به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این جلسه که به ادامه بررسی روند تغییر دادهها و شاخصهای علم، نوآوری و فناوری کشور در بازه زمانی 1380 تا 1392 اختصاص داشت؛ ابتدا درباره برخی نکات مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون در جلسه قبل درباره نحوه ارائه شاخصها، چرایی انتخاب بازه 12 ساله برای تهیه گزارش، نحوه جمعآوری آمار و اطلاعات، معیارها و تعاریف شاخصها و ارتباط شاخصها با اسناد و برنامههای حوزه علم و فناوری توضیحاتی ارائه شد.
در ادامه جلسه و در جمعبندی آمارهای ارائهشده از شاخصهای منابع انسانی کشور، با اعلام رشد سالانه 9/7 درصدی دانشجویان کشور از سال 1380 تا 1392، میزان و نحوه رشد کمی و کیفی دانشگاههای کشور نیز بررسی شد.
در این بخش رشد چشمگیر دانشگاههای زیرمجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه فنی و حرفهای و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، علمیکاربردی و پیامنور نیز بررسی شد. در ادامه این گزارش که به مقایسه آمار و شاخصهای کشورمان با کشورهای ژاپن، مالزی، ترکیه و برزیل اختصاص داشت، پس از ارائه توضیح پیرامون نحوه تهیه این آمارها و اعتبارسنجی آنها از منظر منابع، روند تهیه و میزان استنادپذیری مورد بحث قرار گرفت.
بر اساس دادههای این گزارش، در سال 85- 1384 تعداد دانشجویان خارجی در ایران 2 هزار و 148 دانشجو بود و این رقم در سال 86 به کمترین میزان خود یعنی 1 هزار و 233 دانشجو رسید و نهایتا از سال 90 به بعد رشد قابل توجهی یافت و در سال 93-92 به 11 هزار و 288 دانشجو رسید.
در بخش دیگری از این گزارش به دانشجویان چین اشاره و مطرح شد که ژاپن در سال 2013، 168 هزار دانشجوی خارجی و در سال 2014، 184 هزار دانشجوی خارجی جذب کرده است، این کشور برای سال 2020 رقم 285 هزار دانشجوی خارجی را هدفگذاری کرده است.
همچنین در این بخش به دانشجویان مالزی اشاره و اعلام شد مالزی در سال 2014، 135 هزار دانشجوی خارجی را پذیرفت، این کشور برای سال 2020، 250 هزار دانشجوی خارجی را به عنوان هدف خود تعیین کرده است.
در ادامه این جلسه اعلام شد، کشور ترکیه در سال 2011 و 2012 به ترتیب 30 هزار و 70 هزار دانشجوی خارجی را پذیرفته است؛ این کشور نیز قصد دارد تا در سال 2020 پذیرای 150 هزار دانشجوی خارجی باشد.
در بخش پایانی این گزارش نیز اعلام شد، کشور آمریکا با پذیرش حدود یک میلیون و 43 هزار دانشجو خارجی در سال 2015، در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
204/200