فلاحت پیشه؛ ایرانیان تاکنون هیچ تبعه آمریکایی را نکشته اند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: فرمان اجرایی ترامپ جزء اولین دستورهای پرتناقض وی محسوب می شود، زیرا ایرانیان جزء معدود ملیت هایی هستند که از سال ۲۰۰۱ میلادی هیچ تبعه آمریکایی را نکشته اند.

به گزارش ایسکانیوز،حشمت الله فلاحت پیشه ، در واکنش صدور فرمان اجرایی از سوی ترامپ در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایران و چندین کشور منطقه، گفت: به نظر من ترامپ و مجموعه اتاق فکر وی با اجرای برخی اقدامات تلاش می کنند که مانع از استفاده ایران از شرایط پسابرجام شوند، زیرا در شرایط پسا تحریم، امکان معامله و مبادله میان اتباع کشورهای مختلف به ویژه اتباع ایرانی مستقر در آمریکا با ایران فراهم بوده، به طوری که حدود یک هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم ایالات متحده است و ترامپ با دستور اجرایی مذکور به دنبال مانع سازی در این روند تعاملی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ترامپ معتقد است که جمهوری اسلامی در تمام عرصه ها بسیار قدرتمند شده و اجرای توافق هسته ای نیز به قدرت ایران افزوده، حال اتاق فکر دولت جدید آمریکا به دنبال ایجاد وقفه در روند قدرت گیری کشورمان است.

وی تصریح کرد: فرمان اجرایی ترامپ در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایران، جزء اولین دستورهای پرتناقض وی محسوب می شود، زیرا ایرانیان جزء معدود ملیت هایی هستند که از سال 2001 میلادی هیچ تبعه آمریکایی را نکشته اند، اما دست بیشتر ملت ها با لشگرکشی ایالات متحده به منطقه، به خون سربازان آمریکایی آلوده شده است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه فرمان اجرایی ترامپ در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع ایران، نقض صریح برجام است، افزود: فرمان اجرایی ترامپ، کاملا یک دستور سیاسی و تبلیغاتی با هدف ایجاد فضای روانی علیه جمهوری اسلامی است، از طرف دیگر به نظر من این گونه مواضع ترامپ، عملا کشورهای دیگر را در مقابل وی قرار داده و در این شرایط، فضای بین المللی نسبت به هشت سال گذشته به نفع کشورمان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به نبود نام عربستان در فرمان اجرایی ترامپ در مورد لغو و توقف صدور ویزا برای اتباع کشورهای مسلمان، تصریح کرد: با توجه به نگاه اقتصادی ترامپ به حوزه سیاست و سرمایه گذاری 700 میلیارد دلاری عربستان در این کشور، به نظر من رئیس جمهور جدید آمریکا برای سرمایه های عربستانی نقشه هایی در سر دارد و قطعا ترامپ در آینده برای تاراج اموال اتباع عربستانی و کشورهای عربی برنامه هایی را خواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجرین به آمریکا را امضا کرد.

بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان 30 روز بود.

هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد.

در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم»، کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

منبع:خانه ملت

301/300

کد خبر: 726564

وب گردی

وب گردی