طرح تحقیقاتی درباره مقاومت سازه ها در برابر آتش سوزی

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی گفت: محققان کشور در حال مطالعه روی افزایش مقاومت سازه ها در برابر آتش سوزی هستند تا بتوانند از تخریب سازه ها بعد از آتش سوزی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رمضانعلی ایزدی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) عصر امروز در نشست تخصصی بررسی عملکرد ساختمان ها در برابر خطرات چندگانه و مدیریت سانحه که در پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران برگزار شد، گفت: حادثه پلاسکو اولین حادثه در دنیا نبوده به طوری که نمونه های آن در سال ۱۹۹۸در یک ساختمان ۴ طبقه با آتش سوزی و یک ساختمان ۱۰ طبقه در نیویورک و همچنین یک ساختمان ۶۳ طبقه در لس آنجلس رخ داده است.

وی افزود: زمانی که سازه های فولادی در معرض آتش قرار می گیرند سه مشخصه در آنها ایجاد می شود که خسارت هایی ببار می آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) اظهار داشت: افزایش بار ناشی از ریزش آوار و استفاده از آب برای اطفا حریق، کاهش مقاومت فولاد و کاهش سختی فولاد از جمله مشخصه های سازه های فولادی هستند که در معرض آتش قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه تغییرات عمده در فولاد تا ۴۰۰ درجه کم است، گفت: ولی با افزایش درجه حرارت از ۴۰۰ درجه مقاومت سازه ها با افت شدیدی روبرو می شود که در این زمان طول سازه های فولادی نیز افزایش می یابد.

ایزدی فرد گفت: تغییرات در سازه های فولادی به هنگام آتش سوزی بدین صورت است که در مراحل اول سازه ها گرم شده و طول آنها افزایش پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: با افزایش طول سازه های فولادی تنش در کل سازه ایجاد می شود که در این صورت مقاومت تیرها کاهش می یابد به گونه ای که تغییر شکل داده و در نهایت منجر به فروریزش ساختمان می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این فروریزش منجر به سر و صداهایی در ساختمان شده که نشان از تخریب کل سازه است.

ایزدی فرد با اشاره به سانحه پلاسکو گفت: در این ساختمان تنها یک طبقه دچار حریق شد و تمام تجهیزات و نیروهای امدادی در صدد آمدند تا اطفا حریق کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: اکنون محققان کشور در حال مطالعه بر روی افزایش مقاومت سازه ها در برابر آتش سوزی هستند تا بتوانند در چنین مواقعی از تخریب سازه ها بعد از آتش سوزی جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این مطالعات ما توانستیم روی سازه های ۴، ۷ و ۹ طبقه ای که دچار آتش سوزی شده اند ولی تخریبی صورت نگرفته، اقداماتی را عملی کنیم.

ایزدی فرد عنوان کرد: در واقع در این مطالعات رفتار لرزه ای سازه هایی که در معرض آتش سوزی قرار گرفته اند مطالعه شده که نشان داد مقاومت سازه هایی که یک بار دچار آتش سوزی شده اند ولی فروریزش نداشتند کاهش می یابد.

به گفته وی در واقع این نوع سازه ها مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 726874

وب گردی

وب گردی