تویوتا به آرمان هایش وفادار ماند؛ معرفی موتور جدید فاقد توربو برای یاریس

چند ماه اخیر برای مدل نه چندان هیجان انگیز تویوتا یعنی یاریس، پر هیاهو بوده است. اوایل دسامبر نسخه ای مسابقه ای از یاریس معرفی کرد و این نشانه ای از ورود تویوتا به مسابقات جهانی رالی یعنی WRC بود.

به گزارش ایسکانیوز، این حضور در هفته گذشته شکلی رسمی به خود گرفت و ما هفته گذشته نسخه ای بسیار جذاب از یاریس 210 اسب بخاری در نخستین تصاویر رسمی دیدیم. اما پس از معرفی این موتور شگفت انگیز مسابقه ای ، تویوتا جایگزینی جدید برای موتور قبلی یاریس در نسخه شهری در نظر گرفته که با نسخه جدید و فیس لیفت شده معرفی شد.

این در شرایطی است که موتور قبلی که در یاریس شهری استفاده می شد تنها 1.33 لیتر حجم داشت و نسخه جدید با 1.5 لیتر حجم می تواند 110 اسب بخار تولید کند. برای موتور جدید 161 میلیون دلار در کشور لهستان سرمایه گذاری خواهد شد

شعار تویوتا برای این موتور ( عملکرد بهتر و رانندگی لذت بخش تر ) انتخاب خواهد شد. البته در کنار این عملکرد تویوتا قول کاهش 12 درصدی مصرف سوخت نسبت به معیار های تست NEDC را داده است.

یاریس 1.5 لیتری می تواند در عرض 11 ثانیه از سکون خود را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و این یعنی یک بهبود 0.8 ثانیه ای نسبت به نسخه 1.3 لیتری.

یکی دیگر از دستاورد های این موتور جدید تغییر چرخه اتو به چرخه اتکینسون است که این تغییر بهترین و اقتصادی ترین بهره را در شرایط گوناگون رانندگی به عمل خواهد آورد و البته درصد بازده حرارتی موتور به میزان 38.5 درصد رسیده که همین عدد یاریس را در میان برترین های بازار قرار داده است.

جالب است بدانید که منیفولد این موتور توسط آب خنک می شود که این تغییر باعث شده که در سرعت های مخصوص اتوبان نیاز به غنی سازی مخلوط سوخت و هوا از بین رفته و در نتیجه مصرف سوخت و گاز های مضر خروجی از اگزوز کاهش پیدا می کنند و البته آخرین حربه تویوتا برای بهبود عملکرد و مصرف سوخت، فن آوری جدیدی به نام VVT-iE است که جدیدترین نسخه آن است و به وسیله کنترل گر های هیدرولیکی و الکترونیکی بادامک ها و سوپاپ ها را کنترل می کند.

در واقع معرفی این موتور تازه به نوعی نشان دهنده تداوم رویکرد همیشگی تویوتا برای ساخت موتورهای ساده، بادوام و قابل اطمینان است و این تصمیم در حالی توسط مهندسان ارشد تویوتا اخذ شده است که اکثر رقبا به ساخت و استفاده از موتورهای کم حجم توربو روی آورده اند که استهلاک بیشتری نسبت به پیشرانه های اتمسفریک (فاقد توربو و سوپرچارجر) دارند.

این روزها تویوتا یاریس در بازار خودرو کشورمان قیمتی در حدود 115 میلیون تومان دارد و به عنوان ارزان ترین مدل وارداتی تویوتا در بازار شناخته می شود.

منبع: دیجیاتو

205/200

کد خبر: 726783

وب گردی

وب گردی