه بازیگران «آزاد به قید شزط» را تشکیل می دهند.

501500

کد خبر: 726550

وب گردی

وب گردی