صد شهر در سودای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران

 یک‌صد شهر در رقابت سومین‌ دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران شرکت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویداد‌های ترویج‌ کتاب‌خوانی، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی رویداد‌های ترویج کتاب‌خوانی گفت: در سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، صد شهر‌ با چند صد طرح و ایده و برنامه‌ی ترویج کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند. در این دوره به نسبت دو دوره‌ی قبل با افزایش کمی و کیفی سطح رقابت‌ شهر‌ها در ترویج کتاب‌خوانی هستیم.

وی هم‌چنین درباره‌ی فرایند داوری این جشنواره تصریح کرد: داوری آثار رسیده در دو مرحله انجام می‌شود و در نهایت آثار و ایده‌هایی که شاخص‌های مد نظر جشنواره را رعایت کرده باشند؛ به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

او گفت: بررسی کارنامه و فعالیت‌های انجام شده در ادوار گذشته و میزان برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی دوره‌های قبل از اولویت‌های مهم در داوری آثار در جشنواره‌ی پایتخت کتاب ایران است. این مساله را مد نظر قرار می‌دهیم که میزان پیش‌رفت برنامه‌های ارایه شده در سال قبل در دومین جشنواره یکی از مهمترین شاخص‌های داوری این دوره است.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اهداف زیربنایی دیگری را هم مدنظر دارد که همین اهداف ملاک انتخاب پایتخت کتاب ایران هم قرارگرفته است. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد. افزایش همکاری‌ها و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب، جذب سرمایه‌های موجود در بخش‌ خصوصی، فرهنگی‌تر کردن فضای بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و… کشور، ترویج غیرمستقیم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ، حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب، تمرکززدایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی، ترویج کتاب‌خوانی، طراحی برنامه‌های جذاب و مردم‌پسند در حوزه کتاب، ارتقای جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها.

در دو دوره‌ی قبل اهواز و نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، معرفی شدند.

500500

کد خبر: 726973

وب گردی

وب گردی