پیشنهاد برای تعرفه‌های پرستاری در منزل/ لزوم استانداردسازی شاخص‌های پرستاری

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور اقدامات انجام شده در زمینه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و همچنین اصلاح تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل را توضیح داد.

به گزارش ایسنا، محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری سازمان نظام پرستاری که صبح امروز به مناسبت روز پرستار برگزار شد، با بیان اینکه اجرای "صلاحیت حرفه‌ای" محدودیتی برای پرستاران است، اظهار کرد: لازمه اجرایی شدن صلاحیت حرفه‌ای پرستاران، فراهم کردن استانداردهای آن است. در حالی که در ایران این شرایط را نداریم. بستر آن نیز استاندارد کردن سایر شاخص‌های پرستاری است و باید بگوییم که این موضوع آرزوی دیرینه پرستاران نبوده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص آخرین وضعیت پیگیری اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری در این راستا ارتباطات مناسبی با بخشی از دولت از جمله معاون اول ریاست جمهوری برقرار کرده است. از جمله اقداماتی که انجام داده‌ایم، نامه‌ای بود که به آقای جهانگیری در خصوص تعرفه‌گذاری ارسال کرده‌ایم که ایشان نیز دستور اکید دادند که در نتیجه در کمیسیون اجتماعی دولت نیز مطرح شد.

وی افزود: علی‌رغم برخی مخالفت‌ها، بحث قانون تعرفه‌گذاری به دبیرخانه شورای عالی بیمه رفت. همچنین معاون اجرایی رییس جمهور آقای شریعتمداری و معاون اول ایشان نیز نگاه مثبتی به اجرای این قانون داشتند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: نظام پرستاری در این دوره از فعالیت خود سعی کرده با دستگاه‌های مختلفی ارتباط برقرار و مسائل این صنف را در زمینه‌های مختلف مطرح کند. یکی از اولویت‌های ما اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری است. همچنین بحث پرستاری در منزل که یکی از نیازهای مردم است و در ایران نیز از سال 1378 آیین‌نامه آن تنظیم، تدوین و ابلاغ شده جزو فعالیت‌های مورد پیگیری سازمان نظام پرستاری بوده است. علی‌رغم وجود آیین‌نامه مخصوص برای پرستاری در منزل و همچنین اقدام 2000 مرکز برای گرفتن آن و همچنین فعالیت در این حوزه، این موسسات غیرفعال شدند.

شریفی‌مقدم ادامه داد: سال گذشته در خصوص تعرفه‌های پرستاری بحثی مطرح شد و وزارت بهداشت نامه‌ای را در این خصوص به دبیرخانه شورای عالی بیمه فرستاد اما آن نامه پیگیری نشد. سازمان نظام پرستاری اقدام به پیگیری این موضوع کرد و علی‌رغم دعوت مسوولان وزارت بهداشت به جلسات بررسی آن، تنها یک جلسه حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به تعرفه‌های پیشنهادی وزارت بهداشت در این حوزه و اقدام سازمان نظام پرستاری به ارائه پیشنهادات اصلاحی، مدعی شد: در آخرین جلسه‌ای که برای بررسی تعرفه‌ها برگزار شد، درخصوص تعرفه‌های پرستاری در منزل پیشنهادات اصلاحیه خود را ارائه کردیم اما دو معاون وزیر جلسات را ترک کردند. با ترک نمایندگان وزارت بهداشت، این پیشنهادات از دستور کار جلسه خارج شد. در حالی که فضا در صحن شورای عالی بیمه فراهم بود، اما قول مساعد داده شد که در اولین جلسه‌ای که برگزار می‌شود، این موضوع دوباره در دستور کار قرار گیرد.

