علوی:  ضرورت تقویت سازمان مدیریت بحران برای واکنش سریع در برابر حوادث غیرمترقبه

نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس با اشاره به حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو، گفت: باید برای تقویت سازمان مدیریت بحران و ارتقای ساختار و کارآمدی بیشتر که امکان واکنش سریع در برابر هرگونه حادثه را داشته باشد، تلاش کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سید احسن علوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 10 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه فجر گفت: هر از گاهی بحرانی طبیعی که دخالت انسانی در آن نقش اساسی دارد دامنگیر کشور می‌شود که آمارهای گذشته در حوادث سیل، زلزله، خشکسالی، فرونشست زمین و غیره باید تلنگری می بود که مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند اما کسی گوش بدهکار ندارد و انسان های مظلومی به قربانگاه بی‌تدبیری رفتند.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در قلب پایتخت و قربانی شدن بسیاری از آتش نشانان زحمتکش و مردم، گفت: با تأسف بعد از محکوم کردن همدیگر دنبال مقصر می گردیم و هر مسئولی دامن خود را از این مهلکه بر می چیند گویی مشکل خاصی نیست و بعد از آن موضوعات دیگری جایگزین میزگردها می شود.

وی افزود: بعد از زلزله بم و مرگ ده ها هزار نفر از هموطنانمان مقام معظم رهبری بر مقاوم سازی ساختمان های عمومی تأکید فرمودند اما جز مقاوم سازی مدارس و تعدادی از پل ها، ساختمان های دیگر مقاوم سازی نشدند در حالی فروریزش ساختمان پلاسکو که خسارات مالی و جانی وسیعی در بر داشت اولی و آخری نیست و هشداری به مسئولان است که در حوزه مأموریت آنها پیشگیری و ایمن سازی تعریف شده است.

علوی ادامه داد: اگر زلزله ای حتی بسیار خفیف در تهران حادث شود مدیریت بحران با چه سازوکاری می خواهد مدیریت کند و در شرایطی که ریزش یک ساختمان تا این حد عبور و مرور و زندگی افراد را مختل کرد چگونه می توان زلزله را مهار کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: باید برای تقویت سازمان مدیریت بحران و ارتقای ساختار و کارآمدی بیشتر که امکان واکنش سریع در برابر هرگونه حادثه داشته باشد تلاش کرد که نیاز آن کاملا احساس می شود ضمن اینکه تا قبل اینکه بحران را مدیریت کند باید ما آن را مدیریت کنیم لذا از طرف خودم و مردم کردستان به خانواده های داغدیده حادثه پلاسکو تسلیت عرض کرده و برای تمام آنها از خداوند سبحان علو درجات آرزومندم.

وی خطاب به رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همواره بر این موضوع تأکید داشتیم که کردستان با سرمایه های عظیم به لحاظ فرهنگی است به گونه ای که نقش فرزندان کرد در غنای ملی از موسیقی تا شعر، از سینما و تئاتر را بسیار بوده و تعداد زیادی از ستارگان ارزشمند کردتبار تشکیل داده اند به گونه ای که مقام معظم رهبری بارها کردستان را به عنوان یک استان فرهنگی و مهد آفرینش‌های هنری و فرهنگی ستوده اند با این حال متأسفانه آن طور که باید به این ظرفیت ها پرداخته نشده است.

علوی با اشاره به اولویت های فرهنگی استان کردستان عنوان کرد: ایجاد فرهنگسراهای مناسب، برگزاری همایش ها و کنگره های علمی و پژوهشی، توسعه چاپ و نشر آثار فعالان فرهنگی و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان، اهتمام به نظرات و عالمان اهل فضل در راستای چگونگی مدیریت فضای فرهنگی در کردستان، توسعه کمی و کیفی در حوزه مطبوعات، تربیت نسل شایسته ای از روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی با نگاه فرهنگ محور برخی از مهم ترین اولویت های حوزه فرهنگ در کردستان است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه خطاب به رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: چنانچه مکررا عنوان شده، راه های کردستان برای توسعه این استان وضعیت مناسبی ندارد چنانچه تمام مسافران می دانند که حوزه استحفاظی راه های کردستان تا کجاست چرا که راه ها بسیار در این استان وضعیت ناگواری دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پروژه راه چهاربانده همدان-کردستان و کریدور حوزه غرب و جنوب کشور که آذربایجان را به بندر امام متصل کرده و از کردستان عبور می کند، سال ها به طول انجامیده و با وجود ده ها حادثه مرگبار که موجب نابود خانواده ها شده، هنوز به سرانجام نرسیده است و راه های مواصلاتی درون استانی پاسخگوی ترافیک نیست.

علوی در ادامه به توسعه فرودگاه سنندج تأکید کرد و اظهار داشت: سرنوشت راه آهن غرب کشور که سال هاست مطالبه به حق مردم است، خوشبختانه در سفر اخیر نوبخت به استان نوید تأمین اعتبار و تعجیل در اتمام پروژه داد که جای تشکر دارد اما امید داریم هرچه سریع تر تعیین تکلیف شده و دولت با انجام این خدمات بخشی از دین خود را به مردم کردستان ادا کرده و بسترهای لازم برای توسعه صنعتی استان و غرب کشور را فراهم کند.

نماینده مردم سنندج در ادامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: گرچه مدت زمان کوتاهی از زمان تصدی پست وزارت از سوی شما می گذرد اما انتظار داریم وضعیت ناعدالتی در استخدام های آموزش و پرورش کردستان را به جد پیگری کنید که علت عدم تبدیل وضعیت چیست و به چه علت تا کنون برطرف نشده ضمنا احتساب سنوات معلمانی که قبل از 91 به استخدام آموزش و پرورش درآمدند و وضعیت نیروهای خدماتی و معلمان پیش دبستانی که تعداد آنها بیش از 50 هزار نفر هم نیست با همکاری مجلس مورد انتظار است.

نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مردم کردستان در زمان دفاع مقدس از جان و مال خود مایه گذاشتند تا کشور از دست نرود، خاطرنشان کرد: لازم است دولت ها نسبت به مردم این منطقه توجه بیشتری کنند.

302/300

کد خبر: 726817

وب گردی

وب گردی