شریفی‌مقدم ضمن اشاره به مطرح شدن دو قید الزام‌آور برای دولت در قانون برنامه ششم توسعه درخصوص پرستاری ادامه داد: در این قانون دولت مکلف است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرایی کند. همچنین خدمات پرستاری در منزل نیز در این قانون مطرح شده است. اکنون 90 درصد این خدمات که مورد نیاز مردم است، به صورت غیرمجاز ارائه می‌شود، اما در حال حاضر دولت از دو طریق شورای عالی بیمه و پوشش بیمه‌ای مکلف به حمایت از این مراکز است.

به گفته وی، سازمان نظام پرستاری درخصوص اصلاح تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل پیشنهاد داده است که برای دستمزد 15 هزار تومانی پرستاران این حوزه، ساعتی 45 هزار تومان به آنها پرداخت شود؛ چراکه در صورت اجرای نظر وزارت بهداشت، 10 درصد از آن به عنوان مالیات و 20 درصد به عنوان حق‌العمل مرکز کسر می‌شود و فقط ساعتی 10 هزار تومان برای پرستار باقی می‌ماند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور درخصوص پیشنهاد دوم سازمان نظام پرستاری گفت: ما پیشنهاد کردیم که تعرفه 8000 تومانی تزریق وریدی که وزارت بهداشت مطرح کرد، باقی بماند، اما هزینه ساعاتی که پرستار برای انجام آن صرف می‌کند نیز حساب شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور درخصوص چگونگی برگزاری مراسم روز پرستار از سوی این سازمان گفت: سازمان امسال به طور مستقل این برنامه را برگزار می‌کند و از وزیر بهداشت، رییس جمهور، و تمام معاونان و مدیران کل این وزارتخانه نیز دعوت کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه علی‌محمد آدابی در این نشست خبری درباره بودجه سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در دوره قبل سازمان نظام پرستاری بالغ بر یک میلیارد تومان بودجه داشت، اما در این دوره حتی یک ریال نیز بودجه‌ای از دولت دریافت نکرده‌ایم. در عین حال این وظیفه دولت است که سازمان‌ها را از حقوق خود برخوردار کند. بحث صدور آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای نیز از سازمان نظام پرستاری دریغ شد و وزارت بهداشت خود در این زمینه اقدام کرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از پرستاران گفت: ما در این شرایط سازمان را حفظ کرده‌ایم و با پتانسیل‌هایی که در شهرهای مختلف داشتیم، برای پرستاران امکانات رفاهی ایجاد کردیم. 19 هزار ساعت کارگاه و کلاس آموزشی و تخصصی برگزار کردیم. همچنین تلاش شد آگاهی و روشن‌گری جامعه پرستاری مدنظر قرار داده شود.

رییس کل سازمان نظام پرستاری، بالاترین دستاورد سازمان نظام پرستاری طی یک سال گذشته را آموزش و روشنگری جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: بیشترین درآمد سازمان نظام پرستاری از بخش‌های رفاهی، آموزش و همچنین حق عضویت‌هایی است که در حال حاضر دو برابر شده است. همچنین سازمان دارای تشکیلات بیمه شخص ثالث، بدنه و آتش‌سوزی است و بخشی از درآمد خود را از این راه کسب می‌کند.

آدابی درخصوص پیشنهادات این سازمان برای بهبود طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: انتقاد به معنی دشمنی نیست، بلکه برای استفاده بهتر از منابع است.

آدابی با بیان اینکه اکثریت گروهی که سازمان نظام پرستاری نمایندگی آنها را برعهده دارد، فردا در روز پرستار این سازمان شرکت می‌کنند، ادامه داد: این گروه که بدنه اصلی پرستاری هستند، هزینه بالایی را برای شرکت در مراسم صرف می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش فشار کاری پرستاران پس از طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: فشار کاری پرستاران سه برابر شده است و در چنین شرایطی اضافه‌کار اجباری نیز به پرستاران موجود تحمیل شده است. پرستاری امروز از معدود مشاغلی است که در معرض خطر سندرم کوراشی یا مرگ به علت کار زیاد قرار دارد.

منبع:ایسنا

701/700

کد خبر: 726938

وب گردی

وب گردی